Nå starter bygging av ny E6 forbi Trofors

Den største flaskehalsen på E6 Helgeland erstattes av en helt ny sikker veg med 90 sone og høy framkommelighet. Byggingen starter over nyttår.

Den nye E6 forbi Trofors skal stå ferdig i 2025. Foto: Statens vegvesen.

– Det er rett og slett befriende å endelig få starte den fysiske byggingen av denne strekningen. For å bygge riktig i et så krevende område har det vært helt rett å bruke mye tid på planlegginga og forhandlinger med entreprenørene. Nå er vi sikre på at vegen bygges på den best mulige måten, til beste for alle som skal bruke den. Det sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik i en pressemelding.

Lang historie
Helt siden 1977 har vanskelig terreng, trøblete grunnforhold, skiftende politiske prioriteringer nasjonalt og lokalt, gjort det vanskelig for politikerne å enes om en endelig plassering av vegen. Så seint som i 2020 måtte vedtatt reguleringsplan endres da grunnen i den traseen også viste seg å være for dårlig til å bygge på.

– Dette er en merkedag og vi er vi jublende glad, for nå vet vi med sikkert at vi får ny veg. For oss er dette første etappe av tre parseller som skal gi ny veg helt til Trøndelag grense. Nå må Nordlandsgrense – Majahaug og Flyum – Kappfjelli også bygges. Dette har Arbeiderpartiet og Senterpartiet så godt som lovet oss, sier ordfører i Grane kommune, Ellen Schjølberg (Sp).

Krevende forhold
Fra Svenningelv til Lien skal det bygges 10,3 kilometer ny veg i helt ny trase vest for dagens E6. Den legges ganske høyt opp i terrenget på andre siden av Svenningelva og Vefsna. Det nye veganlegget får 90 sone, to store bruer og to tunneler, samt nytt kryss til tettstedet Trofors i Grane kommune. Blant de største utfordringene ligger to kryssinger av Nordlandsbanen, samt bygging av veg gjennom områder med dårlig grunn, myr og syredannende berggrunn.

Det nye veganlegget skal etter planen tas i bruk i siste del av 2025.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.