Nye og gamle Bürstner

Bürstner Elegance I ny utgave på nytt chassis presenteres på Caravanmessen. Ved siden av står en Bürstner bygd på Åndalsnes på 80-tallet. Kontraster.

Bürstner Elegance, nå på Mercedes. Foto: Knut Randem.

Den største nyheten med Bürstner Elegance 910 G er at den er bygget på Mercedes med forhjulsdrift. Den er utstyrt med en 2,2 liters motor på 170 hk.

Men Tor Grüner i Solid Import bedyrer at her er alt nytt. Ikke bare kombinasjonen Mercedes og AL-KO, men også løsningene i interiøret.

Elegance var først med Indus avløpssystem. Foto: Knut Randem.

Elegance var for øvrig den forste bobilen som tok i bruk Thetfords nye Indus vannbehandlingssystem som bruker gråvannet til å spyle ned i toalettet.

Elegance kjøkken. Foto: Knut Randem.

Modellen som står utstilt på Caravanmessen er godt utstyrt og balanserer prisen på 2 millioner kroner. Det betyr at det er lagt til ekstrautstyr for nesten 400 000 kroner i forhold til grunnmodellen. Det inkluderer automatgir, multimediapakke, vinterpakke med Alde vannbåren varme, markise og en påkostet kjøkkenbenk for å nevne noe.

To motstående sofaer og brettbart bord. Foto: Knut Randem.

Dette er en lang bil på 899 cm med en vekt på 5500 kg. Nyttelasten er oppgitt til 1170 kg og den registreres for fire personer.

Romslig bad i ni-meteren. Foto: Knut Randem.

Den gamle Bürstner
Ved siden av står en Bürstner fra 1985 eller 1986. Den har aldri gitt seg ut for å være av samme klasse som Elegance, men har sikkert gitt mange gleder til sine eiere.

Kroken bygget Bürstner på Åndalsnes. Foto: Knut Randem.

– Dette er en av de ca 300 bobilene som ble bygd av Kroken på Åndalsnes på 80-tallet, forteller Grüner. Å bygge bobilene på Åndalsnes var en måte å omgå datidens avgifter på bobiler.
– Jeg oppdaget den for noen år siden og kjøpte den. Vi satte den i stand til Kroken Gruppens 50 års jubileum i år. Mest for moro, men det er fint å se hvordan bobilene har utviklet seg.

Her et par bilder av gamlingen:

Det er stor forskjell på bobiler a la 1985 og 2021. Foto: Knut Randem.

Sengeplass to i salong og to i alkove. Foto: Knut Randem.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  4 comments for “Nye og gamle Bürstner

  1. Ikke et ondt ord om vår Burstner fra 86. Den har gitt min familie mange gode opplevelser i Norge, Haide Park, Moseldalen i Tyskland. Varmt vann m.m.
    Men artig å følge med i utviklingen.
    Hilsen: vi som elsker det frie livet og bobilen

  2. Hei, har en citroen burstner c25 d turbo 1990 model, lurer på om det skal gå an å få registrert om til 6 sitteplasser istede får 4, det er fastmontert bilbelte får 6 personer

    • Etter nye og mer fleksible regler kan det kanskje være mulig. Ta kontakt med trafikkstasjonen for sikkert svar for din bobil

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *