Mercedes Benz har investert 350 millioner euro i sin nye eSprinter. Den lanseres mot slutten av året og får i følge produsenten lengre rekkevidde, god lastekapasitet og en mengde tekniske nyvinninger.
– Med den nye eSprinteren tar vi det elektriske varebilsegmentet til et nytt nivå. Effektivitet, rekkevidde og lastekapasitet gjør den nye eSprinteren til den mest allsidige Mercedes-Benz eVan noensinne, mener Mathias Geisen, leder for Mercedes-Benz Vans.
Nye eSprinter kommer med en mengde tekniske nyvinninger og er basert på et nytt konsept bestående av tre moduler. Dette gir størst mulig frihet i utvikling og design av ulike ombygginger og påbygg som tidligere kun var kjent fra den konvensjonelle Sprinter, heter det i en pressemelding.
Foran finnes alle høyspentkomponenter, som kan kombineres med alle varianter av nye eSprinter, uavhengig av akselavstand og batteristørrelse. Det integrerte batteriet er plassert så lavt som mulig mellom akslingene for å spare plass. Sammen med det robuste batterihuset, gir dette et lavt tyngdepunkt, noe som har en positiv innvirkning på kjøreegenskapene og øker kjøresikkerheten. Den tredje modulen er den elektrisk drevne bakakselen, der den kompakte og kraftige elektriske motoren også er integrert.
Mercedes-Benz har investert rundt 350 millioner euro i nye eSprinter, der rundt 50 millioner euro vil bli investert i hvert av de tre anleggene i Charleston, Düsseldorf og Ludwigsfelde for å tilpasse produksjonen.
Kombinert rekkevidde på opptil 400 kilometer
I Europa vil den første varianten av eSprinter varebil bli lansert i slutten av 2023, med gradvis introduksjon av chassisutgaven og andre batterivarianter senere. Dette gjør eSprinter attraktiv som basisbil for en rekke nye sektorer, så vel som for bobilprodusenter og karosseriprodusenter. Med introduksjon sent i 2023 vil vi neppe se den nye eSprinter som bobil før tidligst i 2024.
Den kombinerte rekkevidden, basert på en simulering med WLTP-syklusen, er forventet å være på opptil 400 kilometer. Det kan gjør eSprinter attraktiv også for lengre turer.
Hovedkomponentene til den elektriske eATS-enheten i nye eSprinter er to nye utviklinger. Den effektive motoren og den innovative elektriske bakakselen, som begge brukes for første gang i en elektrisk varebil fra Mercedes-Benz.
PSM-motoren, som kun veier rundt 130 kilo, kjennetegnes av spesielt høy effektivitet og optimalisert termisk styring. Motoren er tilgjengelig i to effektnivåer, med 100 eller 150 kW toppeffekt, og leverer et dreiemoment på opptil 400 Nm, melder Mercedes-Benz.
Den elektrisk drevne bakakselen gir muligheten for chassisvarianter, i tillegg til den klassiske varebilen. For kunden gir dette en rekke fordeler med hensyn til ombygginger og påbygg, med flere kjøretøylengder (A2 og A3), maksimal totalvekt på inntil 4 250 kg og tilhengerlast på opptil 2 000 kg.
Batteristørrelse på opptil 113 kWh
Kundene kan velge mellom tre forskjellige batteristørrelser på nye Mercedes-Benz eSprinter, avhengig av deres individuelle rekkevidde- og nyttelastkrav. Nettokapasiteten er på enten 56 kWh, 81 kWh eller 113 kWh. Litium/jernfosfat (LFP) cellekjemi gjør at batterivariantene holdes fri for kobolt og nikkel, mens aktiv termisk styring sikrer maksimal effektivitet.
Som alle Mercedes-Benz eVans, er nye eSprinter i stand til å lade med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC). Den innebygde laderen har en maksimal effekt på 11 kW, og nye eSprinter kan lades med opptil 115 kW på hurtigladestasjoner. Det betyr at lading fra 10 til 80 prosent med full kapasitet, er forventet å ta rundt 28 minutter for 56 kWh-batteriet og rundt 42 minutter for 113 kWh-batteriet.
MBUX og Mercedes me
Nye eSprinter skal i følge produsenten også imponere når det gjelder digitalisering og infotainment. Nå kommer den med det innovative Mercedes-Benz User Experience (MBUX), med den nyeste programvaregenerasjonen, som tidligere kun var kjent i Mercedes-Benz personbiler.
Navigasjon med “Electric Intelligence” sikrer størst mulig planleggingssikkerhet. Systemet viser for eksempel gjeldende rekkevidde i sanntid avhengig av den aktuelle trafikksituasjonen og rutens topografi. Det beregner også best mulig ladestrategi for å komme så raskt som mulig til destinasjonen, eller for å ha en ønsket batteriprosent på destinasjonen.
Tekst: Redaksjonen
Kilde og foto: Mercedes-Benz
For en gigantisk skuffelse. Er det jeg som er for naiv og godtroende når jeg forventer en wltp på rundt 450km når de testkjører en prototyp 475km? Og lansering mot slutten av 2023? Fikk inntrykk fra diverse artikler at lansering faktisk kom til å skje nå. Har aldri forstått når folk med vilje skaper større forventninger enn det som faktisk blir levert.
Lanseringstidspunktet oppgitt i artikkelen er basert på info fra Mercedes-Benz Norge. Det er mye mulig at bobilprodusenter får tilgang til chassis tidligere enn dette.
40 mils rekkevidde skulle være tilstrekkelig for de fleste bobilbrukere.Som regel har man god tid når man er på ferie, så en ladepause på 43 minutter på et 113 kWH -batteri kan passende brukes til et måltid eller man kan ta en hvilepause i køya.
Nå foregår det en rivende utvikling av batteriteknologi med hensyn til energitetthet, man får stadig større effekt av et mindre batterivolumen og mindre vekt.
Vekta er et vesentlig moment når det gjelder bobil, man er lite tjent med et stor tungt batteri med lang rekkevidde, dersom dette fører til at kjøretøyet får en minimal lasteevne.
LFP batterier er kjent for å ha over dobbel så høy vekt i forhold til energi, til foreksempel NMC som er mye brukt i elbiler.
Hvordan løser de det problemet?