Morelo i tungvektsklassen

Det er lite som er beskjedent ved det nye flaggskipet til Morelo. Selv modellbetegnelsen løfter forventningene opp til et nivå der perfeksjon og fullkommenhet er av ypperste klasse. Velkommen til bobilverdenens Grand Empire.

Morelo standen på Caravan Salon i Düsseldorf med Morelo Grand Empire i tungvektsklassen.

Det er vanskelig å ikke la seg imponere over det nye flaggskipet til bobilprodusenten Morelo. Med sin lengde på tolv meter og tillatte maksimalvekt på inntil 18 tonn snakker vi ikke lenger om komfortbegrensninger på noe område. Boligarealet er som i en liten hytte, men design, planløsninger og utstyr er som i en ny og moderne art-deco leilighet, med garasjeplass til en liten bil i underetasjen.

Garasjeplass
Morelo Grand Empire er bygget opp på et tre-akslet chassis og drivlinje fra Mercedes-Benz Actros 2553L. Dette gir en stabilitet og bæreevne som ikke bare egner seg for en bobil av store dimensjoner, men som også tillater vekten av en småbil som f.eks en Mini i den underliggende garasjeplassen, samt stor nyttelast i de øvrige bagasjerommene.

En luksus-liner som Morelo har garasjeplass for liten personbil for bykjøring når man er ute på reise.

En 12,8 liters dieselmotor med en effekt på 530 hk sørger for fremdrift – og med en dieseltank på 500 liter er har denne bobilen en bekymringsfri rekkevidde.

Valgmuligheter
Kundene kan velge mellom to ulike grunnriss, der hovedsoverommet akterut og det midstilte baderommet er identiske i begge varianter. Forskjellene ligger i utformingen av den fremre salongen – eller snarere stuen – i bobilen.

Soverommet oppfyller de flestes drømmer. God plass og et panorama glasstak som gir fri sikt til stjernehimmelen. Foto: Morelo.

Romfølelsen er gedigen, og blant spesialitetene finner vi et to-soners musikkanlegg og 230V elektriske kontakter i hele boligdelen. Sidevegger og tak har 52 millimeter tykk isolasjon, og dette betyr maksimal komfort selv under ekstreme temperaturforhold.

Flaggskipet Grand Empire har en totalvekt på inntil 18 tonn, og er blant de største bobilene i markedet.

Ergonomisk utformet førerplass
Komforten starter allerede med førerplassen. Mercedes-Benz er en stor produsent av både lastebiler og busser. Fabrikkens kunnskap om å utvikle en ergonomisk god førerplass – med alt fra luftavfjæret sete til logisk betjening og et interaktivt navigasjonsanlegg – gjør timer bak rattet til en god opplevelse.

Det elegante cockpit-designet og de velformede setene følger de øvrige fargene og stilelementene i salongen. Som et tilvalg kan Grand Empire bestilles med en uttrekkbar seksjon som øker bredden i deler av salongen med 45 centimeter. Manøvreringen foregår med et knappetrykk og konstruksjonen er utformet slik at det ikke oppstår noen kuldebruer.

Med den uttrekkbare midtseksjonen skapes det både et flott vinkelkjøkken og raus bredde til sittegruppen i salongen.

Et fullverdig dusjkabinett og toalett i sanitærporselen holder samme høye nivå som i en moderne leilighet.

MaxiTV
En 40″ flatskjerm inngår i stuens underholdningspakke, og kjøkkenet (som er valgfritt langsgående eller en hjørneløsning) er utstyrt med alt fra induksjonskomfyr til mikrobølgeovn og et 196 liter stort kompressordrevet kjøleskap med en egen fryserdel. Vi behøver neppe å påpeke at her er også en oppvaskmaskin standard.

Kort sagt: Det finnes en knapp håndfull bobilmerker som byr på absolutt alt man kan tenke seg av utstyr og detaljer. Morelo er et av disse. Dette uendelige utvalget omfatter alt fra detaljer i baderommet til teknisk utstyr på bilen, som blindsonevarsling, ryggkamera og avanserte alarmsystemer. Grunnprisen på en Grand Empire er som en liten leilighet i en storby: Litt i underkant av ni millioner kroner. Ikke helt for «folk flest», med andre ord!

Tekst og foto: Sven Furuly, BoCM

Artikkelen er tidligere publisert i Bobil- og Caravanmagasinet
Del dette med andre:

  1 comment for “Morelo i tungvektsklassen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *