Nye utfordrere i salgstoppen for bobiler

Året har startet med noen overraskelser i toppen av salgsstatistikken. Benimar ligger hakk i hæl på Hymer hittil i år og Rapido tangerer Hymers salg i februar. Men det ligger enda flere utfordrere like bak.

Rapido utfordrer Hymer som største merke i februar. Her Rapido 7065F. Foto: Knut Randem.

Det er tidlig på året og små tall så vi skal ikke legge for mye i salgsstatistikken (=nyregistreringer) etter bare to måneder. Likevel er det noen underliggende trender som kan bli spennende å følge utover i året.

I februar solgte (registrerte) Rapido like mange bobiler som Hymer og like bak med et salg mindre kommer vesle Benimar. Med enda et salg mindre finner vi Pössl og Eura Mobil. Rapido og Hymer solgte 10 bobiler hver i februar så vi snakker altså som små antall.

Hittil i år viser resultatene for januar og februar visselig at det er uro i toppen. Hymer topper med 18 solgte bobiler, men Benimar ligger kun to salg bak. Rapido ligger på tredjeplass med 15 salg. Det samme har Pössl. Adria og Eura Mobil solgte hver 14 bobiler i de to månedene.

Den som har fulgt registreringsstatistikken nøye de siste månedene har nok sett at det er noen merker som har ambisjoner om å sloss i toppen, men de har aldri tidligere vært så nærme toppen.

Dobbelt så mange salg som i Sverige
Sverige med en dobbelt så stor befolkning som Norge har vanligvis solgt dobbelt så mange bobiler. Slik er det ikke i år. I januar ble det solgt halvparten så mange bobiler i Sverige sammenlignet med Norge. Hittil i år er det solgt 136 bobiler i Sverige og 202 i Norge. Forklaringen våre svenske kollegaer har er innføringen av såkalt «bonus-malus» på bilavgiftene 1. juli i fjor. Da ble det innregistrert en mengde bobiler som (kanskje) fortsatt står på lager. Når de selges blir de ikke registrert som nye salg, men figurerer som eierskifte i statistikken.

Situasjonen i Sverige ligner mye på den situasjonen vi hadde i Norge for et år siden. Da ble det registrert inn om lag 100 bobiler på lager med euro 5-motor før fristen for å registrere disse gikk ut 1. mars 2018. De norske «euro 5-registreringene» gjorde det vanskelig å se salgsutviklingen i fjor. De gjør det også umulig å sammenligne 2018 og 2019 så tidlig i året.

Generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) regner med at vi får reelle sammenligningstall med 2018 først når vi har lagt bak oss mai/juni. Han kan ellers fortelle at omsetningen av brukte bobiler har økt med 10 prosent hittil i år.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Registrering av euro 5 på lager gir feil registreringsstatistikk (2018)

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *