Nytt i Norge: Bybobil med kvalitet for to – under 6 meter

I dag lanserer en norsk forhandler et nytt merke på det norske markedet. Rettighetene for Skandinavia er sikret, men i første omgang blir det få bobiler som kan selges.

Abobil.no er første forhandler av Roadtrip utenfor Nederland og Tyskland. Foto: Bjarne Nylund.

Abobil.no på Bryne i Rogaland viser i dag fram sin nye satsning mot et smalt segment av voksne par som vil ha kvalitet i alle ledd, og som er villig til å betale for det.

Tor Alvern, daglig leder i Abobil.no er entusiastisk når han legger ut om den nye bybobilen fra Innova. Roadtrip, er navnet, og Abobil.no blir den første forhandleren utenfor Nederland og Tyskland.

Når vi åpner skyvedøra til bilen så ser vi at det meste er på de vante stedene i en bybobil. Likevel skiller den seg vesentlig fra andre bybobiler. Ikke minst for å holde den under 6 meter på lengden.

Roadtrip har en liten salong foran. Foto: Knut Randem.

De vendbare forsetene har et lite rundt bord på deling. Et lite kafebord kan det kanskje kalles. Ettersom dette er en bybobil for to personer er det heller ingen sofa foran.

Et kompakt bad er plassert midt på venstre side. Det er kompakt og er i den første modellen utstyrt med et vanlig toalett med kassett. Det kommer i alt tre Roadtrip til Norge i år. De to neste vil få det nye toalettet fra Clesana som vi for kort tid siden omtalte her.

Dette er en kort bobil så badet må bli kompakt når sengene er langsgående. Foto: Innova.

Kjøkkenbenken med tre bluss står plassert på den tradisjonelle plassen i en bybobil. Kjøleskapet er på 80 liter.

Kjøkkenbenken har tre kokebluss og kum. Foto: Knut Randem.

Sengene bak er utformet slik at fotendene fungerer som brede stoler. Og det er her spisebordet er plassert. Det kan senkes om du vil ha mer beinplass i senga.

Her kan du spise sittende eller liggende. Bordet kan senkes. Foto: Knut Randem.

– Kvalitet i alle ledd
Alvern virker overbevisende når han uttrykker at det her er kvalitet i alle ledd. Møbelkvaliteten skal være fremragende og tar utgangspunkt i Innovas fortid som bygger av eksklusive yachter.

Det elektriske anlegget er bygget med utgangspunkt i Victrons produkter for lading og strømstyring. Og det er ikke spart på kabeldimmensjonene, lover han.

Fram til 2016 bygget Innova bobiler etter kundenes ønsker. I 2017 startet de byggingen av en prototype av Roadtrip. Denne er kontinuerlig utviklet og produseres nå i et lite opplag med modellbetegnelsen Roadrtrip 595L.

Roadtrip fotografert gjennom bakdørene. Foto: Knut Randem.

Roadtrip er bygget i en Mercedes-Benz Sprinter 190 og leveres med drift på alle fire hjul, men den kan også kjøres med ren bakhjulsdrift. Den registreres i utgangspunktet for 3 500 kg og har hengerfeste.

Innova framholder i sin presentasjon at Roadtrip er spesielt godt isolert gjennom hele bilens lengde. Oppvarmingen skjer med dieselvarmer og gass benyttes kun til matlaging. Dermed er det kun satt av plass til en stor gassflaske, med en liten gassflaske som reserve eller for bruk på en grill ute.

I garasjen er elektronikken samlet i dette skapet og gassflaskene på motsatt side. Foto: Knut Randem.

Neste år håper Alvern å få noen flere bobiler av dette merket, men mange blir det ikke. Innovan har svært få ansatte og bobilene håndlages. Det betyr også at det vil koste en del mer enn en annen bybobil på denne størrelsen. 2,2 millioner kroner er prisen for Roadtrip, men så blir du en av de få. Om det betyr noe for deg.

Alvern er overbevist om at det finnes et marked for denne bybobilen blant par som vil ha noe ekstra uten at det er stort og prangende.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  14 comments for “Nytt i Norge: Bybobil med kvalitet for to – under 6 meter

    • Neste år håper Alvern å få noen flere bobiler av dette merket, men mange blir det ikke. Innovan har svært få ansatte og bobilene håndlages. Det betyr også at det vil koste en del mer enn en annen bybobil på denne størrelsen. 2,2 millioner kroner er prisen for Roadtrip, men så blir du en av de få. Om det betyr noe for deg.

    • “Alle” bobiler går på diesel. Dersom en modell ikke går på diesel vil vi ganske sikkert oppgi det spesielt. Prisen står i artikkelen. Redaksjonen har ikke informasjon om finansiering så det må du snakke med forhandleren eller banken din om.

  1. Eneste som minner om luksus her, er vel prisen?
    For meg virker det klønete å ha spiseplassen i sengeenden.
    Men vi er heldigvis forskjellige…

    • Vi tar selvkritikk på ordet luksus i overskriften. Vi legger nok alle forskellige ting i hva luksus er, men kvalitet er nok ordet vi skulle bruke.

  2. Interessant konsept. Sprinter med 4 x 4 høres bra ut. Det samme med Victron på strømløsninger, uten at vi har noen detaljer på det. Hva Innova står for hva gjelder kvalitet på konstruksjon, invdentar og isolasjon / vinteregenskaper skulle jeg gjerne hatt mer påfyll om. Jeg har ikke erfaring med båt, slik Innova har jobbet med tidligere. Konklusjon: Spennende 👍

  3. Sikkert fin bil. Men 2.2 mill? 😲 må vær ett ledd her som tjener grovt bra! Eller er det norske særavgifter som er grunnen til denne sinnsyke prisen som ikke står i stil til produktet man kjøper?

      • Snill i forhold til hva? Bobiler koster typisk halvparten i feks Tyskland. Om noen, så er det vel kun Danmark som har høyere avgifter enn oss, også på bobiler

  4. Denne så bra ut. likte delen der med sitteplassen og bord bak. Har lang erfaring med båt så dette konseptet likte jeg. Får man den med 3 eller 4 seter .

  5. Ikke noe nytt her. Jeg fikk min Sprinter 4×4 levert i mars 2018. Levert av firmaet CS-Reisemobil, Tyskland. Omtrent samme utstyr, med en 3liter V-6 på 190 HK. Fantastisk dreiemoment. Den kostet ferdig registrert i 2018, kr. 1,3 mill. Jeg er meget godt fornøyd med bile etter 5 sesonger og 70.000 km.
    Før bilen ble tatt i bruk, fikk jeg monterte, luftfjæring på bakaksel, sperrer på fram og bakaksel, samt sperre også på sentral differensial. Beskyttelsesplate under motor og gearkasse. Kraftige dekk, BF Godrich al tarain dekk, seipet.
    En bil bygget for dårlige og ekstreme veier. For meg er det ingen bybobil, men en bil for seterveier. og ekspedisjoner.
    Mvh Steinarontour.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *