Utslippene fra bobilferie er langt lavere enn ferieformer det er sannsynlig at bobileiere ellers ville benytte seg av, som storbyferie eller sydenferie. Her er en grundigere gjennomgang av undersøkelsen.
Bobilferie er langt bedre enn sitt rykte. Cruiseferie, charterferie, fritidsbåt og storbyferie er verstingene i klimasammenheng. Det viser en klimarapport offentliggjort i dag.
I dag presenteres klimarapporten for bobilferie. Den er utført av et uavhengig forskningsinstitutt og konkluderer etter det Bobilverden.no erfarer med at bobilferie er mer klimavennlig enn en del sammenlignbare ferieformer.
Oslos miljøbyråd fra MDG ville innføre en lavutslippsone for biler over 3500 kg innenfor bygrensa. Byrådspartner Arbeiderpartiet var ikke begeistret. Nå er lavutslippsonen skrinlagt «inntil videre».
Statens vegvesen øker kontrollaktiviteten de neste ukene. Varselet gjelder først og fremst Nord-Norge, men bli ikke overrasket om aktiviteten øker også andre steder.
Etter en varm og tørr sommer, med totalforbud mot åpen ild i store deler av landet, er det sikkert mange som ser frem imot høstkvelder foran levende flammer. Nå er det snart lov igjen.
Bransjen har lenge ventet på at Hymer-familien skulle sluttføre forhandlingene med sine interesenter. Nå er det klart at amerikanske Thor Industries kjøper Hymer.
15. mars i år hevet Danmark fartsgrensen for bobiler over 3500 kg fra 80 til 100 km/t på motorvei og til 80 km/t på landevei. Lovteksten var enkel; utenlandske bobiler skulle følge sine egne regler mens danske skulle godkjennes spesielt. Så enkelt ville ikke Færdselsstyrelsen ha det.
Caravanmessen 2018 er over. Det ble en betydelig nedgang i besøkstallene. Den sene avklaringen om messecampen får skylden. Messegeneralen går langt i å garantere en skikkelig messecamp neste år.
Det er en kjent sak at de offisielle merkevareleverandørene ikke liker import utenom den kanalen de selv representerer. Nå tar to av importørene bladet fra munnen og sier det som det er.
Caravanmessen åpnet kl 10 i dag. En halv time senere var salget av en bobil til nesten to millioner kroner avgjort. Det skal godt gjøres å handle raskere, men kunden hadde en stund hatt nyss om modellen, som først ble lansert i Düsseldorf for tre uker siden.
Utsagnet falt på et pressemøte dagen før åpningen av Caravanmessen 2018. Kundene kjøper bobiler til over en million og er mer opptatt av senga enn av kjøreegenskapene.