Nok et forbud mot bobiler

Plass etter plass stenges for bobiler fordi for mange har benyttet seg av muligheten til å parkere gratis. Vår leser reagerer sterkt på at muligheten for dagparkering forsvinner når overnatting skal forhindres.

Forslaget til skiltplan for Sognsvann utfartsparkering. Forbud for bobiler og campingvogner. Andre kan parkere i 48 timer. Illustrasjon: Utsnitt av foreslått skiltplan.

– Om man vil ha bort overnattende bobiler, så kan det vel ikke være nødvendig å forby vanlig dagparkering av bobiler, spør Audun Næsheim.

Han har reagert etter sommerens oppslag om bruken av utfartsparkeringen ved Sognsvann i Oslo som overnattingsplass.

Blant annet Aftenposten omtalte bruken av plassen både i reportasje og i en kommentar. I følge avisa overnattet i sommer daglig 20 til 30 bobiler på parkeringsplassen som har 638 gratis parkeringsplasser.

Da Næsheim så oppslagene om at Bymiljøetaten ville endre skiltingen for plassen, skrev han sporenstreks til etaten.

Næsheim og kona bor i Fredrikstad. De benytter ofte utfartsparkeringen på Sognsvann for skiturer om vinteren og til sykkelturer i marka i sommerhalvåret.

– Da er det praktisk å kjøre bobil. Vi kan skifte tøy i bobilen og kanskje spise eller hvile litt før hjemturen til Fredrikstad, forteller han.

En bobil kan brukes på mange måter. Audun Næsheim og kona bruker den ofte som base for skiturer eller sykkelturer uten overnatting. Foto: Privat.

Når Bobilverden.no forteller ham at Bymiljøetaten nå foreslår et døgnet rundt forbud mot bobiler og campingvogner på plassen, blir han oppgitt. Den nye skiltplanen er på høring fram til 17. august.

– Vi kjører en bobil som måler 222 x 672 cm. I prinsippet kan jeg stå i et vanlig parkeringsfelt. Om jeg rygger bakenden over terreng, tar jeg ikke mer plass enn en Tesla modell S. Det er også ulogisk at en Fiat Ducato varebil kan parkere her, men ikke en like stor bil innredet for beboelse.

– Dersom den nye skiltplanen blir innført blir det ikke lenger mulig å bruke Nordmarka for dagsbesøk om du kjører en bobil. Det er veldig synd og ikke minst urettferdig, sier Næsheim.

I sin henvendelse til Bymiljøetaten foreslo Næsheim fler alternativer til et totalforbud. Blant hans forslag var en maksimal parkeringstid på 12 timer, et forbud mot bobiler mellom kl 21 og 08 eller et sesongbasert forbud i den perioden pågangen med bobiler er for stor.

Samtidig påpeker Næsheim at Oslo mangler et enkelt og rimelig overnattingssted for turister i bobil.
– Det bør være mulig å kunne parkere rimelig et par døgn for selvforsynte bobiler, mener Næsheim og legger til at priser opp mot 700 kroner er horrible.

– Det har blitt mange bobileiere og båteiere. Men i motsetning til båteierne så har bobilistene blitt et offentlig mobbeobjekt. For båteierne investeres det i flotte, rimelige gjestehavner, avslutter Næsheim.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Fordomsfull mobbing i Aftenposten

Del dette med andre:

  9 comments for “Nok et forbud mot bobiler

  1. Tror dette med parkering av bobiler på andre steder en camping plasser er pris. Vi med ny bobiler har alt selv, trenger parkering pris ca Kr 200.- pr døgn. Oplever priser camping plasser sommer ca 500.- – 700.-
    Ser parkering alle steder med tette avstander. Ikke brannsikring på 4 meter.
    Drivere av camping plasser kan ha natt plasser skilt fra dem som har lengere
    opphold. Andre land har dette.
    Sto slik plass Trollhetta, selvbtjent med betaling bank kort kr 200.- 24 timer.

  2. Hva med alle personbiler som står om natten? Var der for å besøke Oslo.
    Det var mest personbiler som sto over natten. Min bobil er registrert som personbil.

  3. Dette er dessverre et tiltak vi har sett flere steder i landet etter at vi åpnet grensene i kjølvannet av coronarestriksjonene. Vi ble nærmest invadert av utenlandske bobiler som dessverre har tatt seg til rette på måter som var helt fremmed for oss. Der vi tidligere kunne stå rolig og pent kanskje 2-3 bobiler, var plassen plutselig okkupert av 8-10 biler – og alle med utenlandske skilter. Små lune plasser vi tidligere kunne bruke, der vi ryddet etter oss og kun etterlot et par hjulspor (i verste fall) er nå blitt skiltet «Bobiler forbudt», eller tilsvarende. I Stavanger forsvant en større plass for gratis parkering med bobil over natten grunnet altfor mange biler. Det var greit om det sto noen få biler som ikke tok altfor mye plass, men da plassen plutselig ble okkupert av 30 bobiler med utenlandske skilter, i all hovedsak tyske ble det plutselig «Bobiler forbudt». Kjører en sørover langs kysten er den ene plassen etter den andre stengt.
    Jeg har spurt lokale beboere hvorfor, og alle som en svarer det samme – tyske bobiler i slike mengder at de lokale ikke fikk plass på P-plasser i tilknytning til friareal og badeplasser, og ikke minst forsøpling. Hovedsakelig emballasje med tysk tekst. Lokale hadde prøvd å rydde, og hadde også påtalt forsøplingen overfor bobilturistene, men hadde ikke møtt noen form for forståelse, men var derimot blitt jagd fra stedet og truet!
    Og i Mandal kunne en fastboende dokumentere med bilder toalettømming rett i naturen!! Igjen tyske bobilturister. Og parkeringsforbud mellom 2300 og 0600 blir systematisk ignorert. Og synderne? I all hovedsak tyske bobiler. En tysk bobilturist viste meg en tysk facebookside der det faktisk sto at i Mandal var det ikke farlig om en ignorerte parkeringsforbud nattestid, for skiltene ble ikke håndhevet grunnet manglende parkeringsvakter på jobb om natta!! For en frekkhet!! Og ikke minst arroganse!
    Vi må tørre å si det som det er – ikke pakke problemet inn i bomull. Det er dessverre mange som tøyer grensene langt utover det akseptable. Vi har et lovverk som tillater bruk av naturen på en meget fri og imøtekommende måte, og slik vil vi ha det. Men noen må tydeligvis informeres at loven har en intensjon, og den bør følges. Og misbruk får konsekvenser. Bare så inderlig synd at konsekvensene som følger av misbruket ikke rammer misbrukerne, for de reiser ut av landet etter kort tid, men faktisk oss andre.

  4. Husker en tid da det var så skjeldent med bobiler at folk spurte om å få se inni på fergekaier.Vi kjørte rundt i Norge og Sverige,og ingen problemer med parkering.Nå er det altfor mange og ser ikke ut som det er plass til alle.Burde i alle fall være plass til oss som bor her.Synd at det er blitt sånn,for det er en fantastisk ferieform.Hilsen -45 modell🌺😀

  5. Synes det er trist, for jeg er ofte på Rikshospitalet. Å når jeg får tidelig time der, blir jeg forhindret til å ta sykehus bussen. Da har min samboer måtte kjøre meg inn, å han har overnattet i bobilen rett ved Rikshospitalet for å vente på meg som er på sykehuset. Det er jo ikke gratis parkering. Så jeg håper den fremdeles kan benyttes til bobil parkering for pårørende . Ved at vi kan få et bevis for at en er på sykehuset. Lager ihvertfall mye vanskeligheter for oss som har det tøft nok fra før.

  6. Dett bevitner om en kunnskapsløshet som florerer i det nåværende kommunestyret.
    Om våre representanter hadde beveget seg rundt Sognsvanns-området sent kveldstid, vil de faktisk finne mange mennesker som sover der. Både i personbiler og også varebiler.
    En kan tro at det er østeuropeere som ikke har funnet seg fast bopel, et resultat av et plutselig samlivsbrudd – eller andre behov for å komme seg litt unna. Sognsvann har eksistert for dette formålet i mange mange tiår. Da jeg kom til Oslo i 1985 som håpefull ungdom, fant jeg sognsvanns området som mitt friareal og det har vært det siden. Jeg har sett mange situasjoner der, men aldri noen med dårlige hensikter.
    Noen bobilister med økonomien på plass finnes det selvfølgelig der også, men de er i mindretall.

    Om kommunen nå ønsker å regulere plassen med 638 gratis p-plasser, kun for å komme overnattings-bobiler til livs, tror jeg de skaper fler problem enn hva de tror de løser. Man kan jo lure på hva det er de egentlig forsøker å løse med dette forslaget.

    • Byrådet drives i hovedsak av et hat mot biler. Bilen er den store fienden og skal bekjempes med alle midler. Bil representerer individualisme og er noe som skal bekjempes med alle midler. De har fjernet mengder av vanlige parkeringsplasser der også og ønsker seg nok mest et totalforbud for biler i Oslo. Deretter i hele landet. Dette er bare et steg i den retningen. At bobilene ikke utgjør noe problem ved Sognsvann er helt irrelevant. Det har ikke noe med denne saken å gjøre

  7. Vil bare skrive litt om Sognsvann utfartsparkering hvor jeg har stått med både varebil og bobil. Jeg jobber i Oslo og bor derfor i bilen i uka i sommer sesongen fra mai til oktober. Det har jeg gjort i tre sesonger. I fjor (2023) så var det utrolig mye bobiler der, og det ble litt for mye for befolkningen i Oslo som bruker friluftsområder til gå, jogge, sykkelturer, bading grilling osv. Det var bobil folket som ødela for seg selv da det var utrolig mange som brukte både 2 og 3 p-plasser. De brukte camping møbler og hadde ut markiser osv. Hvis de hadde brukt plassen som den er ment å brukes til, altså til parkering, så er det ikke sikkert det hadde blitt så mye oppstyr. Det bobil folket burde ha gjort er å parkere bilen, og ta med camping utstyret inn til friluftsområdet i stedet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *