Nå settes den i produksjon

I fjor var det usikkert om dette ble en showbil eller skulle i regulær produksjon. I år vises produksjonsklare Lyseo Gallery TD på Caravan salon i Düsseldorf.

I fjor en show-bil og prototype. Nå går den i produksjon. Foto: Knut Randem.

Pop-up-taket I Lyseo Gallery minner mye om Hymers Venture van både på taket og i interiøret. Ideene minner om hverandre, men løsningene er ulike.

Bobilen med det oppblåsbare taket settes i produksjon denne høsten. Den kommer med to ulike innredninger. Begge modellene holder seg under syv meter på lengden. Vi har her sett på den ene.

Her er det faste trapper opp til soverommet. Foto: Knut Randem.

Den endelige versjonen har med seg svært mye av det som ble vist i en prototype i fjor. På taket er det soveplass til to personer. Et arbeidsbord for den som vil sitte i senga og jobbe på taket, er også beholdt.

Snu stolene og få fire spiseplasser. Foto: Knut Randem.

Trappa opp er bygget fast med indirekte belysning i trinnene. I salongen er det en tradisjonell L-sofa og med snudde stoler foran blir det god spiseplass til de tre personene den er myntet på, men også til en gjest.

Her er det godt med avlastningsplass. Foto: Knut Randem.

Kjøkkenet har tre bluss og en solid benkeplate over vasken samt kompressorkjøleskap. Mot salongen kan en hylleseksjon trekkes ut av veggen. Dette åpner også et oppbevaringsrom med tilgang fra toppen.

Ingen rom skal stå ubrukt. Foto: Knut Randem.

Badet er plassert på tverrs bakerst, like foran garasjen og det er dør inn til denne. Lyseo Gallery TD leveres i standardversjon eller med en tilbehørspakka Harmony Line.

Varianten TD 649 G er utstyrt med en rundsitter bak. Over den kan du velge en senkeseng som tillegg.

Testet i klimakammer
Bürstner kan fortelle at Lyseo Gallery TD er testet i klimakammer under en rekke ulike forhold.

Det oppblåsbare taket er testet i klimakammer. Det enkle arbeidsbordet vises til venstre. Foto: Knut Randem.

– Alkoven tålte alle værforhold. Vi testet den i temperaturer fra -30 °C til +80°C, under tåkete forhold, med 1,5 m snølast, i vindtunnel med kjøretøyet utsatt for vind på opptil 120 km/t forfra og fra siden. Heve- og senkemekanismen samt låsesystemet fungerte uten problemer under alle forhold. Belgen og foldemekanismen forble intakte. Jeg er svært fornøyd, fordi alle kriterier ble oppfylt, og vi har oppnådd det vi satte oss fore, sier utviklingssjef Tim Niedick.

Lyseo Gallery TD bygges på Fiat Ducato 2,2 Multijet med 140 hk. I Tyskland er den priset fra 92 000 euro og den registreres for 3500 kg vekt.

God plass på badet. Dusjen er bak fotografen og døra til garasjen kan skimtes nederst til høyre. Foto: Knut Randem.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no


Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *