Nå har leveransene av nye bobiler løsnet

2022 har vært preget av forsinkelser ved levering av bobiler. Nå ser det ut til å løsne for mange. Utvalget hos forhandlerne er mye bedre enn på lenge.

Produsentene har i år hatt mer enn nok å gjøre med å få bobilene fram til kundene. Det har vært noe lenger mellom de store avdukingene. Foto: Knut Randem.

Bobilsalget falt også i 2022. En urolig verden, høye dieselpriser og stigende renter har fått noe av skylden. En annen vesentlig årsak til manglende salg har vært store forsinkelser i leveransene fra bobilprodusentene. Mange underleverandører har sviktet og «halvferdige» bobiler har ventet på enkelte komponenter.

Forhandlerne har nok stort sett hatt bobiler å selge, men et manglende utvalg kan ha holdt kundene hjemme.

Nå, mot slutten av året har det strømmet inn med bobiler til forhandlerne. Det bekrefter flere aktører Bobilverden.no har snakket med. Bobilene de gjerne skulle vist fram i våres er nå på lager.

– Det har rast inn med bobiler i høst. De skulle vært her tidligere og det er uheldig med tanke på sesongen vi har bak oss, men nå er det godt utvalg hos forhandlerne, forteller Tor Grüner i Solid import. De representerer de fleste merkene fra Erwin Hymer Group.

Bredere utvalg enn på lenge
– Vi hadde mange utleveringer i november ettersom de forsinkede bobilene kom inn fra produsentene. Vi har hatt bobiler å selge hele tiden, men nå er utvalget bedre enn på lenge, bekrefter konsernsjef Leif Terje Hansen i Ferda. Han forteller at selv om salget har gått tregt, så opplever de «all time high» på verkstedene.

Det går så det griner på verkstedene selv om nysalget har gått ned i år, sier konsernsjef Leif Terje Hansen i Ferda. Arkivfoto: Ferda.

– Jeg tror 2023 tar seg litt opp fra situasjonen i 2022. Nå har vi godt med bobiler å selge ettersom det har løsnet i produksjonen. Rentetoppen er nådd eller blir snart nådd og kundene får bedre oversikt. Få har blitt arbeidsledige og renta skal jo ned igjen, konstaterer Hansen.

Fiat oppleves som uforutsigelig og det kommer lite bobiler på Fiat, men Hansen gleder seg over at det har blitt et bredere utvalg på flere merker.

Etter nedgang i markedet siden 2019 tror Hansen på at normaliteten kommer tilbake og vi får en forsiktig oppadgående trend. Han gleder seg også over at deres nye avdeling i Trondheim har sikret seg merkene Rapido, Dreamer, Dethleffs og Sunlight.

– Vi skulle gjerne hatt de nye bobilene inn til lager på et tidligere tidspunkt, men nå har det kommet mange til lager, svarer konsernsjef Anders Gadsbøll i Tellus.
– Det er ikke først og fremst produksjonen som har økt, men det har løsnet på leveranser av blant annet halvledere. Dermed kan bobiler som har ventet på komponenter gjøres ferdige og leveres.

Nå har leveransene av halvledere løsnet. Det hjelper betydelig på leveransene av bobiler, konstaterer Anders Gadsbøll i Tellus. Foto: Tellus.

Han minner om at Tellus fortsatt er en ny fugl i det norske bobil-landskapet. Det er et år og snart ni måneder siden de startet. I denne tiden har de vært gjennom en omfattende re-strukturering av driften i konsernet og selskapene som har blitt med.

Selv om salget av bobiler har gått ned i år, har de forbedret bruttofortjenesten.
– Vi kom litt skjevt ut i begynnelsen av året med røde tall, men siden har det kun vært sorte tall. Vi kan nå se at året under ett også vil ende med sorte tall og en god bunnlinje, avslutter Gadsbøll.

Har snudd rundt på produksjonen
Christian Apenæs, som representerer Knaus, Weinsberg og Morelo i Norge, bekrefter også at det har løsnet litt i høst. Han er glad KnausTabbert greide å snu seg rundt så raskt da Fiat reduserte leveransene av chassis. Nå har de på kort tid fått bobiler på flere chassis og har dermed flere bein å stå på.

– Utvalget er ikke komplett, men vi merker at det beveger seg. Selv om det fortsatt er noen forsinkelser så er det er et godt utvalg hos forhandlerne nå, sier Apenæs.

Han tror 2023 blir et slags mellomår og har veldig tro på 2024. Likevel tror han 2023 blir et greit år.
– Vi skal ikke glemme at vi selger luksus og det er ikke nødvendigvis et krav om å kjøpe i morgen. Det er urolig i verden og mye har blitt dyrere, sier Apenæs samtidig som han har tro på at kundene nå er i ferd med å få bedre oversikt over situasjonen.

– Etter at vi lanserte konfiguratoren der kundene kan sette sammen sine egne bobiler på nett, merker vi at vi får bedre forberedte kunder i butikkene. Vi følger med på hva kundene ser på og tar hensyn til det ved innkjøp, forteller Apenæs og forteller at kunder som bruker konfiguratoren ofte kjøper mer velutstyrte bobiler enn andre.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 comment for “Nå har leveransene av nye bobiler løsnet

  1. Konsernsjef i Ferda har en hyggelig krystallkule hvor han ser at «rentetoppen er nådd eller blir snart nådd» og «skal jo ned igjen». Jeg håper spådommene til Hansen slår til raskt men frykter at mange kunder fortsatt vil være avventende i dette markedet. Også grunnet høye priser generelt men da særlig på drivstoff og strøm.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *