AL-KO kommer nå med et chassis til den nye generasjonen Mercedes-Benz Sprinter. Det vil gjøre det enklere for bobilprodusentene å tilpasse sine påbygg til Sprinter.
Det var i april AL-KO gikk ut med nyheten om at det nå blir mulig å benytte et AL-KO-chassis om bobilprodusentene ønsker å basere seg på Sprinter som basis-kjøretøy. Fra før av benyttes deres chassis på Fiat, Peugeot, Citroén og Volkswagen. Chassiset til Sprinter vil som de andre være forberedt for montering av tilleggsutstyr.
Til den forhjulsdrevne Mercedes-Benz Sprinter blir chassiset tilgjengelig i to utgaver. En for to-akslede bobiler og en totalvekt på inntil 4500 kg og en tre-akslet variant for en totalvekt på 5500 kg. Dette mener AL-KO vil gi mulighet for en langt større nyttelast. AL-KO skal ikke levere chassis til bakhjulsdreven Sprinter.
AL-KO mener selv at deres lette chassis er spesielt imponerende på grunn av sin høyere nyttelastkapasitet, optimale kjøredynamikk, enestående kjørekomfort og betydelig økning i sikkerheten.
Dimensjonene kan tilpasses antall aksler og overheng og kan muliggjøre en tilpasning til nesten alle bobilhus, skriver AL-KO i sin presentasjon.
Chassiset til Sprinter har samme bredde som til Fiat. Bakakselen har en vidde på opptil 210 mm og uavhengig fjæring. I det store og hele er det svært lite som skiller dette chassiset fra andre AL-KO-chassis.
Chassiset tilpasset Sprinter er tilgjengelig for bobilprodusentene slik at det skal være mulig å benytte det allerede i 2020-modeller.
Det er ikke kjent hvilke bobilprodusenter som vil benytte Sprinter og det nye chassiset.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no