Norge har fortsatt de sikreste veiene i Europa

Sammen med Sverige og Malta har Norge de laveste dødstallene i trafikken i Europa. Størst risiko er det i Bulgaria og Romania, viser ferske tall fra EU.

Norge har fortsatt lavest risiko i trafikken i Europa. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen.

Mens det dør i gjennomsnitt 44 mennesker pr. million innbyggere i de 27 EU-landene, er tilsvarende tall for Norge på 16.

Norge har i en årrekke hatt den laveste risikoen i trafikken både målt mot innbyggere og kjørte kilometer.

19 800 mennesker omkom i trafikkulykker i 2021, viser EU-kommisjonens tall som kom denne uka. Det er en økning på 1 000 eller 5 prosent, men likevel 3 000 færre sammenlignet med førkorona-tiden i 2019.

– Selv om vi hevder oss godt sammenlignet med andre land er kampen mot trafikkdøden jobb nummer 1. Målet er at ingen skal dø eller bli hardt skadet på norske veier, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Vegvesenets egne tall for første kvartal i år kommer på torsdag. Men alt tyder på det er de laveste første kvartalstall noensinne i moderne tid.

Ser til Norge
– Verden ser til Norge på trafikksikkerhetsområdet. Den norske modellen med et bredt arbeid, systematisk over tid og målrettede tiltak basert på kunnskap skaper resultater sammen med sikrere biler og bedre veier, sier Hovland.

Flest i Romania
Danmark, Tyskland, Irland, Kypros, Litauen, Malta, Polen, Portugal og Sverige har alle registrert rekordlave dødstall i 2021.

Romania (93 drepte pr million), Bulgaria (81), Latvia (78), Kroatia (72) og Polen (59) skiller seg ut på den andre siden.

Positiv trend
I EU-landene økte dødstallene med fem prosent fra 2020 til 2021. Men langtidstrenden er likevel at dødstallene går nedover også i EU selv om det er store forskjeller fra land til land.

Malta og Sverige kommer nærmest Norge med 17 og 18 drepte pr. million innbyggere, mens Romania topper med sine 93.

Sammenlignet med «normalåret» 2019 er nedgangen størst i Danmark, Belgia, Portugal, Polen og Litauen. Latvia, Slovenia og Finland har hatt en mindre heldig utvikling, med en økning i dødsulykker opp mot 12 prosent.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.