Regjeringen la i dag fram sitt forslag til statsbudsjett for 2021. Der foreslår regjeringen å videreføre det samme avgiftsregimet i 2021 som vi fikk i 2020, men med en økning i avgiftsgrunnlaget.
Regjeringen har åpenbart ikke kommet i land med et bedre avgiftsalternativ enn det som ble lagt i 12. time høsten 2019. Det ble da tatt i bruk en egen slagvolumkomponent i stedet for CO2-komponenten, som beskrives i det nye målesystemet WLTP.
Norsk avgiftsnivå har egentlig ikke noe med WLTP å gjøre, men denne målemetoden har erstattet det gamle NEDC-målesystemet og biler leveres nå kun med WLTP-målte utslippstall. Dersom disse skulle brukes ville det ført til en enorm prisøkning på nye bobiler som følge av den særnorske engangsavgiften på biler.
Regjeringen sa i fjor og har også i år gjentatt at de ønsker å holde engangsavgiften for bobiler på «provenynøytralt nivå». Det vil si at inntektene fra bobiler samlet blir uendret, men at det kan føre til variasjoner mellom ulike typer bobiler.
Det blir likevel en mindre avgiftsøkning. Regjeringen foreslår å øke avgiftsgrunnlaget med 3,5 prosent.
Litt overrasket
Generalsekretær Geir Holm i NCB, Norges Caravanbransjeforbund, er litt overrasket, men er positiv til at det ikke blir noen uforutsette endringer.
– Vi hadde ønsket oss litt mer forutsigelighet, men nå må vi leve med usikkerhet om hva avgiftene vil bli i 2022. Men så lenge det ikke finnes et godt nok datagrunnlag til å gjøre varige endringer, er vi positive til at beregningsmetoden med slagvolum videreføres.
– Er dere skuffet over at det ikke ble en egen avgiftsklasse for bobiler?
– Nei, ikke på så kort tid. Dersom det skal bli aktuelt må gå vi gjennom et lengre løp, sier Holm.
Diesel og avgift
Regjeringen foreslår å redusere satsene i veibruksavgiften for å unngå at forslaget om økt CO2-avgift på mineralske produkter og økt omsetningskrav for biodrivstoff skal føre til økte pumpepriser på drivstoff. I tillegg foreslår regjeringen å øke satsene i veibruksavgiften på LPG og naturgass, skriver regjeringen.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Jeg registrer at det i statsbudsjettet
foreslås å øke avgiftsgrunnlaget for bobil med 3,5 %.
Er det noen der ute som kan forklare meg hva avgiftsgrunnlaget er tent konkret?
Dette er en økning som gjelder alle biler. Den omtales i statsbudsjettet som en økning av CO2-komponenten, men den er ikke aktuell for bobiler. Engangsavgiften for nye bobiler økes etter det vi forstår med 3,5 prosent.
Da tolker jeg det dithen at beregningsgrunnlaget er prisen på bilen den dagen den står på brygga i Norge.
Det blir likevel noen tusenlapper i prisøkning,så da er det god grunn til å få registrert bobilen innen utgangen av året dersom man er i ferd med å anskaffe ny bil.
Endringene i statsbudsjettet dreier seg kun om engangsavgiften – ikke totalprisen på bobilen.
Er det rimeleg at dei med oppvarming av varmtvatn og bruk av gass i hus og for den del også bubilar som brukar gass til koking/grilling/oppvarming skal betale veibruksavgift for den bruken?
Det er mange bobiler solgt og registrert med feil vekt lett vekter 3500 kg .
Vognkort kjøreklar 3005 kg last mulig 495 kg Førerkort inntil 3500 kg. ????
Min bobil tomme tanker, ikke last, men med markise, gass og parabol 3460 kg
Hva sier Geir Holm NCB om dette ?
Hvem har ansvar ? Selger, importør eller eier ?