Utsøkt kvalitet, trendsettende design og holdbarhet er tre grunnpilarer i utvikling og produksjon av luksuriøse Concord bobiler. Men aller dypest ligger lidenskapen. Denne går som en rød tråd gjennom bedriften, produkter og forhandlere.
Historien om Concorde er ikke bare fascinerende lesing, men også en skikkelig «Espen Askeladd» historie. Norske campingentusiaster med en alder som ligger over middagshøyden vil huske den smarte sammenleggbare campingvognen «Lillebror», produsert av Widerøe Lettmetallindustri mellom 1957 og 1971. Mest populær var den tidlig på 60-tallet.
En liknende vogn ble satt i produksjon i Tyskland i 1974 under navnet Wigwam. Produksjon av deler til denne ble i 1981 grunnlaget for det selskapet som i dag heter Concorde Reisemobile. To år senere startet produksjonen av de første Concorde bobilene på Ford Transit chassis opp, og det ble det bygd og levert 60 bobiler i 1983.
Bobiler i fokus
Grunnleggeren Helmut Reimann ville satse på både campingvogner og bobiler, men så raskt at bobilene økte kraftig i popularitet. Bare to år senere, i 1985, bestemte ledelsen at fabrikken skulle konsentrere seg utelukkende om bobiler. Ti år senere startet arbeidet med å bygge en helt ny fabrikk, og mot slutten av 1996 flyttet Concorde til Aschback, der stolte medarbeidere har bidratt til å flytte merket opp i premiumklassen. Særlig modellen Charisma bidro til suksess for Concorde.
For femten år siden ble innstegsmodellen Credo presentert, samtidig som nye Liner-modeller bidro til å skape et stort utvalg Concorde bobiler. Linere som Centurion med en «slideout» seksjon og Carver har senere bidratt sterkt til å befeste merkets posisjon som noe av det ypperste og mest luksuriøse i markedet.
Fire nye
Under jubileumsåret 2021 presenterte Concorde fire nye produkter. Det var jubileumsmodellen Carver 850L, en ny fjerde generasjon Charisma serie, ansiktsløftinger på Credo og Carver serien, samt en ny Cruiser på Mercedes-Benz Atego chassiset.
På årets 2022-utgave av Caravan Salon Düsseldorf presenterte igjen Concorde en rekke nyheter. Felles for modellseriene Carver, Charisma, Centurion og Credo er at de alle vektmessig begynner et godt stykke på oversiden av 3,5 tonn.
Dette er bobiler i luksusklassen, der den minste har en lengde på 7,5 meter og en bredde på 2,3. Concorde omtaler de nye Credo-modellene som «kompakte», og de fire ulike grunnmodellene som kan leveres i åtte ulike varianter, er alle bygd på et Iveco Daily chassis. Motoren er en fire-sylindret 2,3 liters diesel med en effekt på 156 hk.
Mye i gulvet
Det doble gulvet – helt gjennomgående i samme høyde – bygger på en helt ny konstruksjon. All teknikk og tanker befinner seg i det doble gulvet. Ferskvann og gråvannstankene har begge et volum på 160 liter som standard, men kan om ønskelig bestilles større. Mulighetene for 700 watt sterke solcellepaneler på taket bidrar til å gjøre Credo til en bobil for lengre reiser med høy fleksibilitet. Også førerplassen er orientert for lange reiser.
Setene holder høy kvalitet samtidig som instrumenter og dashbord er slik vi finner det i de påkostede nyttekjøretøyene. Store buss-sidespeil og vindusviskere som i en buss sørger for oversikt og utsyn under alle kjøreforhold. Automatisk oppbremsing ved kollisjonsfare og radarstyrt avstandskontroll er også standard på Credo.
Interiør med atmosfære
Interiøret er et kapittel for seg. En blanding av konkave og konvekse møbelfronter skaper en helt spesiell atmosfære. Fargetonene på både overflater og møbelstoffer er lyse, mens dekorelementer i sølv på skapdører og skuffer skaper en spennende kontrast. Kjøkkenet har en oppvaskbenk i stål, skikkelig armatur og er utstyrt med tre kokeplater. Kjøleskapet har et volum på 177 liter. Også badet er rommelig. Gjennom å stenge dørene kan dette omgjøres til et stort og behagelig omkledningsrom. Toalettet er i sanitærporselen og trykket i dusjen er slik vi er vant til hjemme. Soverommet har en stor dobbeltseng på 2,0 x 1,50 meter, eller to enkeltsenger på 2,0 x 1,0 meter – avhengig av hvilken Credo-konfigurasjon som velges.
«Skreddersøm»
I Norge er det Bobilkjeden Arve Opsahl som forhandler Concorde, og har gjort dette siden 1985. Bilene kan skreddersys helt etter kundens ønsker. Credo har en grunnpris på ca 2,2 millioner kroner, men med personlige tilvalg og ønsker vokser prisen raskt med mange hundre tusen kroner. Alt du finner i en liten luksusleilighet kan du også få i en Concorde bobil.
Tekst: Sven Furuly
Her står det flere plasser Mercedes, til og med på bildet av Iveco dashbordet står det: slik vi finner det i nyttekjøretøyene til Mercedes-Benz. Langt over 90% bygges på Iveco Daily og med 3 liters motor på 210hk (ikke en 2,3 liters på 156hk.
Takk for skarp observasjon av merkeforvirring hos journalisten, men at 90 prosent velger 3 liters motor endrer ikke det faktum at den i utgangspunktet leveres med 2.3 liters motor.