Hos Eura Mobil – en del av Trigano-gruppen – står Contura-serien for de mest luksuriøse modellene og Profila for merkets «runners up». På grunn av knappheten på chassis får nå også Profila stjerne i grillen.
Andre merker ble også eksplisitt vurdert, «men til syvende og sist tror vi Mercedes passer oss best», sier en talsperson for Eura Mobil.
I de to halvintegrerte Profila-modellene, bruker Eura Mobil noen løsninger som tidligere var forbeholdt de mer luksuriøse kjøretøyene. De leveres med to enkeltsengsoppsett med senger opptil 2 m lange (T 676 EB), et ekstra lavt AL-KO-chassis og Alde varmtvannsvarmesystem.
Kjøretøyene – drøyt sju meter lange – er utstyrt med det spesielle Mondial-utstyret, inkludert aluminiumsfelger, panoramaglasstak og navigasjonssystem med ryggekamera. Bobilene har også store garasjer med god plass til bagasje samt en valgfri panoramatakluke.
Komfort på veien
Passasjerene drar selvsagt også god nytte av de moderne assistanse- og sikkerhetssystemene til den forhjulsdrevne Mercedes Sprinter.
Den hellimte kroppen gir stor stivhet og det gjør det mulig for byggherren å gi ti års garanti på vanntetthet.
Møbelbeslagene med profiler laget av aluminium, kombinert med en stemningsfull belysning, skaper en hytteaktig atmosfære innendørs. Dobbeltgulvet er 19,5 cm høyt, det betyr ekstra oppbevaringsplass på et praktisk sted som er tilgjengelig via gulvluker. Standard er også den elektrisk drevne avløpsventilen for avløpsvann.
Populære planløsninger
Profila-serien starter med to populære planløsninger, begge med to enkeltsenger. Den ene planløsningen, Profila 676 EB, har et langstrakt kjøkken på passasjersiden.
Felles for begge planløsningene er det åpne oppholdsrommet med L-formet sittegruppe og enkeltsete på passasjersiden. I den andre modellen, T 696 EB, blir sengelengden 190 cm og 185 cm. Dette gir god plass for det sjenerøse hjørnekjøkkenet med stort kjøleskap. Den ergonomisk buede benkeplaten på kjøkkenet danner en myk overgang til oppholdsrommet.
Under sengenes sammenleggbare lamellbunner finner vi romslige skap for en komplett fritidsgarderobe.
Utstyrspakker
Lastekapasiteten er opptil 500 kg i kjøreklar stand. Grunnprisen på de nye modellene er lavere enn for forgjengerne, men dyrere enn tilsvarende modeller på Fiat Ducato. I tillegg til standard Mondial kommer pakken med kjøreassistentsystemer, litiumbatteripakke og Mondial Plus-pakke, som inkluderer en 170 hk motor (standard 140 hk), automatgir, 16-tommers lettmetallfelger, klimaanlegg, utendørs dusj, SOG toalettventil og navigasjon. Tar du alle pakkene, regn med 20 prosent tillegg på toppen av grunnprisen.
Lengden er 712 cm, bredden 232 cm og høyden 292 cm. Totalvekten er 3500 kg.
Tekst: Willem Laros, BoCM
Nydelig interiør på de nye Euramodellene.Personlig synes jeg det blir et lunere interiør når det er innslag av imitert treverk. Jeg registrerer at det et mange bobilmodeller, der alt interiør er hvitt, både skapstammer, dører og skillevegger, det ser nærmest ut som et hospitalsrom.
Det er også gledelig at stadig flere produsenter tilbyr biler på Mercedeschassis.Ikke et ondt ord om Fiat Ducato, jeg har hatt tre utgaver med 3 liters motoren. En skikkelig og pålitelig arbeidshest.Ifølge en test publisert på disse sider, har også Fiat de beste kjøre og førerassistentprogrammene.Etter å ha kjørt Mercedes Sprinter et år, vil jeg hevde at totalt sett ligger den et hestehode foran Fiat når det gjelder opplevd kvalitet og kjørefølelse.Men dette er igrunnen et luksusproblem, enten man velger Ducato, Sprinter eller Transit, er alle disse modellene et særdeles godt utgangspunkt for bobilpåbygg.
R