Det lille bobilmerket er blant de best solgte i Hordaland, men er langt mindre på registreringsstatistikken for hele landet. Nå utvides forhandlernettet til både Østlandet og Midt-Norge. Skal myggen bli stor?
Prosessen har pågått en stund og de to merkevarene Knaus og Morelo har i mange måneder hatt felles agent i Norge. Fra årsskiftet falt formalitetene på plass, forteller administrerende direktør Wolfgang Speck i Knaus Tabbert GmbH.
Det er ikke bare i Norge det selges mange bobiler. I Sverige øker salget enda mer, men i forhold til antallet innbyggere selges det marginalt flere bobiler i Norge.
Caravanbransjens salgstall for 2017 viser at det er fire store bobilfylker. Salget av nye bobiler i Norge økte med nesten 20 prosent i fjor. Hedmark hadde størst prosentvis økning.
Hymer selger desidert flest bobiler i Norge. I 2017 kapret Bürstner, som eies av Hymer-gruppen, andreplassen. Men det er ikke langt ned til konkurrentene.
Sterk salgsvekst for bobiler og campingvogner løftet bestanden til nytt rekordnivå i 2017, viser ferske tall. Mye taler for at pilene fortsatt vil peke oppover, mener bransjeeksperter.
Oslo kommune gjennomførte i 2017 en høring om en ny forskrift for en lavutslippsone. Hele kommunen skulle etter forslaget omfattes og kostnaden ville for en del bobiler blitt på kr 300 per dag.
Bobilverden.no har i 2017 publisert 254 artikler. Noen veldig populære og noen er lest av bare noen få. Vi ser også at eldre artikler fortsatt trekker lesere. Her er de 10 mest leste artiklene i 2017.
Allerede i statsbudsjettet for 2017 ble det varslet at det skulle innføres vrakpant for bobiler. Miljødirektoratet har benyttet det meste av året på å få på plass regelverket.
Statens vegvesen sender i dag på høring et forslag om å ikke kreve ny kjøreprøve selv om det er mer enn et år siden førerkortet gikk ut på dato. Det vil gjøre det vesentlig enklere og rimeligere for de som har latt førerkortet gå ut.
I Danmark selges et forvinnende lite antall bobiler sett i forhold til folkemengden. Engangsavgiften har vært svært høy og byråkratiske hindre har gjort det vanskelig.