Nytt bomanlegg, men pass fortsatt på høyden

Bomanlegget på Storebæltbroen ble fornyet 1. februar, men du skal fortsatt passe på høyden for å få korrekt pris. 1. mars legges fordelsprogrammet Club Storebælt ned.

Storebæltbroen. Foto: Evan Hemmingsen/Sund & Bælt

Storebæltbroen har for første gang hatt en større fornyelse av sitt betalingsanlegg. Som kjent kan du benytte både AutoPass-, EasyGo- eller Øresundsbizz på Storebæltbroen.

De senere årene har det blitt innført teknikk som gjør det mulig å kjøre gjennom betalingsanlegget med automatisk avlesing av skiltene. En brikke er altså ikke nødvendig for å få en regning i posten, men det er for de fleste bobilene en unødvendig dyr løsning.

I forbindelse med det nye betalingsanlegget har Sund & Bælt, som driver broen, fokusert sterkt på at så mange som mulig skal kjøre i automatiske baner slik at trafikken flyter så raskt som mulig.

Tidligere var det slik at bobiler høyere enn 2,7 meter måtte kjøre i manuell bane for å få korrekt pris. Med det nye fokuset på passeringshastighet og sterke oppfordringer om å passere i automatiske kjørebaner måtte Bobilverden.no spørre om dette nå er endret.

Hold til høyre om bobilen er over 2,7 meter høy. Spesielt om den veier inntil 3500 kg. Illustrasjon: Storebælt.

Det er det ikke. Har du en bobil som er lavere enn 2,7 meter kan du fortsatt kjøre i ekspressfilene, men er bobilen høyere – iberegnet alt utstyr som stikker opp – skal du som hovedregel kjøre i manuell fil – også omtalt som kontantfil. Det bekrefter kommunikasjonssjef Lene Gebauer Thomsen overfor Bobilverden.no.

Bobiler som kjører i manuell bane kan fortsatt betale med sin brikke, men må være forberedt på å vise fram vognkortet for å bevise at du skal takseres som bobil og ikke et større kjøretøy.

Prisen for bobiler er i 2020 DKK 194 under 6 meter og inntil 3500 kg, DKK 295 over 6 meter og under 3500 kg, DKK 580 over 3500 kg og opptil 10 meter lang og DKK 917 over 3500 kg og 10 meter. Dette er de rabatterte prisen dersom du har meldt deg inn i Club Storebælt.

Den som gransker prislistene vil se at det er bobilene inntil 3500 kg som har noe å tjene på å kjøre i manuell bane. Tyngre bobiler vil uansett bli tatt for lastebil med lik pris om de kjører i ekspressbanene.

Club Storebælt legges ned
1. mars er det slutt for fordelsprogrammet Club Storebælt. Et medlemsskap her er en forutsetning for å få de laveste prisene. Medlemskapet har vært gratis. Når denne legges ned overføres medlemmene automatisk til en Storebælt Privat-avtale. Det sikrer at priser og rabatter forblir som i dag, forteller Thomsen.

Det er fortsatt mulig å registrere seg som medlem i Club Storebælt. Etter 1. mars vil det komme nye instruksjoner om hvordan du registrerer deg på storebaelt.dk for å få den optimale rabatten.

Sammenlignet med Øresundsbroen gis det små rabatter på Storebælt-forbindelsen, men fra DKK 30 til DKK 80 per tur avhengig av bobil er også penger å ta med seg. På Øresundsbroen kan du kjøre til tilnærmet halv pris fra tur nummer to, men les mer om det her.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: De danske broene; brikker, avtaler og store rabatter
Les også: Du «må» ha én bombrikke, men ikke flere

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Rekordhøy interesse for bobil

2019 ble et vanskelig år for mange i bobilbransjen, men interessen for bobil var rekordhøy uten at det førte til Read more

Gjennomsnittsmåling av fart blir likevel videreført og utvidet

Den forrige samferdselsministeren, Jon Georg Dale (Frp), ville ha bort eller i det minste redusere antallet strekninger med gjennomsnittsmåling av Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *