Ny Ford Transit utvikler mulighetene

Nye Ford Transit 2015. Foto: Knut Randem.

Nye Ford Transit 2015. Foto: Knut Randem.

Ford har med sin 2015-modell av Ford Transit tatt et steg framover i kampen om bobilkundene. På Caravan salon i Düsseldorf, som avsluttes i dag, presenterte Ford tre verdenspremierer av betydning for utviklingen av bobiler. Flere av nyhetene er allerede utnyttet av bobilprodusenter i de nye modellene.

Challenger er en av bobilprodusentene som benytter de nye mulighetene. Her en Genesis. Foto: Knut Randem.

Challenger er en av bobilprodusentene som benytter de nye mulighetene. Her en Genesis. Foto: Knut Randem.

De tre nyhetene var en ny modell av Transit forberedt for utvikling av bybobiler, konseptbilen Ford Tourneo Euroline og ikke minst det nye lettvektschassiet, som er spesielt utviklet for bobilprodusentene og deres påbygg. Samtidig er nye modeller av Ford Transit Custom Kombi og Ford Transit Nugget med høyt tak kommet på markedet det siste året.

Både Karmann og Westfalia var blant bobilprodusentene som hadde tatt i bruk de nye mulighetene i bybobiler. Tourneo Euroline har for lavt tak til at den vil passere avgiftsgrensene som campingbil i Norge fordi den er avhengig av løftbart tak.

Med påbygg
Den nye Ford Transit 2015 med det nye lette chassiet er en nyutviklet modell tilpasset for produsenter av bobilpåbygg. Blant bobilprodusentene som har tatt i bruk den nye modellen er Chasson og Challenger. Franske Chasson, som ikke er representert i Norge, har styrket sitt tilbud av Transit som basiskjøretøy for sine modeller. Challenger gir kundene valget mellom Fiat og Ford på noen av sine modeller. Vi har ingen komplett liste over hvilke bobilprodusenter som bygger påbygg på Ford Transit.

Frontruta har blitt 10 cm høyere enn forgjengeren. Det vil nok høye bobilister sette pris på. Mange har nok følt at de har måttet bøye seg ned for å se ut i en del situasjoner med den forrige modellen.
Høyden i førerhuset har også økt. Det gir en bedre integrasjonen med bodelen. I førerhuset har det også blitt plass for tilkobling av usb og aux takket være ”MyConnection-Radio” med radio, blåtann og tilkobling for smarttelefoner.

Under panseret er sikkerhets- og stabiliseringsprogrammet ESP standard med flere funksjoner som for eksempel stabilisering i kurver og bakkestartassistent.
Motoren er en 2,2 liter TDCI med 100, 125 eller 155 hk. Ford Transit kan leveres med både forhjulsdrift, bakhjulsdrift og drift på alle fire hjul.

Bobilverden vil komme tilbake med flere detaljer når vi omtaler bobiler bygget på den nye Ford Transit.

Westfalia benytter Transit Ciustom i sine bybobiler. Foto: Knut Randem.

Westfalia benytter Transit Custom i sin bybobil Nugget. Foto: Knut Randem.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.