Nye fleksible løsninger i bybobil

Hobbys nye bybobil bygget på Crafter har en fleksibel salong og et bord som flyttes når det passer best et annet sted. Nyheten blir nå vist på CMT-messa i Stuttgart.

Salongen bak gir i Hobby Maxia van 680 DT mange muligheter for å variere innredning. Rundsitter, dobbeltseng, enkeltseng, arbeidsposisjon og rekrereasjonsposisjon er mulighetene å velge blant. Foto: Knut Randem.

Salongen sett gjennom bakdør. En lem trekkes ut og en pute legges i og vipps er det en rundsitter. Foto: Knut Randem.

I den nye Maxia van 680 DT flytter Hobby oppholdsrommet og senger til bak i bilen. To langsgående sofaer kan gjøres om til en dobbeltseng om natta. De to sofaene kan også bygges sammen slik at de blir en enkel rundsitter.

Bordet i salongen kan enkelt flyttes til et feste på veggen ned til venstre slik at forsetene kan være en liten enkel salong. Foto: Knut Randem.

Salongbordet kan stues bort i dobbeltgulvet eller flyttes til de to svingbare stolene foran i bilen. Der er det et eget feste bordet settes fast i. Dermed kan to sitte i førerhuset med et bord foran seg samtidig som salongen er omgjort til seng for natta. Du kan også velge å re opp bare en seng og la den andre sofaen forbli sofa gjennom natta.

Interiøret i Hobby Maxia van 680 DT sett bakover. Foto: Knut Randem.

Salongbordet er svingbart enten det står mellom de to sofaene eller er flytt fram til setene i front.

Dusj og toalett er plassert like bak førerstolen mens kjøkkenet er plassert delvis ut i døråpningen slik det vanligvis er på en bybobil.

Dusjen til venstre har teppe når den fungerer som gulv. Håndvasken klappes ned over toalettet. Foto: Knut Randem.

680 DT er altså bygget i en VW Crafter med en motor på 177 hk, 8-trinns girkasse og «et godt utvalg førerassistansesystemer». Den er 681 cm lang og registreres for 3 500 kg. Den er også slank med en bredde på bare 204 cm.

Hobby Maxia van 680 DT er bygget i en VW Crafter. Foto: Knut Randem.

Lasteevnen er over 300 kg oppgir Hobby uten å være mer presis, men det kan være mindre. Det kan være lite vekt å gå på når det er to personer i bobilen. Føreren er beregnet i egenvekta, men husk at dette betyr lite når du er på veien. Da er det kun totalvekt og akselvekter som teller.

Hobby liker det norska begrepet «hygge» og har bygget modellen i takt med dette. Varmen som skal gi hygge kommer fra Truma Combi D6, en dieselvarmer, som også varmer opp dobbeltgulvet.

Modellen har et kompressorkjøleskap på 90 liter og kjøkkenet har to gassbluss. Vi kan også nevne at ståhøyden i 680 DT er 2 meter.

Grunnrisset i Hobby Maxia van 680 DT. Vist med rundsitter.

Hobby Maxia van 680 DT leveres til forhandlere i løpet av våren, opplyser Hobby.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 comment for “Nye fleksible løsninger i bybobil

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *