Mindre risting i bobil

Hans Bergenholtz i AL-KO Sverige viser nyheten som neste år skal fjerne mye risting i biler bygget på deres chassis og Fiat. Foto: Knut Randem.

Hans Bergenholtz i AL-KO Sverige viser nyheten som neste år skal fjerne mye risting i biler bygget på deres chassis og Fiat. Foto: Knut Randem.

Merker du unødvendig vibrasjon i rattet eller rister det litt mye i setet selv i små ujevnheter i veien. Dersom du har en bobil bygd på Fiat kommer snart en løsning som hevdes å løse dette ubehaget. Samtidig får du mer klaring under bobilen.

Det er AL-KO som nå kommer med løsningen på dette problemet, som skyldes manglende tilpasning av fjæring og støtdempere til bobiler som ofte er tunge foran.
Vi er på Caravan salon i Düsseldorf og møter Hans Bergenholtz fra AL-KO Sverige, som representerer produsenten i Skandinavia.

– Mange har montert forsterkede fjærer i bobilene, men disse har ikke vært godt nok tilpasset støtdemperne. Derfor lanserer vi vårt eget oppheng med en spesialutviklet støtdemper og matchende forsterkede fjærer, forteller Bergenholtz.
– Disse vil komme som tilvalgsmulighet i mange av 2014-modeller fra ulike bobilprodusenter, men vi tror dette snart blir standard ved oppbygging av en bobil på AL-KO-chassis.
Han forteller at den kommer i to ulike utgaver tilpasset lett og tung bobil. Det nye produktet vil samtidig gi mer bakkeklaring foran med henholdvis 25 og 40 mm i de to utgavene. Vekten vil være den samme som for gamle støtdempere/fjærer.

Illustrasjon: AL-KO

Illustrasjon: AL-KO

Kan ettermonteres
– Dersom du skal skifte støtdempere så er ikke prisforskjellen stor til dette opphenget, sier Bergenholtz. Han legger til at de fleste støtdempere får dårligere egenskaper etter 40.000 km. Men han synes det ofres lite oppmerksomhet for sikkerheten i en bil.
Det blir altså mulig å montere det nye opphenget/fjæringen. I Tyskland er prisen oppgitt til 1400 euro, men det vil ta litt tid før du kan få denne jobben gjort utenfor Tyskland.
– Vi må først etterutdanne de som skal gjøre denne jobben, men vi må være i gang i Norge og Sverige i 2014, sier Bergenholtz.

Nyheter fra datterselskap
Det er et par år siden familieselskapet AL-KO kjøpte opp Sawico. De er med på AL-Kos stand på Caravan salon og viser flere nyheter. Blant annet har de gjort tilhengerfestet mer fleksibelt. Det samme tilhengerfestet kan benyttes på ulike bobiler med AL-KO-chassis. Dette gjør lagerholdet enklere for forhandlerne, og for oss som kunder vil vi da kunne få vårt hengerfeste raskere. Ved montering tilpasses det enkelt til den aktuelle bredden. Med et adapter kan dette hengerfestet også benyttes på Mercedes Sprint.

Et sykkelstativ som kun festes i chassis. Foto: Knut Randem.

Et sykkelstativ som kun festes i chassis. Foto: Knut Randem.

Sawico viser flere aktuelle produkter og Bergenholtz skryter gjerne av sykkelstativet Velo for last inntil 80 kg som festes i chassis og ikke i veggen. Dette sykkelstativet kan derfor forholdsvis enkelt demonteres etter ferien eller ved salg av bobilen. Det er en nyhet fra i fjor, men det har ikke blitt tatt inn via AL-KO Sverige til Norge før nå. Det har vært tilgjengelig ved direktesalg fra Sawico.
Dette sykkelstativet har også en storebror i Ligero, som heller ikke festes i bobilens vegg. Ligero er for vekt opptil 130 kg og er fornyet i år. Her følger det med en rampe for å trille opp mopeden. Rampen festes slik at den under kjøring forhindrer en del sprut.
I samme lei kommer Sawico nå også med en ny metode for sikring av mopeder og scootere på stativer.
For deg med en dyr tråsykkel eller en batteridrevet og dyr sykkel har de nå laget et feste med wire som gjør sikringen av verdiene langt bedre enn om sykkelen låses til stativet med en ordinær lås. Her sitter festet fast i stativet.
Det er for øvrig lansert en rekke nye festemekanismer til disse stativene.

Hans Bergenholtz og hans kollegaer i AL-KO Sverige tar med seg flere av disse nyhetene slik at du kan se dem på Caravanmessen på Lillestrøm om en drøy uke.

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Fuglemøkka tar lakken

Ved hjelp av kunstig fremstilt fuglemøkk, tester Ford nå at bilens lakk tåler den sterke syreblandingen som tørker på karosseriet.

Tre av ti sjekker ikke lufttrykket når de har skiftet hjul

I mange deler av landet har våren kommet og hjulskiftet står for tur. Mange slurver med å sjekke lufttrykket når Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *