Kake for nye bomtakster for bobiler

Bobiler over 3500 kg kan få lavere bomtakster innen 1. april 2016. Foto: Knut Randem.

Eiere av bobiler over 3500 kg kan heve blikket til øverste pris. Foto: Knut Randem.

Nå er endelig dagen for nye bomtakster fastsatt. Store bobiler over 3500 kg skal betale det samme i norske bomstasjoner som små personbiler. Andre må vente på økt rabatt.

Store bobiler registrert i kategorien M1 med vekt over 3500 kg betaler i dag fra to til seks ganger så mye per passering i norske bomanlegg som mindre bobiler. Takstendringen har blitt varslet lenge og i fjor var det full enighet om endringen i Stortinget. Flertallet der ville imidlertid at samferdselsministeren skulle gjennomføre dette. Høringsforslaget om en slik endring ble sendt ut i høst. Det kom ingen vesentlige innvendinger og samferdselsministeren varslet gjennomføring av nye takster tidlig i 2016. Det løftet har han holdt.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen serverer marsipankake for å markere lavere bomtakster. Foto: Knut Randem.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen serverer marsipankake for å markere lavere bomtakster. Foto: Knut Randem.

Her er datoen mange bobilister har ventet på:
Fra 4. april 2016 skal de større bobilene over 3500 kg (M1) betale det samme i norske bommer som de mindre bilene. Dette blir i dag bekreftet av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Datoen har svirret i sosiale medier etter utsagn fra enkelte bomselskaper, men helt til det siste har det vært usikkerhet knyttet til om AutoPass kunne være i stand til å takle systemendringene fra denne datoen. Det var først i går departementet fikk den endelige bekreftelsen på at datasystemene taklet endringene.

Vilkåret for å få den nye taksten er at bilen har bombrikke, bekrefter Solvik-Olsen.
– Vi er ikke for bompenger, men når vi først har dem vil vi oppmuntre til å gjøre innkrevingen så enkel og effektiv som mulig.
Han ser også at den lavere bomtaksten for store bobiler vil ha en positiv effekt på turistbesøket til Norge, men også turistene må ha bombrikke for å få redusert taksten for store bobiler.

Bobilverden kunne allerede 6. november fortelle at regjeringen også ønsket å innføre en generell rabatt for alle bompasseringer med brikke.
– Vi ønsker å øke rabatten på bombrikkebruk fra 10 til 20 prosent, men dette har vi ikke midler til i årets budsjett, sier Solvik-Olsen.
Etter budsjettforliket ble posten til dette formålet redusert fra 500 til 100 millioner. Han kan derfor ikke si når dette blir gjennomført.

Les også: Rabatt på bombrikkebruk
Les også: Slik får du lav bomtakst med stor bobil

Oppdatert: Det er ingen øvre begrensning i vekt så lenge kjøretøyet tilhører gruppe M1.

Del dette med andre:

  28 comments for “Kake for nye bomtakster for bobiler

  1. En kjempe bra nyhet, neste trinn bør være å halvere årsavgiften på bobiler. En bobil kjører ca 1/2 så mange km som en bil som blir brukt hele året. En person som har flere kjøretøy burde også få en rabatt på årsavgiften, man får ikke til å kjøre mer en ett kjøretøy samtidig at den totale kjørelengden blir noe av det samme som en som bare har et kjøretøy.

    • Feil… En burde betale avgift ift person og ikke hvor mange biler en har, jeg klarer desverre ikke å kjøre mer enn en bil av gangen… Er det flere brukere på flere biler kan dette registres ift forsikring. I USA må alle som disponerer ett kjøretøy registres, hvis ikke gjelder ikke forsikring for vedkommende. Legg veiavgiften inn i forsikringen så er case closed.. og rettferdig. Har man 4 biler og 4 brukere samt årlig kjørelengde pr. bil kan dette gjøres veldig rettferdig. Kjenner flere som kjøre langt mindre pr. år enn gj.snitt . bobileiere som også må betale full veiavgift…

      • Enig, det var noe slikt jeg også så for meg. Men tror det er vanskelig å få gjennomslag for så store endringer, så derfor må en ta det gradevis. Og nesten legge svaret opp i hendene på politikerne og få de til å tro at det er de som kom på ideen ?

    • Beste hadde vært å betale førerkortavgift i stedet for årsavgift. Da kunne man heller hatt forskjellige satser i forhold til klasser….

      • Så en yrkessjåfør skal betale mange ganger mer enn en personbilsjåfør iårsavgift når han selv eier en liten Golf? Jeg har samtlige førerkortklasser, men eier og kjører en Mondeo privat.

    • Norsk Bobil og Caravan Club, NBCC, har jobbet intenst med like bompengeavgifter for tunge bobiler og personbiler i flere år, og er derfor meget fornøyd med at denne saken førte fram til full seier. NBCC jobber nå med å få på plass tilsvarende ordninger for fergetakster for bobiler og campingvogner. Noe vi håper å få på plass i ikke alt for fjern framtid.

      • På ferger betaler en for lende ikke for over eller under 3501kg.
        D.v.s vi betaler på ferge for plassen vi tar. Kan vanskelig se fro meg at fergetakster da kan endres.

  2. Det var en god og fornuftig nyhet.
    Bobiler kjører lite og bidrar dermed lite til slitasje på veinettet i motsetning til Tungtransporten.

    • Bobiler kjører ikke lite nei. Ser stadig annonser på bobiler som er tre år og har gått 70+. Min personbil går på snitt ca 15-20 pr år.

