Kl 12 i dag ventet et smått utålmodig publikum på å slippe inn på årets utgave av Caravanmessen i Lillestrøm. Fram til 2003 ble messa arrangert på Hamar. Da hadde den vokst så mye at den måtte finne større lokaler. Det ventes om lag 18.000 besøkende til de fire hallene i løpet av helgen.
Messesjef Konrad Sel forteller at det i år er 63 utstillere på Caravanmessen. De er fordelt på 30.000 kvm utstillingsareal. Nytt av året er at Kabe og Adria har tatt i bruk B-hallen. Den har ikke blitt benyttet tidligere under Caravanmessen.
Sel forteller at det er god plass på messecampen på Hellerudsletta. Vanligvis ligger det 700 enheter her, men det skal være plass til 1000. Messecampen arrangeres av Norsk Bobil- og Caravanclub avdeling Romerike. Det går buss mellom messecampen og messehallene.
Merkevaren Caravanmessen eies i fellesskap av Norges Caravanbransjeforbund (NCB) og Utstillingsplassen Messer AS. Det er Utstillingsplassen Messer AS som arrangerer messen med faglig bistand av NCB. Det er derfor kun medlemmer av NCB som kan være utstillere på Caravanmessen. Dette har blitt strammet inn i år og har resultert i at det også arrangeres en messe i Exporama på Hellerudsletta.
Geir Holm, talsperson for NCB forteller at forbundet legger vekt på å formidle historiene og opplevelsene i mobile ferier.
Caravanmessens dyreste bobil er en Concorde Centurion til 4,8 millioner kroner. Den ble lansert i 2013, men har ikke blitt vist her tidligere. Den spesielle hytteaktige bobilen Eura chalet, som ble lansert i fjor har også funnet veien til Lillestrøm.
Holm sier at den typiske førstegangskjøperen av en ny bobil kjøper bil i prisklassen 5-700.000 kroner.
Medlemmene i NCB omsetter bobiler og utstyr for 3,4 milliarder kroner i året. Omsetningen på messa måles ikke og mye selges også ved oppfølging i ettertid på grunn av lovverket om angrefrister ved kjøp utenfor fast salgssted. Erfaringene fra andre messer skal være at så mye som 20 prosent av årets omsetning kommer fra en slik messe.