Nye alarmprodukter. Frisk kapital åpner for større marked

Gjennom en emisjon har Avara hentet inn over 6 millioner kroner i ny kapital fra 80 nye deleiere. Nå er det klart for nye produkter og europeisk lansering.

Gründerne Rudy Steen Johansen (f.v.), Petter Quinsgaard og Bengt Heggertveit har hentet inn over 6 millioner kroner fra nye eiere for å satse videre. Foto: Avara.

Avara AS, som selger bobil- og caravanalarmer med samme navn, har fått inn 80 nye investorer gjennom en emisjon. Emisjonen endte på 6 155 722 kroner. Det var mindre enn det hårete resultatet gründerne hadde ønsket seg.

– Vi drømte om 10-12 millioner kroner, men er absolutt fornøyde med nesten 6,2 millioner kroner, sier styreleder Bengt Heggertveit i Avara AS.

– Det er vanskelige tider og investorer er veldig kritiske og krever høy avkastning på sine investeringer. Fra profesjonelle investorer har vi likevel fått høre at vi har gjort det overraskende bra.

– Vi hemmes ikke av at vi ikke fikk inn like mye kapital som vi håpet på. Forskjellen blir at vi ikke kan planlegge like langsiktig.

Blant de nye eierene er det både et større og et mindre investeringsselskap pluss enkeltpersoner. En av investorene står for omtrent halvparten av den nye kapitalen. Inntil aksjonærregisteret blir oppdatert, vil ikke Heggertveit fortelle hvem de nye eierne er.

Satser i Europa
En vesentlig årsak til behovet for mer kapital er Avaras ønske om å nå bredt ut i det europeiske markedet.

– Vi har allerede skaffet oss distributører i England og Nederland. Nå starter vi markedsføringen i de nye markedene og styrker markedsføringen i våre hjemmemarkeder i Norden, forteller Heggertveit.

– Neste år håper vi å få på plass distributører i de store markedene i Tyskland og Frankrike. Vi skal være forsiktige med å bre oss for bredt ut før vi er sikre på at vi kan følge skikkelig opp, sier Heggertveit og forteller at de har takket nei til forespørsler om å tilpasse alarmer for andre bruksområder.

For å videreutvikle nye markeder og nye produkter trenger bedriften nå nye medarbeidere. Gründerne er godt voksne, så det er behov for å få inn yngre krefter.

Avara tar steg for steg ut i Europa. Det åpner for ytterligere produktutvikling. Foto: Avara.

Nye produkter
Heggertveit forteller at de satser på å utvikle produktene videre, men holder foreløpig kortene tett til brystet for de langsiktige planene. På kort sikt kommer det nye produkter allerede i april.

I løpet av april vil Avara lansere to nye produkter til sitt alarmkonsept. Den ene er en musedetektor. Det er en sensor plassert lavt i rommet. Den skal gi et tidlig varsel dersom mus kommer inn i bobilen. Dermed kan eieren sette inn tiltak før skadene blir for store.

Den andre nyheten, som kommer i april, er en temperaturmåler. Heggertveit forteller at idéen til dette produktet kom fra en forhandler. Temperaturmåleren ser ut som fuktmåleren, men er uten piggen bak. Den kan plasseres på ønsket sted for å følge med på hva temperaturen er. Typisk bruk er for å se om det blir kuldegrader på feil sted.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 comment for “Nye alarmprodukter. Frisk kapital åpner for større marked

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *