Mobilvetta viser konseptbil og tenker i store baner om framtidens bobiler. Samtidig presenterer de to nye kompakte modeller.
Med konseptbobilen Fluideen gjør Mobilvetta noe som ikke skal ha sitt sidestykke i den italienske bobilprodusentens historie. Konseptbobilen ble vist på Caravan salon i Düsseldorf i forrige uke. Mobilvetta følger opp med spørreundersøkelser for å få potensielle kunders ønsker og krav til framtidige bobiler. Den er nå på vei til Salone del Camper i Palma for en tilsvarende lansering.
Mobilvetta kaller Fluideen for et rullende laboratorium og et åpent vindu mot morgendagens ambisjoner, verdier og fantasi. Her vises nye designideer, teknologiske løsninger og nye materialtyper.
I eksteriøret har Mobilvetta lagt vekt på aerodynamiske former og store glassflater samt digitale speil (video) og nøkkelfri sentrallås til alle dører.
Her brukes også kjente nyvinninger som Indus avløpssystem, som gjenvinner gråvannet som skyllevann i toalettet, to litium batterier, inverter og et optimalisert varmesystem.
Naturlig lys kommer gjennom de spesielle stripvinduene i oppholdsrommet. For å hindre innsyn kan graden av gjennomsiktighet i glasset justeres til ønsket effekt i det enkelte vinduet.
Belysningen i interiøret har 12 ulike fargetoner. Salongbordet åpnes og lukkes elektrisk. Polstringen i setene er laget med resirkulerte fibre.
Kjøkkenbenken er laget med herdet glass som skal være uknuselig. Oppbevaringsbeholdere er magnetiske og kan flyttes rundt eller tas med ut.
I soveavdelingen eksperimenterer de med dufttapet som langsomt slipper duften ut i rommet. Trinnet opp i senga er elektrisk og belysningen er like variabel som i salongen.
Hvilke funksjoner og ideer framtidens kunder ønsker skal altså kartlegges gjennom spørreundersøkelser. Så en bobil maken til denne er det ikke så sikkert at du noen gang får se på veien.
To ny kompakte modeller
I serien Kea Kompakt lanserte Mobilvetta to nyheter på Caravan salon. Det var Kea Kompakt 55 og 64. Begge er bygget på Fiat Ducato og registreres for 3 500 kg. Vekt i kjøreklar stand er oppgitt til 2 860 og 2 880 kg.
Kea Kompakt 55 er den korteste med 636 cm lengde og 215 cm bredde. I denne modellen er det ingen fast seng, men en senkeseng over salongen og mulighet for å reie opp en litt smalere seng i salongen.
Bakerst finner vi et stort klesskap over garasjen. Foran dette er det et tverrstilt bad med stor separat dusj. Kjøkkenet har rett benk med to kokebluss og salongen har to motstående sofaer.
Kea Kompakt 64 er 699 cm lang har plass til to enkeltsenger bakerst og en senkeseng over salongen. Både salongen og kjøkkenbenken er lik den mindre modellen, men badet har en annen utforming. Enkeltsengene tar mer plass på lengden og det må spares inn på størrelsen av badet. Mobilvetta har da valgt en løsning med vario-bad (svingbar vegg).
Begge modellene kan leveres med ISO-fix til passasjersetene. Tysk pris ble på Caravan salon oppgitt til snaut 80 000 euro. I tillegg kommer eventuelle utstyrspakker.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no