Øker hastigheten for bobiler

Danmark hever i dag fartsgrensen for store bobiler.

Fra i dag øker Danmark hastigheten for tyngre bobiler til 100 km/t på motorvei og til 80 km/t på andre veier.

Dermed får bobiler mellom 3501 og 7500 kg uten tilhenger samme hastighetsgrense som busser i Danmark. Det skal sikre likere hastighet på veiene, og det er til gavn for trafikksikkerheten. I tillegg vil det forbedre fremkommeligheten for bobilene, skriver det danske Transportministeriet.

– Hastighetsforskjeller på kjøretøy gir flere tilfeller av lange forbikjøringer. Det kan skape farlige situasjoner. Derfor bør fartsgrensene være så like som mulig for kjøtetøytyper som er teknisk sett ensartede, sier transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

– Enkle og fornuftige regler gir mer mening for å trafikantene å overholde, sier Olesen.

Fram til nå har fartsgrensen for bobiler mellom 3501 og 7500 kg vært 80 km/t på motorveier og 70 km/t på andre veier.

Det var en stund fare for at de nye hastighetene ville bli lagt under den såkalte Tempo 100-ordningen med en godkjenningsprosedyre av bilene, men nå forenkles heller disse kravene for busser. De nye fartsgrensene vil derfor gjelde for alle bobiler i den nevnte vektklassen. (OBS! Se oppdatering nederst i artikkelen.)

Oppdatering: Bak denne kunngjøringen fra den danske statsråden skjuler det seg et byråkratisk utformet regelverk i det som er den danske varianten av Lovdata.
Danskene har et sett med Tempo 100-regler og må likevel forholde seg til disse. Reglene er knyttet til en godkjenningsordning for danske bobiler.
Vi nevner litt fra betingelsene for å praktisere de nye fartsgrensene: Bobilen må ha ABS-bremser, ikke trekke tilhenger, danske bobiler skal ha et Tempo 100-merke bak på bilen. En utenlandsk registrert bobil skal ha med den dokumentasjon som gjelder i hjemlandet og følge reglene knyttet til det. Slik vi oppfatter de danske reglene vil et norsk vognkort med kjøretøygruppe M1 være tilstrekkelig fordi det tilfredsstiller de norske reglene. I Norge kreves heller ikke noe merke bak på bilen. Det blir derfor heller ikke nødvendig for norske bobiler i Danmark.
Dette avsnittet vil bli oppdatert ved behov.

Tillegg: Vår vurdering over bygger på følgende punkter i den danske bekjentgjørelsen for ordningen. Her sakser vi sammen de aktuelle punktene:
Stk. 2. Under Tempo 100-kørsel skal en udenlandsk registreret campingbil
2) være omfattet af en tilsvarende ordning i den stat, hvor campingbilen er registreret, hvis statens myndighed overfor Færdselsstyrelsen har dokumenteret, at Tempo 100-ordningen i staten omfatter betingelser, der svarer til de tekniske krav, der er anført i § 4, nr. 1-4, og at campingbilen er underlagt nationale regler om periodisk syn.
Under Tempo 100-kørsel efter stk. 2, nr. 2, skal en udenlandsk registreret campingbil være forsynet med de mærker og medbringe den dokumentation, som er påkrævet i henhold til den Tempo 100-ordning, hvor campingbilen er registreret.

§ 4. For at blive godkendt til Tempo 100-kørsel skal campingbilen opfylde følgende betingelser:
1) Campingbilen skal af køretøjsfabrikanten eller dennes repræsentant være angivet som egnet til kørsel med mindst 100 km i timen.
2) Campingbilen skal være forsynet med godkendte sikkerhedsseler og seleforankringer ved alle siddepladser, der må anvendes under kørsel.
3) Campingbilen skal have tydelig afmærkning, der angiver hvilke siddepladser i beboelsesdelen, der må anvendes under kørsel.
4) Campingbilen skal være forsynet med ABS-bremser.

Oppdatering juli 2018: En av våre lesere har vært i kontakt med det danske Færdselsstyrelsen og har fått beskjed om at norske bobiler må vises i Danmark og påføres et «Tempo 100-klistremerke» for å få lov til å kjøre i de nye fartsgrensene. Vi kan derfor ikke innestå for vår konklusjon over.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Dansk lovregel for høyere fart ikke så enkel å gjennomføre
Les også: Danskene sa nei!

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.