Norges største får hard konkurranse

Askjems Camping-Center i Sem har lenge vært Norges største. Foto: fra hjemmeside.

I mange år har Askjems Camping-Center i Vestfold vært Norges største forhandler i bransjen. Denne uka varslet selskapet at de har passert 300 millioner kroner i omsetning hittil i år. Og mer skal det bli. Men i år får Askjems sterk konkurranse om tittelen Norges største.

For kundene er nok soliditeten vel så viktig som størrelsen. I 2016 var det 14 enkeltstående bobil- og caravanforhandlere i Norge som omsatte for mer enn 100 millioner kroner, forteller generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB). Bare noen få har røde tall.

Alle de største forhandlerne viste i 2016 til god eller meget god likviditet, lønnsomhet og soliditet. De største forhandlerne var i fjor Askjems (257 millioner), Stamsaas fritid (240 millioner) og Lians Caravan & fritid (228 millioner). Outsideren er Namsen Auto, Grong, som har kommet som ei kule og har plassert seg i tetgruppa. Tidligere omsatte Namsen Auto kun vanlige personbiler, her har det også skjedd endringer i selskapsstrukturen slik at tallene ikke er direkte sammenlignbare.

300-grensen
– Vi hadde et flott år i fjor, men 2017 slår altså den rekorden ettertrykkelig. I følge ordre som ligger inne og som skal leveres før nyttår, vil vi få en omsetning i 2017 på mer enn 315 millioner, forteller Odd Askjem.
Om lag 10 prosent av dette er fra salg av campingvogner.

Hos fjorårets toer forteller styreleder Carsten Erichsen at Stamsaas fritid ikke kommer til å passere 300-grensen. I Sarpsborg vil omsetningen i 2017 lande på om lag 290 millioner. Stamsaas selger ikke campingvogner, men tallet inkluderer utstyr og verksted.

For Svein Roger Nordbak i Namsen auto i Grong har det vært et begivenhetsrikt år. De har fått fire nye merker og representerer nå i alt åtte bobilmerker. Til Bobilverden.no forteller Nordbak at han regner med at bobilsalget, inkludert verksted og utstyr runder 330 millioner kroner i år. Dette skal i følge Nordbak være en økning på 80 millioner. En av grunnene til denne økningen skal være at de har kjøpt flere bobiler til lager og dermed har hatt mer å selge.

Hvem som blir den største bransjeforhandleren kan derfor fortsatt være et åpent spørsmål i et år med rekordsalg av bobiler.

Odd Askjem kjemper for tetplasseringen. Foto: Askjems.

– Vi skal fortsette å vokse, og i tillegg til å selge bobiler og campingvogner, tilbyr vi en rekke tilleggstjenester som gjør livet enklere for bobileierne, forteller Odd Askjem. Han har ikke tenkt å gi fra seg tittelen Norges største uten sverdslag. Selskapet har i år inngått avtale med sju bilverksteder i Østfold, Oslo, Buskerud, Telemark og Aust-Agder om å være såkalte Pick-Up-Points (les mer).
Bobilhotellet, som Askjems bygget i 2014 var helt fullt sist vinter. Da hadde de 300 biler inne i vinteropplag.
– For å få plass til enda flere, har vi kjøpt et bygg i nærheten der vi kan lagre ytterligere 100 bobiler, sier Askjem.

2018 blir trolig et nytt spennende år for de som interesserer seg for topplasseringene. Om vi også tar med grupperingene hadde Kroken Caravan Detalj i 2016 en omsetning på 420 millioner fordelt på fem avdelinger og Ferda (Sørlandets caravansenter) omsatte for 360 millioner gjennom sine tre avdelinger i Sør-Norge.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *