Ny Ducato gir nye bobiler

Interiøret i nye Ducato. Foto: Knut Randem.

Interiøret i nye Ducato. Foto: Knut Randem.

Fiat fester grepet med ny modell og mange nye muligheter for bobilister og ikke minst bobilbyggere. Den sjette generasjonen av Fiat Ducato Camper byr på mer teknologi, mer komfort og mer for pengene, mener Fiat selv. På Caravan salon i Düsseldorf vises den nye modellen for et bredt publikum for første gang.

Fiat viser selv seks modellvarianter av nye Fiat Ducato Camper på messen. Men det er ikke alt. Bobilprodusentene har hatt tilgang til den nye Ducato i utviklingen av sine nye modeller for 2015. Derfor har også detaljene om nye Ducato flytt ut over tid og er til en viss grad allerede kjent for mange.

Vi våger å påstå at alle bobilprodusenter, som fornyer modeller basert på Ducato i høst, benytter seg av den nye utgaven. Hvilke av mulighetene i nye Ducato de har utnyttet kan variere, men i følge Fiat er det mulig å lage 600 ulike modellkombinasjoner når påbyggene skal utformes. Da er det tatt med variasjonene seks ulike chassislengder, fire motorversjoner i Euro 5+ (115, 130, 150 og 180 Multijet) og fem mulige akselavstander gir.

Utvendig er designet strammet opp og gir et lettere preg med blant annet ”smilende” led kjørelys, lave tåkelys, blinklys på speilet, som for øvrig er to-delt med et nedre blindsonespeil. Ducato kommer også med nye lettmetallfelger i eget design med 16 tommer dekk og digital dekktrykksmåling (TPMS) som viser dekktrykket i displayet inne.

Plass til kaffekoppen
I interiøret er den mest banale forandringen at Ducato endelig har blitt utstyrt med en koppholder innen rekkevidde for føreren. Her er det også en usb-plugg for lading av mobilen, som det også er plass til her.

Foruten det umiddelbare synsinntrykket, byr Ducato på flere muligheter som Comfort-Matic automatkasse, navigasjonssystem, ryggekamera og nye ”kapteinstoler”.
Nye Ducato byr også på elektronisk stabilitetskontroll hvor flere systemer samarbeider når farlige situasjoner er i ferd med å oppstå.
Av andre nyheter i Ducato kan vi nevne bakkestart-hjelp, traction+, fartsholder, regnsensor, blendingsautomatikk, skiltgjenkjenning og mye annet.

Ducato kan ha en totalvekt på inntil 4400 kg når den baseres på Ducatos største bobilchassis. Ducato kan selvfølgelig også benyttes i kombinasjon med AL-KOs chassis og det er utviklet nye grensesnitt som gir nye muligheter.

Fiat lover bedre oversikt, svingradius og komfort, men det har vi ikke fått testet i praksis. Løsningene hos de ulike bobilprodusentene vil variere og vi skal se nærmere på det når vi ser på deres nyheter.

I første halvår 2014 hadde Fiat 23,2 prosent av markedet i segmentet for bobiler i størrelsen 2800 til 4000 kg.

Fiat moderniserer og oppdaterer Ducato. Du får se den i bobilprodusentenes 2015-modeller. Ford på standen ved siden av fornyer også, men det skal vi komme tilbake til senere. Foto: Knut Randem.

Fiat moderniserer og oppdaterer Ducato. Du får se den i bobilprodusentenes 2015-modeller. Ford på standen ved siden av fornyer også, men det skal vi komme tilbake til senere. Foto: Knut Randem.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *