Når prisen på campingplassen blir en overraskelse

Tidligere varierte prisene på campingplassene fra sesong til sesong. Nå kan de variere fra dag til dag i kjedene. Er det lov?

Det har blitt mer omstendelig å bestille opphold på noen campingplasser. I hvert fall om du ikke bryr deg om hva det koster. Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

Norske campingplasser har tradisjonelt hatt faste priser, ofte med variasjon mellom sesongene. Disse prisene har som regel vært presentert på hjemmesider og i kataloger.

De senere årene har kjeder inntatt bransjen. Foreløpig er ingen av dem store, men de har endret måten prisfastsettingen gjøres. Det har derfor blitt mer tungvint å sammenligne prisen mellom konkurrerende campingplasser.

Det er først og fremst kjedene som benytter seg av såkalt dynamisk prising, der prisen avgjøres av etterspørsel på det aktuelle tidspunktet bestillingen gjøres. Det kan bety svært høye priser i juli og ditto lavere priser på ukedager utenfor høytider og skoleferier.

Uten en prisliste oppleves det som at du må påbegynne en bestilling for å få kunnskap om prisen for overnatting. På et senere tidspunkt kan prisen være høyere.

For å være sikker på å ikke få campingplassens verste plassering må du noen ganger betale to gebyrer. Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

Denne måten å fastsette pris på er kjent fra blant annet flyselskaper og internasjonale fergetransporter, men kan denne måten å fastsette pris benyttes på alle varer og tjenester?

Vi spurte Forbrukertilsynet.

– I dagens regelverk finnes det ikke et generelt forbud mot dynamisk prising, men når det kommer til informasjon om pris er det viktig at prisinformasjonen presenteres på en slik måte at det ikke er egnet til å villede forbrukerne. Dette gjelder generelt for alle bransjer, svarer underdirektør Marit Evensen i Forbrukertilsynets tilsynsavdeling.

– Dersom prisene varierer vil det lett anses villedende dersom forbrukerne ikke informeres tydelig om dette. Videre kan det anses villedende dersom forbrukerne i slike tilfeller ikke informeres om prisspennet for tjenesten (fra kr til kr) før bestillingsprosessen starter.

Gebyrer har blitt mer normalt ved nettbestilling på de samme campingplassene. Et gebyr på ca kr 200 for å forhåndsbestille plass kom først. Senere kom det også et tilleggsgebyr for å bestille en bestemt plass.

Særlig det siste gebyret har fått mange til å reagere. Om du ikke betaler gebyr for å få en spesifikk plass, risikerer du å få en plass du absolutt ikke ville hatt.

Spesielt ved korte opphold blir disse gebyrene et solid påslag på overnattingsprisen. Hva mener Forbrukertilsynet om dem?

Evensen har ikke noe prinsipielt i mot slike gebyrer, men svarer at det er viktig at det fremkommer tydelig hva forbrukeren betaler for og gebyrets størrelse.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  10 comments for “Når prisen på campingplassen blir en overraskelse

  1. Kjedene skyter seg selv i foten. Dynamiske priser er et tullete uttrykk for å melke kundene. Har mistet lysten til å f.eks å dra til Telemark kanalcamping etter omlegging av priser. Slutt med tullet og innfør faste priser igjen.

    • Ja, enig. Ikke hyggelig med campingkjeder som kun tenker profitt. Men som jeg sa, de skyter seg selv I foten. Jeg har drevet med camping i over 40 år og fulgt en utvikling som ikke er like hyggelig.

    • First Camp må en holde seg unna, både i Norge og Sverige.. Et eks var i Orsa i Sverige i august. Sv kr 650 fredag, og 660 på lørdag. I Malung var det sv kr350

  2. Kommer aldri til å bruke slike campingplasser. Dette kjeltringstreker som lovverket byr på. Jo færre som bruker disse campingplassene jo fortere snur de rette siden til.

  3. Det er en samfunnsutvikling på mange områder som utnytter, villeder i stedet for å veilede og gjør hva de kan for å lure oss som har vært vant til stabilitet og tillit til systemer, forretningsvirksomhet og spesielt ikke rett dette for næringer hvor mye makt samles konsentrert. Ustabile priser som så fint kalles dynamiske er et eksempel. Når noe får nytt navn så handler det ofte om noe som skal dekke over noe negativt av utvikling. Vi lever i en verden hvor størrelse på mange områder gir makt og de fortrenger de små og redelige. Matvarebransjen er et sted vi møter dette hver dag. De færreste liker å bruke din markedsmakt hver for oss. Derfor må man samles for å få noen effekt mot slik utvikling.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *