Nedgang i bobilsalget, men opp igjen i september

Etter toppåret 2018 har bobilsalget i år falt tilbake til litt over nivået i 2017, men september viser igjen oppgang. Salget i 2017 var et resultat av et eksepsjonelt år. Selv etter årets korreksjon ligger salget foran 2017 og godt over det vi så for få år siden.

Hymer holder fortsatt topplasseringen uansett vekt. Her Hymer B-MasterLine, som ble lansert i våres. Foto: Hymer GmbH & Co. KG.

Det er fortsatt Hymer som troner øverst på statistikken totalt med 318 nyregistrerte bobiler – uansett vektklasse. På de neste plassene kommer Adria med 278 og Challenger med 240 nyregistreringer.

Hittil i år er det registrert 3206 nye bobiler i Norge. Det er 453 færre enn på samme tid i fjor. Det utgjør en nedgang på 12,4 prosent sammenlignet med samme periode i 2018. På samme tid i fjor så vi imidlertid en økning på 14,3 prosent.

Generalsekretær Geir Holm i Norges CaravanBransjeforbund (NCB) synes det er gledelig at september 2019 har fått et løft på 2,2 prosent sammenlignet med september 2018, som også var en sterk måned.

Det har over en tid skjedd interessante ting i salget av bobiler. Nye merker kommer til og vi ser en tendens til at bybobiler krabber jevnt og trutt oppover statistikken. Etter tre kvartal i år har bybobilene fra Pössl plassert seg på en tredjeplass i gruppa inntil 3500 kg. Der var den også etter første halvår. Vi ser også at EHGs toppmerker (Erwin Hymer Group) taper terreng i den letteste vektklassen.
Sammenlignet med første halvår er det relativt små endringer i toppen.

Adria har etablert sin posisjon blant de mest solgte bobilene. Her Adria Sonic 2019. Foto: Knut Randem.

EHGs arge konkurrent Trigano Group fortsetter å gjøre det godt med sine spanskproduserte bobiler fra Benimar. Merket har kommet som en kule i den laveste vektklassen siden forhandlernettet ble utvidet. Etter ni måneder i år har salgsøkningen endt opp på nesten 40 prosent for dette merket.

Etter årets ni første måneder er det Adria (214) som tar teten i vektklassen inntil 3500 kg. Challenger (181) tar andreplassen og som nevnt over så tar Pössl (154) tredjeplassen. Deretter følger Dethleffs (107), Benimar (93) og Hymer (93). Tallene i parentes er registreringstallene hittil i 2019.

I vektklassen inntil 3500 kg forstyrrer som vanlig tallene fra EHGs fabrikk Capron med 362 salg (380 totalt). Bak dette tallet gjemmer blant annet Solifer, Carado og Sunlight seg. Disse blir i statistikken registrert under fabrikknavnet.

Over 3500 kg holder fortsatt Hymer tetposisjonen. Selv om Hymer (225) taper terreng har merket fortsatt trygg avstand til Eura Mobil (133), Carthago (121) og Rapido (119) på de neste plassene.

Så er det igjen litt avstand til de neste plassene på lista der vi i rekkefølge finner Dethleffs (76), Kabe (67), Adria (64), Pilote (60), Challenger (59), Frankia (59), Knaus (50) og Bürstner (44).

Challenger holder tredjeplassen totalt. Her nye Challenger 338 med årets sprelske løsning for badet. Foto: Knut Randem.

Vær oppmerksom på at når vi skriver om salg i denne artikkelen så omtaler vi formelt sett statistikken for førstegangsregistreringer av bobil. Bobilene med euro 5-motor som måtte registreres og avregistreres mens de sto på lager hos forhandler i begynnelsen av 2018 bidro til et for høyt salgstall da og ingen vet når de egentlig ble solgt til sluttkunde. Selv om sluttkunden fikk en ny bil ble den da registrert som eierskifte. Dersom noen av disse euro 5-bobilene ble solgt til sluttkunde i år har de bidratt til et lavere nybilsalg i statistikken.

Store endringer i Sverige
Om man kun ser på statistikken for det svenske bobilsalget hittil i år kan det se ut som en massakre av markedet. Nybilsalget av bobiler er i følge statistikken halvert. Men svenskene har også et avvik i statistikken.

I forbindelse med innføringen av avgiftsregimet ”bonus-malus” fra juli 2018 ble det etter det bransjen informerer om nyregistrert et stort antall bobiler på lager for å unngå den nye avgiften. Når disse bobilene selges til sluttkunde blir de ikke registrert i nybilstatistikken en gang til. Dermed var de med på å blåse opp tallene i fjor og demper tallene for nysalg så lenge de finnes. Problemstillingen er den samme som for de norske euro 5-registreringene i fjor, men trolig av et langt større omfang.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Hvilke bobilmerker selges i Norge? Se hvem de er og hvor mange de selger

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *