Thule lanserte fem nyheter på Caravan salon. Minst to er interessante for bybobiler, men et «påbygg» kan være interessant for noen og enhver.
Thules nye sykkelstativ VeloTrack er beregnet for to elsykler og skal fint tåle 60 kg. Det har fått lengre skinner og kan ta sykler med opptil 3 tommers dekk, som på en fatbike.
Stativet er festet på den høyre bakdøra og svinger opp sammen med døra. Dette stativet kan utvides med en tredje sykkel, men da er de neppe elsykler. Det blir raskt for tungt.
VeloTrack er beregnet på bybobiler bygd på Fiat Ducato og beslektede fabrikater. Baklys og skiltholder som festes på stativet er ekstrautstyr. Det synes enten stativet er nede med sykler på eller er felt opp.
Trenger du både hengerfeste og sykkelstativ, men en ting av gangen? Da kan nyheten VeloSwing være tingen.
Dette stativet har 150 kg lastekapasitet og sykkelstativet du velger som tilbehør avgjør hvor tunge sykler du kan ta med deg.
VeloSwing er altså stanga med hengerfestet (se bildet), som festes i AL-KO-chassiet. Sykkelstativet du velger festes på hengerfestet.
Påbygget
Det er kanskje litt drøyt å kalle et telt for et påbygg, men det fungerer i det minste som en utvidelse av plassen.
Har du en bobil som blir for liten ettersom tenåringen vokser? Du vet at de snart ikke lenger vil være med på tur og ønsker ikke å kjøpe en større bobil? Da kan kanskje dette teltet til hengerfestet være en løsning.
Thule har nok tenkt dette teltet til vanlige personbiler, men det kan fungere like greit på en bobil. Teltet er festet på hengerfestet og dekket med en overtrekk når du kjører. Ved stans plukker du fram stativet som danner beina til understellet og ruller teltet ut på dettte og voila så har du to soveplasser ekstra – med bakkeklaring. Teltet kan stå alene om du velger å kjøre fra det.
Teltet er først tilgjengelig i markedet neste sommer, opplyser Thule.
For mindre biler med eller uten campinginnredning lanserte Thule en avtagbar markise. To klipps åpnes og to personer kan bære det inn i garasjen til neste gang den skal benyttes.
For den samme gruppen av lave biler med campinginnredning – compact vans – lanserte Thule løse paneler til å feste på markisa for på litt kreative måter å arrangere skyggefulle steder.
Begge de to siste nyhetene er ikke spesielt aktuelle for Norge der bobiler må være minst 250 cm høye. Vi nevner dem likevel.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no