Ny steinsprutrekord på veiene

Aldri før har norske frontruter fått så mange steinsprutskader, viser ny skadestatistikk. Antall steinsprut og glasskader på norske biler har mer enn doblet seg på 25 år.

Mindre skader etter steinsprut kan raskt repareres. De bør repareres før skaden utvikler seg. Foto: Knut Randem.

I 1997 ble det meldt inn litt over 117 000 skader til forsikringsselskapene i Norge, mens norsk forsikringsbransje i fjor erstattet 274 000 glasskader til en samlet skadeskostnad på godt over 1,7 milliarder kroner. Det viser ny skadestatistikk fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

Akkurat nå er frontrutene mest utsatt, ifølge en analyse fra If.
– I mars og april er steinspruttoppen i Norge. Det er i overgangen mellom vinter og vår flest frontruter rammes, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If i en pressemelding.
– De siste ukene har det vært mye «av og på»-vintervær rundt om i landet. Det har bidratt negativt.

Forbikjøring er steinsprutversting
Clementz peker på flere grunner til de rekordmange glasskadene.

– Det er flere biler på veiene. Den norske bilparken har økt, og det fører naturlig nok til at antallet skader også øker. Samtidig bidrar tettere trafikk til at risikoen blir større. Veistanderden har også økt mye de siste tiårene. Norge har fått flere veier med parallelle kjørefelt. Det er ofte på slike veier og ved akselerasjonsfelter, der folk kjører inn på motorveiene – at steinsprut oppstår. Påkjøring til ny vei og forbikjøring er blant de vanligste årsakene til steinsprut, sier Clementz.

– Det er mer strøing og bruk av piggfrie dekk. Statens vegvesen og andre som holder veiene kjørbare om vinteren bruker mer grus og sand enn tidligere, og flere gater og veier blir strødd jevnlig. Dessuten har piggfrie vinterdekk blitt vanlig mange plasser, og det fordrer et annet vintervedlikehold. Samtidig er piggfrie vinterdekk laget av myke gummiblandinger hvor grus og småstein lettere setter seg fast i mønsteret og slynges videre mot bilen bak, sier han.

Kommunikasjonssjefen i If peker på at frontrutene blir tynnere og tynnere, og det øker sannsynligheten for at de lettere får skader. En frontrute er rundt 10 prosent tynnere i dag enn for noen år siden.

Steinsprutskader repareres gratis på kaskoforsikringer. Må ruta skiftes betaler du egenandel, forklarer Sigmund Clementz i If. Foto: If.

Skvettlapper hjelper
– For noen tiår siden hadde alle biler skvettlapper som fanget opp mye av grusen som ble slynget bakover. Moderne biler har ikke lenger disse skvettlappene, og det bidrar til mer steinsprut på veiene, sier han.

– Det er vanskelig å verge seg mot steinsprut i trafikken, men det beste rådet er: Hold god avstand til bilen foran. Da reduserer du til en viss grad risikoen for å få en steinsprutskade i frontruta, sier Sigmund Clementz i If.

Reparasjon av glasskader på bilen er dekket på delkasko, kasko og utvidede kaskoprodukter. Forsikring dekker skader på alle bilens vindusruter, samt glasstak og takluker av glass. Hvis ruten kan repareres, betaler du ingen egenandel. Hvis ruten må byttes, betaler du en egenandel. Glasskader påvirker ikke bonusen.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  1 comment for “Ny steinsprutrekord på veiene

  1. Skjønner godt at bilprodusentene ikke setter på skvettlapper. For det første så er dette en «unødvendig» kostnad for fabrikken, da det ikke er påbudt og de får ikke solgt bilen for høyere pris med skvettlapper. Til noen bilmodeller får man kjøpt originale skvettlapper som ekstrautstyr, og det tjener nok produsenten mer på. Det andre er at skvettlappene skaper turbulens og forverrer bilens aerodynamikk. Dette gir dårligere tall mht. utslipp, drivstofforbruk, rekkevidde (elbil), etc. Bilprodusentene og verkstedene nyter nok også god av å få solgt massevis av frontruter som må erstattes etter steinsprut. For bilprodusentene er det altså en dårlig deal å sette skvettlapper på bilene.

    Det burde bli påbudt ved lov at biler skal ha skvettlapper. Ellers så burde forsikringsselskapene belønne kunder som har skvettlapper på bilene sine.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *