Miljøvennlige Iveco Daily Blue Power

Nye Daily Blue Power. Foto: Iveco.

Iveco har lansert den nye Daily Blue Power-familien. Den nye serien er tilpasset strengere miljøkrav og tilbyr løsninger med teknologi som er bærekraftig for naturen.

Selskapet er en viktig leverandør til bobilbransjen og den nye modellfamilien kommer nok også til framtidige bobiler – selv om det fokuseres mye på bykjøring ved lanseringen.

Tre familievarianter:

  • Daily Hi-Matic Natural Power: Det første naturgassdrevne lette nyttekjøretøyet med 8-trinns automatgirkasse og lave utslipp.
  • Daily Euro 6 RDE Ready: Det første lette nyttekjøretøyet tilpasset 2020 Real Driving Emissions bestemmelsene, bekreftet av den nederlandske organisasjonen for Applied Scientific Research (TNO).
  • Daily Electric: Kjøretøyet uten lokale utslipp tilpasset kjøring i byer med de aller strengeste miljøkrav.

– Kravet om stadig flere restriksjoner når det gjelder CO2-utslipp og stadig flere miljøsoner i byene betyr at bærekraftig transport raskt vil bli et viktig konkurransefortrinn for transportørene. Bærekraft har alltid vært en kjerneverdi for Iveco, og vi så for lenge siden at vår vei mot bærekraftig bytransport skjer gjennom avansert dieselteknologi og alternative fremdrift ved hjelp av batteridrift og naturgass. Dette er årsaken til at vi har vært pionerer innenfor alternativ fremdrift i mer enn 20 år og har investert i avanserte teknologier for å kunne redusere utslippet fra våre dieselmotorer dramatisk. Daily Blue Power er kulmineringen av alt det arbeidet vi ar gjort på dette området. Dette gir våre kunder et unikt valg og konkurransemessige fordeler for å utvikle bærekraftig virksomhet uten begrensninger i byområdene, sier Ivecos toppsjef Pierre Lahutte i en pressemelding.

Daily Blue Power er den nye og mer miljøvennlige modellfamilien fra Iveco. Foto: Iveco.

Daily Hi-Matic Natural Power er det første lette nyttekjøretøyet for komprimert naturgass med 8-trinns automatgirkasse. Dette er en kombinasjon av Ivecos naturgass-teknologi og Hi-Matic automatgirkassen. Det gir økt komfort og drivstoff-økonomi, ekstra lave utslipp av CO2 og andre skadelige stoffer, samt den beste kjørbarheten i klassen, skryter Iveco i den samme pressemeldingen.

Daily Hi-Matic Natural Power bygger på Ivecos erfaring fra mer enn 20 års arbeid med naturgass-teknologien. Kjøretøyet har 3-liters F1C-motoren som yter 136 hk og et dreiemoment på 350 Nm. Denne motoren, som er en videreutvikling av nyttekjøretøy-motorer, er mer robust og sikrer større dreiemoment og kjørbarhet enn ordinære CNG-motorer utviklet fra personbilsegmentet. Dette betyr ytelser uten kompromisser, heter det.

Det miljømessige aspektet ved Daily Hi-Matic Natural Power er at motoren tilfredsstiller Euro 6/D-standarden med 76 prosent lavere partikkelutslipp og 12 prosent lavere NOx-utslipp enn Ivecos Euro VI 3,0-liters dieselmotor som i utgangspunktet gir lave utslipp. Under realistisk bykjøring er CNG-motorens CO2-utslipp 3 prosent lavere enn fra tilsvarende dieselversjon. Bruk av Hi-Matic girkassen i et CNG-kjøretøy forbedrer CO2-utslippene ytterligere til 5 prosent. Hvis det blir brukt biometan i CNG-motoren, kan CO2-utslippet reduseres med inntil 95 prosent.

Daily Hi-Matic Natural Power har også god drivstoff-økonomi, med 2,5 prosent drivstoff-besparelse innenfor by-syklus, sammenlignet med CNG-versjonen med manuell giring.

Daily Euro 6 RDE Ready
Det mest avanserte dieseldrevne lette nyttekjøretøyet på markedet er også det første som er testet og sertifisert for Real Driving Emissions, RDE Ready, 3 år før miljømålet i 2020. Det drives av en motor i riktig størrelse, Ivecos 2,3-liters F1A, som ble helt redesignet i 2016. Med større slagvolum gir den større holdbarhet og lavere NOx-utslipp under virkelig kjøring. Den har Ivecos Selective Catalytic Reduction (SCR) etterbehandlings-system, forklarer Iveco i pressemeldingen.

Daily Euro 6 RDE Ready ble testet av en uavhengig organisasjon, den nederlandske Organisation for Applied Scientific Research (TNO), i samsvar med den nye offisielle prosedyren for testing under virkelige kjøreforhold. Den målte en konformitets-faktor på 1,2 mot 2020-grensen på 2,1, som viste at dette kjøretøyet er RDE Ready i dag, 3 år før de nye miljømålene trer i kraft.

Daily Euro 6 RDE Ready er også ekstremt drivstoff-effektiv, som er en fordel for kundens totalkostnad (Total Cost of Ownership – TCO). Med standard Start&Stop-system og Michelin øko-dekk bruker den inntil 7 prosent mindre drivstoff sammenlignet med dagens versjon basert på realistisk kundekjøring i byområder.

Som hovedleverandør til Iveco utviklet Michelin spesifikt den nye Michelin Agilis+ serien til dette kjøretøyet. Denne nyeste generasjonen Agilis+ dekk gir klasseledende ytelse, lav rullemotstand log lav støy. Den nye slitebanen og lavhysterese-gummiforbindelsene bidrar til kjøretøyets energi-effektivitet, mens det nye slitemønsteret med ‘stille ribbe-teknologi’ reduserer støyen, heter det.

Utviklingsprosjektet e-home er basert på en Dethelffs Alpha på en Daily Electric. Foto: Knut Randem.

Daily Electric
Elektrisk fremdrift er allerede en realitet hos Iveco, som gikk inn i dette markedet i 2009 og som har foretatt kontinuerlige oppgradering og forbedringer gjennom de siste 8 årene. På årets messe i Düsseldorf viste Dethleffs en bobilstudie basert på Daily Electric.

Daily Electric er et unikt kjøretøy som kan kjøres i byer med de strengeste miljøbegrensningene. Den har en rekkevidde på inntil 200 km i virkelige byforhold, og batteriytelsen er optimert for alle slags klima. Batteriteknologien muliggjør høy nyttelast, og med hurtiglading tar ladingen 2 timer. Eco-Power kjøremodus og regenererende bremsing øker effektiviteten ytterligere. Daily Blue Power Electric leveres med en totalvekt opp til 5 tonn.

En ny web-basert applikasjon gjør det mulig å følge kjøretøyet i sann tid og sjekke data som lokalisering, batteri-tilstand, motortimer, kjørt distanse og kjøretøyets data-historikk.

(Tekniske opplysninger er hentet fra Ivecos pressemelding)

Les også: Her er den første helelektriske bobilen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.