Alde lanserer neste år en helt ny dieselvarmer. Dermed reduseres behovet for bruk av gass i bobilen.
De nye versjonene av av Alde lanseres offisielt først på CMT-messa i Stuttgart i januar 2025 og du får neppe se den i mange nye bobil før i modellåret 2026. Den vil komme i salg i løpet av første kvartal 2025.
Alde har basert seg på den samme tilgjengelige plassen som for deres tidligere varmere. «Plug and play» er et uttrykk Alde selv bruker for å illustrere en enklere installasjon av dette produktet.
4000 D kan bruke både diesel og strøm. Med diesel har den en trinnløs regulering opp til 6 kW. Ved oppvarming med strøm gir den 3 kW. Varmtvannsberederen er på 10 liter.
Den noe mer avanserte 4000 D Plus kan gi kontinuerlig varmtvann og gjør Alde Flow overflødig.
Dieselbrenneren starter forsiktig på 2 kW før den etter 120 sekunder øker trinnløst videre. På samme måte bruker den 240 sekunder på redusere utgående effekt til 1kW.
Begge versjoner er automatisk forberedt for to oppvarmingssoner. Tanken er den samme som i Compact 3030, men det elektiske elementet er oppgradert. Det er også vifta, som skal gi mindre støy. Vektmessig skiller de seg ikke nevneverdig fra tidligere versjoner med 14 kg, men 4000 D Plus er en kg tyngre.
Panelet baserer seg på ny programvare med et grensesnitt som minner om en mobiltelefon, forteller Alde. Alde 4000 D og 4000 D Plus er kompatible med Truma AC.
Alde forteller at de har testet 4000 D i både sommer- og vintertemperaturer og med svensk diesel som har høy innblanding av biodiesel (HVO). Brenneren har behov for service etter hver 3000 timer i drift. Panelet gir da beskjed når service er nødvendig.
Det er mulig å skifte ut eksisterende anlegg, men da må også programvaren og eventuelt panel skiftes ut.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Det blir interessant å høre hva brukerne erfarer med dette produktet. Jeg tenker i utgangspunktet på at diesel soter mye, veldig mye mer enn gass. Derfor også servicebehovet etter 3000 timer. Det andre er at denne sotingen gir lukt. Selv med partikkelfilter og katalysator lukter jo bilen. Hvordan blir eksoslukten fra denne tro? Til sammenligning så lukter ikke eksosen gra gass i det hele tatt. Nå vet jeg ikke om disse vil bråke like mye som Webasto. Hadde de gjort det så hadde de vel ikke blitt satt i produksjon (I helga våknet jeg av nabobilen som hadde Webasto som startet). Hvis det er samme teknologi som Webasto så har vel de bevist at de ikke går så lenge av gangen som gassvarmere før de stopper. Så i utgangspunktet er det flere utfordringer med diesel som ikke er tema for gass. Disse tingene mistenker jeg kan bli et tema. Kanskje alt er på stell.
Tror dette vil bli topp. I jobbsammenheng brukte vi Webasto i båt. Den gikk fra Høsten til våren. De problemene vi hadde var når forstøverskiva til dieselen gikk tett. Det var ikke Webastoens feil, men dårlig diesel. Denne var lett å bytte. Diesel lukt kan jeg ikke si noe om, då jeg er vokst opp i dieseltåke og bryr meg ikke så mye om det. Tror denne har en lys fremtid
Har erfaring med Truma sin dieselløsning. Rimelig stillegående. Noe dieseleksos, men avgassene går heldigvis ut på baksiden av bilen. Regner med at Alde 4000 avgir eksos på samme måte.
Det som er smart er å ha en egen tank for Alde og kjøre varmeren på parafin. Parafin forbrenner uten lukt og sot
Har webasto, upålitelige, støyende, illeluktende
Pussig erfaring. Har hatt webasto i båt og bil i en mannsalder og skjelden noe tull. Men som med alt annet, så trenger det litt omtanke og service. Slurves det med dette får man problemer med alt.
Har en Kina varmer på 8 kW i bobilen. Den har gått på termostat hver vinter i 4 år pluss sommer sesongene. Kun skiftet brenngitter til kr 12 en gang. Og dette skal jo på folkemunne være billig dritt. Nær null dieselrøyk eller lukt.
Mener diesel varmer også var tenkt for en tid siden, men diesel forurenser noe ikke gass gjør .
Den gang var miljø årsak til den ikke ble satt i bruk ?
Tror iden / tanken er bra vist den ikke forurenser ?