Rapido oppdaterer og fornyer flere av sine modeller i 2020. Samtlige modeller får nytt ekstriør med en ny og mer sportslig grill som den største forandringen.
I modellåret 2020 har Rapido 28 modeller i sin katalog. Tre bybobiler, fem halvintegrerte og 20 helintegrerte modeller. Den nye M-klassen bygget på Mercedes er omtalt i en egen artikkel her.
Blant de øvrige er det spesielt seks modeller som skiller seg ut med nyheter eller større oppgraderinger.
For å begynne med den minste først. Bybobilen V62 ser ut som bybobiler flest fra utsiden. Men mens bybobiler i interiøret ofte ser til forveksling like ut, har Rapido med V62 snudd ting litt på hodet. Det starter med den franske senga og toalettet plassert ved siden av denne slik vi kjenner fra halvintegrerte biler. V62 ser da også til forveksling lik en halvintegrert modell når vi kikker inn i den.
Senga har blitt løftet litt for å utnytte bredden i karosseriet. Det gir fem cm bredere madrass. For å kompensere for høyden har senga fått et uttrekkbart trinn.
Kjøkkenet er flyttet fra den utsatte posisjonen i døråpningen og over til motsatt side.
Rapido V62 er så godt som identisk med Dreamer D62, et annet merke i Rapido Group. Dreamer er gruppens spesialist på bybobiler. Se omtalen og bildene av den her.
Rapidos agent for det nordligste Europa, Timo Nylenna, forklarer dette med at de to merkene har ulike forhandlernett og at det har vært et ønske om å gi dette tilbudet til begge forhandlernettverkene.
Par i halv- og helintegrert
Halvintegrerte 656F og helintegrerte 856F er til forveksling like i interiøret. Det er også 686F og 8086Df. I tillegg har i86 i Distinction-serien fått en oppgradering.
Parhestene 656F og 856F har begge dronningseng (QB), men den er plassert mot bilens høyre side slik at det blir plass til toalett med dusj, vask og klesskap på venstre side. Det har gjort det nødvendig å redusere bredden på senga til 135 cm.
Det som først og fremst skiller de to er at på helvintegrerte 656F senkes senkesenga ned over salongen. Velger du å ikke ha senkeseng, kan det res opp til en person på tvers i salongen. I den helintegrerte 856F har senkesenga fått plass helt forrest over kjøresetene.
Begge er like lange med sine 679 cm.
Parhestene 686F og 8086Df er litt lengre, 720 cm og er hhv halv- og helintegrert. Lengden har gjort det mulig å plassere den 150 cm brede dronningsenga på midten og å flytte badet til en posisjon på tvers mellom soverom og kjøkken. Her kan badet lukkes med dør både forover og bakover. Senga kan høydejusteres med elektrisk kontroll.
De fire nevnte modellene har fått et nytt kjøleskap på 142 liter med en egen flaskeskuff.
Generelt nytt
I Rapidos modeller med Alde oppvarming har Rapido i 2020-modellene funnet på at de skal sende varmen opp i foten på bordet i salongen. Dermed blir det en liten lunk under bordet. Det er også mulig å få levert en konvektor under passasjersetet i tillegg til førersetet.
Persiennene på vinduene kommer i ny utførelse, og Rapidos representanter mener disse er mer lydbeskyttende enn i tidligere modeller.
De langsgående sofaene får alle armlener i 2020, men disse får funksjon som hodestøtte når sofaen bygges om til framovervendt sete i kjøreposisjon.
Fra neste år vil Rapido levere to likeverdige sett nøkler – begge med fjernkontroll. Når fjernkontrollen benyttes eller dør åpnes aktiveres en ”comming home-funksjon” og lysene i dørpartiet tennes både ute og inne.
I garasjen er belysningen forbedret med en tverrgående LED-stripe. Kabling for TV i soverom blir forberedt og madrassene blir tykkere.
Diskusjonen har åpenbart godt høyt internt i Rapido om det er riktig å ha to eller tre bluss på koketoppen. Eksportsjef Norbert Waldhausl forteller at meningsmotstanderne har vært delt omtrent på midten. Derfor blir begge muligheter tilbudt, men to bluss er standard om du ikke ber om noe annet.
Alle modellene på Fiat får i 2020 den nye euro 6d temp-motoren med 120 hk (i en liten modell), 140 hk, 160 hk eller 180 hk.
Les også: Gjensyn med Rapido for Mercedes
Les også: Bybobil for to, fem eller med rundsitter
Tekst og foto: Knut Randem for Bobilverden.no og BoCM