Når brøytestikkene blir intelligente

Statens vegvesen og deres operatør tar i bruk ny teknologi for å øke effektiviteten og sikkerheten ved kolonnekjøring.

Avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Statens vegvesen (til venstre) og daglig leder Peder Strømsvåg i Roadtech med en intelligent brøytestikke som er satt ved Halne Fjellstove på Hardangervidda. Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen.

Systemet, som foreløpig skal benyttes på fire fjelloverganger over Hardangervidda, Hamsedalsfjellet, Filefjell og Vikafjellet, bygger på brøytestikker med GPS.

Når brøytestikkene i disse dager settes ut av leverandøren Roadtech, blir posisjonen for hver enkelt stikke registrert. Ved hjelp av en app på et nettbrett får brøytesjåføren også ved dårlig sikt oversikt over hvor brøytestikken står slik at hen kan plassere seg rett i veibanen.

Det kan være inntil 25 kjøretøy i en kolonne. Hver av dem får utlevert en kolonnevakt – en brikke på størrelse med en mobiltelefon. Disse har en lysdiode som lyser grønt når avstanden til bilen foran er riktig og rødt om avstanden blir for stor. Brøytebilsjåførene forrest og bakerst i kolonna får informasjon om avstanden mellom kjøretøyene.

Dette gjør kolonnene tryggere og mer effektive, og betyr at vi kan kjøre flere kolonner på kortere tid enn i dag, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Roadtech monterer her en intelligent brøytestikke ved Halne fjellstove på Hardangervidda, 1140 meter over havet. Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen.

De fire høyfjellsovergangene omtales som blant de tøffeste i landet. Det setter store krav til vinterdriften. Disse overgangene skal driftes av entreprenøren Presis Vegdrift og de intelligente brøytestikkene er en del av denne driftskontrakten.

Om dette prosjektet fungerer etter intensjonene bør vi gå ut i fra at bruken av slike brøytestikker blir mer omfattende.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.