Ny Hymer med verdenspremiere

Den veier nok i meste laget for å holde seg under 3500 kg. Foto: Knut Randem.

Den veier nok i meste laget for å holde seg under 3500 kg. Foto: Knut Randem.

Hymer har ikke gjort noen hemmelighet av at de kommer med ML-I basert på Mercedes Sprinter, men det var på CMT-messa i Stuttgart den ble vist offentlig for første gang. Til ære for pressen ble den behørig avduket med et brak. Men innfrir den i vektklassen under 3500 kg?

Bobilverden kunne allerede for noen uker siden presentere hovedtrekkene for den nye Hymer ML-I. Den følger opp den halvintegrerte Hymer ML-T, som ble lansert på Caravan salon i Düsseldorf i høst. Den kan også leveres med 4×4 drift. Samarbeidet med Mercedes har resultert i en ny generasjon bobiler under 3500 kg på et lettvektschassis. Det har fristet mange om vi skal dømme etter responsen på vårt første oppslag om den helintegrerte ML-I.

I en kompakt bil må det gjøres noe grep for å utnytte lengden. Foto: Knut Randem.

I en kompakt bil må det gjøres noen grep for å utnytte lengden. Foto: Knut Randem.

Mens ML-T holder egenvekten under 3000 kg passerer ML-I denne magiske grensen for hva det er mulig å kjøre rundt med og samtidig holde seg under 3500 kg i kjørbar stand.
Bobilprodusentene sliter med å presse seg under 3500 kg, men det er ikke alltid de lykkes like godt med lasteevnen. ML-I vil nok ha godt av å bli registrert over 3500 kg, men da er også hensikten borte for mange av de potensielle kundene.

I Stuttgart sto bilen på vekt som viste 3040 kg uten folk. Med fem voksne personer i den passerte vekta 3500 kg. Nå er ikke bilen beregne på fem, men det gir en illustrasjon av vektproblematikken. Litt ekstrautstyr på denne bobilen så vil du straks ha problemer med grensa på 3500 kg.

God plass i badet. Foto: Knut Randem.

God plass i badet. Foto: Knut Randem.

Bobilverden har sett på ML-I 580 med to enkle (sammenbygde) senger. Egenvekten er av Hymer oppgitt til 3015 kg. Det skal være inkludert en fører på 75 kg. Vi så modellen veid til 3040 uten personer i bilen. Med to slanke personer i bilen blir det da kun 300 kg i lastevekt – minus det du finner på å henge på av ekstrautstyr. Markise, parabol og eventuell A/C mv drar raskt 150 kg. De gjenstående 150 kg til campingmøbler, mat og klær pluss alt det småtteriet du ikke tenker over at du har med, blir lite. For ikke å snakke om at du vil ha to fulle gassflasker og full tank med drivstoff.

Dersom du gjerne kjører med tilhenger kan du glede deg over at ML-I kan trekke en henger på hele 1680 eller 2000 kg avhengig av registrering.

Hymer ML-I er bygget på Mercedes Sprinter og leveres i tre motorstørrelser. Det er kvalitet i alle ledd og interiøret er i Hymers noe klassiske eleganse. Bredden er 222 cm og lengden er bare 699 cm. Det fører til at kjøkkenbenken blir i minste laget. Det har også Hymer innsett og har hengt på en oppslagbar lem, som delvis dekker inngangsdøra. Den gir en god utvidelse av plassen og en slank person kan fortsatt gå ut og inn av døra mens lemmen er oppslått. Badet fungerer godt.
ML-I holder seg på 290 cm i utvendig høyde og har en innvendig ståhøyde på 198 cm. Det er gjort maksimalt ut av lengden, men det blir en kompakt bobil.
Hymer har gjort et hederlig forsøk, men vurder vekta nøye før du velger denne. Dersom vektgrensa på 3500 kg ikke betyr noe for deg så registrer den for 4200 kg. Da sier vi i tilfelle – løp og kjøp for her bør du få mye kvalitet. Hymer hevder at deres ML-T og ML-I er de første bobilene som har fått sidevindassistent.

Les også vår forhåndsomtale: Mercedes under 3500 kg
Les også: Sporty Hymer for terreng
Les også: Den forbannede vekten

Se vår video med Hymer ML-I og avdukingen for pressen:

.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.