Nedgang, men overraskende bra april-salg

Det var slett ikke dødt i markedet i april. De aller fleste bobilforhandlerne merket først etter påske at det løsnet litt igjen. Likevel ble korona-droppen i markedet bare 32 prosent i april. Bruktmarkedet holder seg imidlertid oppe på stabilt nivå.

Adria solgte flest bobiler i en turbulent april 2020.

At det selges færre bobiler i april i år enn i fjor overrasker neppe noen. At nedgangen i april bare var 32,1 prosent setter generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) pris på.
– Det kunne vært veldig mye værre. Ut fra de forutsetningene vi hadde i april, der vi mistet tre uker, ja, det er bra.

Statistikken vi refererer til er registreringsstatistikken for nye bobiler. Det er altså ikke signeringstidspunktet på kontrakten som er avgjørende. For bobiler på lager vil april-tallene naturlig nok kunne innbefatte kontrakter signert den siste halvdelen av mars og fram mot slutten av april.

– Det var dødt fra 13. mars og fram til etter påske. Da er dette bra, men det er de tre neste månedene som skal avgjøre hvordan dette året blir, sier Holm. Han forteller at medlemmene melder om mer trøkk nordover i landet enn på Østlandet.

Holm forteller også at mange medlemmer rapporterer om god bevegelse i bruktmarkedet. Det viser seg i statistikken for eierskifter. Hittil i år har det bare vært en nedgang på 1,9 prosent i bruktomsetningen av bobiler.

Bevegelser mellom merkene
Det ble solgt 311 bobiler i april i år mot 458 i samme måned i fjor. Fordelt på merker blir det dermed små tall og høye prosenter på små endringer.

Adria vippet i april Hymer ned fra topplasseringen med 31 salg mot Hymers 27. Begge hadde nedgang i salget, men Adria hadde minst endring. På de neste plassene finner vi Rapido, Challenger, Benimar, Carthago, Bürstner, Dethleffs, Kabe og Laika.

Både Rapido, Bürstner, Kabe og Laika registrerte flere bobiler i april i år enn i 2019.

Inntil 3500 kg er det Adria, Challenger, Benimar, Dethleffs og Bürstner som har solgt flest bobiler i april.
Over 3500 kg har Rapido tatt førsteplassen sammen med Hymer foran Carthago, Kabe, Bürstner, Adria, Challenger og Frankia.
Vi har sett bort fra tallene for Capron-fabrikken, som produserer merker som Solifer, Sunlight og Carado. Registreringsstatistikken viser ikke fordelingen mellom disse merkene.

Hymer beholder sin tetposisjon totalt etter årets fire første måneder. Deretter kommer Adria, Challenger, Benimar, Rapido, Carthago, Dethleffs, Bürstner, Eura Mobil og Knaus.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *