Nybegynner eller litt erfaren? Del 2: Skrevne og uskrevne regler

Redaksjonen i Bobilverden.no prøver i denne artikkelen og del 1, som du kan lese her, å gi noen enkle råd til deg som er forholdsvis ny i bobil. Kanskje også andre kan ha nytte av å lese dette.

Det er ikke alle bobilplasser som har satt av så mye plass til hver bobil som denne i Horten. Så er den også veldig populær. Foto: Knut Randem.

I del 1 så vi først og fremst på det tekniske og praktiske rundt det å ha bobil. Vi kunne skrevet en bok, men ta dette som smakebiter av noe du kanskje har lyst til å se nærmere på.

Alle miljøer har noen skrevne og uskrevne regler for omgangsformer, oppførsel og praktisk tilnærming til hverandre. I denne del 2 skal vi se litt på det som skjer når du kommer fram til ditt overnattingssted enten du bor på en campingplass, bobilplass eller fricamper.

På bobilplassen – bobilparkeringen
En bobilplass er et mer uformelt overnattingssted enn en campingplass, men kravet om 3 meter sikkerhetsavstand mellom bobilene gjelder også her. Fasilitetene varierer sterkt fra plass til plass. På Bobilplassen.no har vi forsøkt å dele det vi vet om dem.

Når du kommer til en bobilplass er det lurt å se hvilken vei de andre har parkert. Dersom det bare er 3 meter mellom bilene blir det veldig kleint om du står feil vei. Uansett hvilken vei dere står så er det en slags uformell overenskomst om at bobilens venstre side står nær grensa til naboen. Da får alle maksimal uteplass på høyre side. Der plassene ikke er merket opp må du improvisere. Spør gjerne naboen om du er i tvil.

Dersom du likevel velger å snu bobilen fordi du er sammen med venner på den ene siden, så ta likevel hensyn til naboen «bak» deg. Gjør du ikke det kan andre miste muligheten for sikker avstand på 3 meter.

Det kommer stadig til nye bobilplasser. Her fra Innhavet bobilplass i Nordland. Foto: Arnt-Gustav Hilling.

Det er ikke god kutyme å holde av plasser til venner som kommer senere. Her gjelder førstemann til mølla-prinsippet. De færreste bobilplasser tar i mot reservasjon av plass. På bobilplasser tar vi vanligvis inn markiser om natta.

Hvilke fasiliteter den enkelte bobilplass tilbyr og prisen på overnattinger varierer en hel del, men de fleste forventer nok at det skal være temmelig strøkent om prisen kommer opp i kr 300 eller mer.

På campingplassen
Det er stor variasjon i hvordan campingplasser er utformet, drives og hvor strikt de veileder deg på plass. Her får du som regel bedre plass enn på en bobilplass og trenger å ta færre hensyn til uskrevne regler. Sikkerhetsavstanden til andre brennbare enheter er også her 3 meter, men i noen kommuner kan den være utvidet til 4 meter. Følg de anvisninger du får og spør driverne av plassen om du er i tvil.

Norsk campingplasser er sjelden så godt organiserte som denne i Fagernes. Ofte må du navigere deg på en åpen gressplass. Foto: Fagernes camping.

Spesielt om sommeren kan det være lurt å bestille plass når du har peilet deg inn på en campingplass. Noen plasser er svært populære og kan gå fulle i sommerferien og helger i sommerhalvåret.

Campingplasser har alltid mulighet for å tømme kassettoaletter, men mange slurver med gråvannstømming eller tømming for bobiler med faste tanker. Fortjener de besøk av deg? Vi har samlet de tømmestasjonene vi kjenner til på Bobilplassen.no.

Fricamping handler om å ha et skarpt og oppmerksomt blikk for de mulighetene som byr seg. Foto: Knut Randem.

Fricamping i Norge
Tenk å kunne stoppe hvor du vil for å sove. Vi har jo allemannsretten i Norge. Den gir mange rettigheter, men husk at den også gir deg noen plikter. En tilsvarende rettighet finnes i Sverige, men ikke i samme utstrekning i andre land.

Det viktigste å huske er at allemannsretten gjelder i utmark. Altså ikke på dyrket mark og i park- og hageanlegg. Det store MEN er at i utmark er det forbudt med motorisert ferdsel. Dermed har du en begrensning på å kjøre ut i naturen. Dersom det i tillegg er en nasjonalpark kan du få en saftig bot.

Det allemannsretten gir deg rett til er å parkere langs vei og på naturlige stoppesteder langs denne. Grunneier har rett til å nekte parkering og ferdsel på privat vei. Det er ingen krav til hvilke skilt grunneiere kan bruke så du gjør klokt i å følge de skiltene som står der. På offentlig vei/område skal offentlige skilt benyttes.

Du skal uansett parkere minst 150 meter fra bolighus. Allemannsretten beskriver at du kan stå maksimalt to døgn på hvert sted.

Når du fricamper er det en liten kunst å finne de gode stedene hvor du kan være for deg selv. Ja, for hva er gleden med fricamping om du blir liggende i flokk? Flokkdannelse på populære steder for fricamping kan på sikt ødelegge mulighetene ved at de blir blokkert eller skiltet med forbud. Så bruk ditt skarpe blikk for å finne en fin plass. Øvelse gjør mester.

Husk at når du reiser fra et sted er det ikke mer enn eventuelt hjulsporene som skal synes etter deg. Alt annet tar du med deg ut igjen.

Det er ofte mulig å overnatte på parkeringsplasser og rasteplasser, men det er ikke alltid like trivelig. På de fleste offentlige rasteplasser er det lov å overnatte en natt, men pass på at du ikke blokkerer de plassene som er satt av til yrkestransport, som må følge kjøre- og hviletidsbestemmelser.

Parkeringsplassen utenfor kirka i den lille bygda kan sikkert se fristende ut midt i uka, men hva om du våkner midt i et begravelsesfølge dagen etter? Det kan være lurt å spørre en nabo eller sjekke oppslag før du eventuelt slår deg ned.

Hils da vel!
Når du er på veien vil du se at mange i bobil hilser på deg. Det er selvfølgelig frivillig å hilse tilbake, men det blir oppfattet som en hyggelig gest så lenge det ikke går utover trafikksikkerheten. Langt viktigere er det å hilse på naboen der du har parkert bobilen for natta. Folk som går rundt med skylapper og ikke kan si hei til den de deler strømstolpe med vil bli oppfattet som litt spesielle.

Et nikk, et hei, eventuelt et par setninger er nok. Men noen ganger sier det klikk og du får venner for livet.

God tur i bobilen!

PS
Synes du vi har vært moraliserende? Det har ikke vært vår mening, men når medier som ikke har noe forhold til bobillivet i kjølvannet av korona i ukesvis – uten motforestillinger – har hyllet friheten i bobil, synes vi det er viktig med en stemme som bidrar til refleksjon om hva som er mulig og hvilket ansvar vi har når vi er på tur. Det handler egentlig bare om å bruke hodet.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Apper for deg som vil ut på tur i sommer

Det finnes en rekke mobil-apper som gjør friluftsopplevelsene enklere å planlegge. Norsk Friluftsliv har samlet et knippe av dem for Read more

Bobilsjåfører rammes av kalddusj

Bobilsalget har føket i været, men mørke skyer og vannskader truer bokstavelig talt bobilferskingene. If er bekymret for at ferskingene Read more

  1 kommentarer til “Nybegynner eller litt erfaren? Del 2: Skrevne og uskrevne regler

  1. Bernt Elde
    22. juni 2020 at 20:16

    Takk for to fine artikler som etter min mening er nyttige både for nybegynneren og veteranen! Jeg har selv kjørt bobil i nesten 30 år og jeg hadde stor glede av artiklene, det var kanskje ikke så mye nytt for meg, men en bekreftelse på det jeg har følt var riktig.

  2. Gro Breivik
    23. juni 2020 at 00:37

    Veldig nyttig informasjon til en fersk bobileier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *