Kategori: Nyheter

Rekordår for Iveco Daily

Nye Iveco Daily, lansert i 2014 og vinner av «International Van of the Year 2015», hadde et eksepsjonelt godt år i 2015, vant en rekke priser rundt om i verden og ble meget godt mottatt i markedet, heter det i en pressemelding fra Iveco.

TV2 gjentar bobilsuksess

Christian Paasche og co slår leir ved Holmenkollen under VM i skiskyting i mars, og sender 24 timers galskap fra «Camp Kollen» på tv2.no. Bobilister flest må holde seg lengre unna Holmenkollen. Bogstad camping er nærmeste plass for vanlige bobilturister. Det skal etter det Bobilverden erfarer gå buss fra campingplassen og opp til Holmenkollen. Den spreke kan like gjerne gå.

Bransjen jubler, snart 50.000 bobiler

Det er mange år siden det ble solgt flere bobiler og campingvogner i Norge enn i 2015. Den norske caravansbransjen opplevde en betydelig økning i salget i fjor – både for bobiler og campingvogner.

Fiat overtar selv i Norden

Fra årsskiftet er det ikke lenger RSA som har garantiansvaret i Norge for bobiler bygget på Fiat. Nå har FCA selv overtatt som importør og garantirepresentant i Norge.

EU-kontroll og bom utsatt

Har du stor bobil og ventet at EU-kontrollene (PKK) skulle bli sjeldnere fra årsskiftet? Da har du sikkert oppdaget at det ikke skjedde. Endringene av bompengereformen er også utsatt. Bobilverden har fått ministerens nye datoer.

2016 – et år med mange endringer?

Det siste året har vært preget av mange forslag om endringer av reglene for bruk av bobil. Spekulasjonene har vært mange og flere av forslagene har blitt diskutert flittig. Flere av forslagene er aktuelle nå. Bobilverden ser på statusen for de ulike forslagene ved årsskiftet.

Swift tilbake i Norge

De engelskproduserte bobilene fra Swift blir igjen å få på det norske markedet. De ble solgt her i noen få år på 90-tallet. Nå bygges et norsk forhandlernett.

Enklere vektendring for bobiler

Nå blir det enklere med vektendring på bobiler opp og ned rundt grensen på 3500 kg. Det har til nå vært særdeles vrient å endre vekt på bobiler uten at det gjøres endringer i bilens spesifikasjoner.

Nye mønsterkrav til vinterdekk?

Skal bobiler mellom 3500 og 7500 kg følge dekkbestemmelsene for andre biler i denne vektklassen? Eller skal de følge de samme reglene for vinterutrustning som gjelder for bobiler under 3500 kg? Nå er høringsforslaget ute.

Åpner for bredere bobiler

Skal det kunne kjøres bobiler på norske veier med større bredde enn 2,55 meter slik dagens regler slår fast? Vegdirektoratet foreslår en økning, men slår fast at bredere bobiler får problemer i forhold til andre lands regelverk.