  3. Dette er flott ?, da er det bare håpe at fartsgrensene for bobil over 3500kg snart blir satt opp da ?

  4. Strålende nyhet. Bedre sent enn aldri.
    Må gjerne sette opp fartsgrensen også, men vi som er over 3500kg får jo ikke kjøre over 80 km.

  5. Jeg har en Ford Exursion som veier mer enn 3500Kg. Dette er en kombibil ihh til vognkort. Jeg må altså betale full pris , altså like mye som lastebiler…. Skjønn det den som vil…..

    • Tja,… du har vel betalt lavere avgift for `lastebil`. Hadde bilens totalvekt vært under 3500 hadde den blitt dyrere i innkjøp.

  6. HURRA!!
    Er jo “gladnyheter” for endel av oss bobilister. 🙂

    Da kan man jo f.eks. kjøre over Hardangerbroen (som egentlig er et skrekkeksempel på prisforskjell mellom bobiler under og over 3,5t.) uten å se tusenlappene flagre…..

  7. Gratulerer bobilfolket! Det hadde ikke skjedd uten Fremskrittspartiet i regjering!

  8. Nå får de fortsette med å endre ferjetakstene til et anstendig nivå!

    Eksempel 1:
    Visst vi reiser i fra Haugesund til Narvik og reiser kystveien med vanlig bil koster det 811 kroner en vei, altså x 2 visst vi reiser samme vei tilbake. Det blir da 1622 kr tot t/r + passasjerene som er med.

    Eksempel 2:
    Visst vi reiser i fra Haugesund til Narvik og reiser kystveien med bobilen som er 8,1 meter lang koster det 2988 kroner tilsammen for bobil på alle ferjene x 2 visst vi reiser samme vei tilbake. Det blir da 5976 kr tot t/r + passasjere

    Faktum her er at det koster altså 4354 kroner MER for å ha en bobil som er 2,1 meter lengre en de berømte standar 6 meteren.
    Sagt på en annen måte, vi kunne kjørt t/r 3,68 ganger hele kysten visst bobilen var 6 meter.

    Prisingen på ferjebilletter er helt ulogisk og vanskelige å sett seg inn i!

    Eksempel: Tok ferje, Kjøpsvik-Drag, med bobil og campingvogn på slep. Siden bobilen eg lånte var 6,06 meter, måtte eg betale som om det var en buss på 14 meter, pris 647 kroner + passasjerer selvfølgelig…

    Visst bobilen hadde vert 6 meter, da ville taksten blitt som for en personbil + 2 tilhengertakster, ifølge ferjemannskapet.

    Hva er logikken i dette?

    Dette irriterer meg slik til de grader at nå reiser eg konsekvent opp og ned Sverige for å slippe de latterlige ferjetakstene. Noe som betyr at all innkjøp, overnattinger osv da blir i Sverige… I det store og det hele tror eg staten taper på dette i form av tapte avgifter på andre kjøp…. Eg vet at eg er langt ifra den eneste som reiser på denne måten.

    • Like fergetakster er også en viktig kampsak for Norsk Bobil og Caravan Club, NBCC, på linje med like bobiltakster for tunge bobiler og personbiler. Den siste saken er nå ført fram til full seier for bobilfolket. NBCC jobber videre politisk med samordning av fergetakster for bobiler, campingvogner og personbiler, og håper dette også kommer på plass i ikke alt for fjern framtid.

      • Gleder meg til ferjetakstene blir rettferdige, Bobilen min er 5.95cm lang fanger til fanger. Har jeg sykkelen bakpå blir ferjeprisen mer enn doblet.
        Om det hadde vert 20% ekstra per meter eller noe lignende hadde det vert rettferdig, og jeg hadde sluppet å gå ut å legge syklene på taket hver gang jeg skal over fjorden..

    • Er det ingen av dere som forstår at det betales for lengde på fergene???
      Den plassen du tar på ferga. Uansett biltype. En liten lastebil er på størrelese med en vanlig bobil og har samme takst. En liten bobil er ofte på samme størrelse som en eldre chevy. og betaler samme takst.
      Ikke det samme som over eller undrer 3501kg. Det er patetiskt å forvente at fergetakster skal endres kun for å tekkes bobilturistene. Det er ikke like lett å skille mellom lengde som vekt. Når jeg kobler vogna på så får jeg et drag på totalt 15m.
      Og tar derfor 3 normale bilplasser.

  9. Fint for de norske bobilturistene, men utrolig Ola Dunk-mentalitet overfor alle andre.

    Tilnærmet ingen turister utenfor Norge har AutoPass-brikke i bobilen. De er som regel kun på besøk noen få uker av gangen, og kan benytte seg av et gunstig tilbud – Visitor’s Payment – til bruk for denne perioden. Dette tilbudet er for øvrig utformet av AutoPass selv. I følge denne artikkelen vil ikke denne “turist-løsningen” være gyldig da det presiseres at bilene MÅ ha brikke.

    Dette blir som sketsjen med Trond-Viggo, med en liten vri:
    – Har du rett på rabatt? Ja.
    – Får du mulighet til å nyte godt av den? Nei.

    • Det er ikke noe forskjell nedover i Europa, der forlanges deg egne brikker for oss som ikke er fra de landene vi kjører i, autopass fungerer vel bare i Skandinavia tror jeg

  10. eller takst på ferge Hodnaneset – Nordhuglo bil opp til 6 meter 35 kr. med campingvogn opp til 6 meter som er 12 meter totalt er 70 kr. Kommer du med bobil som er 6,01 meter koster den 89 kr.Forstå det den som vil

  11. På tide at det blir samme bomavgift på bobil er 3500-7500 kg som kjøretøy under 3500 kg. Det har kostet oss flerfoldige Tusen siste år.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *