Utsagnet falt på et pressemøte dagen før åpningen av Caravanmessen 2018. Kundene kjøper bobiler til over en million og er mer opptatt av senga enn av kjøreegenskapene.
– Hvem kjøper en vanlig personbil uten å prøvekjøre den? spør Geir Holm, generalsekretær i NCB (Norges CaravanBransjeforbund). Han svarer selv:
– Det kan være fordi kundene ser på bobilen mer som ei hytte enn en bil.
Han tror også det er grunnen til den skandinaviske statistikken hvor store bobiler øker mest i salget. Det står i motsetning til situasjonen sørover i Europa hvor mindre bobiler og spesielt bybobiler har framgang.
I 1999 ble det registrert 327 nye bobiler. I 2017 ble det registrert mer enn ti ganger så mange – 3630.
– Siden 2014 har det årlig blitt solgt flere bobiler enn campingvogner i Norge, forteller han. NCB har 146 medlemmer hvorav 102 er forhandlere med avdelinger. Denne uka samler de seg om sin egen messe, Caravanmessen.
Medlemmene i NCB omsatte i 2016 for 7 milliarder kroner i Norge. Forhandlerne står for brorpartene av dette og hadde da en resultatgrad på 3,08 prosent etter skatt. Siden har det fortsatt å gå bra for bransjen og nye omsetningsrekorder slås fortløpende. I juni passerte antallet registrerte bobiler i Norge 50 000.
Vi hører stadig om investeringer i store bygg hos forhandlerne. Investeres det for friskt?
– Det er fornuftige folk. De har nok gjort sine vurderinger før de setter i gang, mener Holm.
Fullt i fjor, fullere i år
Caravanmessen gjentar suksessen fra i fjor og har nok en gang fylt alle hallene på Norges Varemesse på Lillestrøm.
– I år har vi solgt 32 000 kvm av de 35 000 kvm hallene rommer. Resten er gangarealer, sier messegeneral Konrad Sel.
– Vi har solgt mer standplass i år fordi vi har organisert arealene bedre.
Sel forteller ellers at årets messe blir en god blanding av stort og smått. Noe for de fleste lommebøker altså.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: På plass på messecamp før åpningen
Kanskje det kommer av at kundene vet at kjøreegenskaper i en bobil er bortimot fraværende? Chassiset til disse er jo bygget for varetransport, ikke som grunnmur for hus.
Forhandlerne bør også gå i seg selv på dette, hvor mange av dem er det som faktisk tilbyr prøvekjøring til tvilende kunder?
Vi kjøpte vår første bobil ny i 2014, og jeg husker at jeg i samtalene med selger nevnte at det skulle vært interessant å prøve bobilen først. Spesielt fordi vi aldri hadde kjørt en slik før. Men siden svaret ikke var direkte positivt og jeg også fikk inntrykk av at dette var helt uvanlig, lot vi det bli med det.
De gangene kjøp har vært aktuelt, pluss et par tre fire ‘myserunder’ til, har jeg enda ikke truffet på en forhandler som ikke har vært positiv til å hekte på prøveskilter og gjøre klart for prøvekjøring.
Faktisk har forhandler foreslått det, uten at vi har følt behov for å takke ja. Det er jo stort sett skåret over samme lest alt sammen, i alle fall når man holder seg innenfor en viss vekt og prisklasse.
Når man handler bobil etter først å ha hatt en eller flere, så går det jo mye på det praktiske med vekt, plass, innredning, utstyr osv.
Og ja, senga er viktig, man bruker faktisk en del tid i den også, akkurat som man gjør hjemme.
Nåja, vi forskyver kanskje døgnet litt da, men sove må vi jo innimellom. 🙂
Kanskje ikke helt korrekt at det er varebilchassis på alle. Noen chassis er jo etter det man kan lese utviklet for bobiler.
Alko er vel en slik produsent, og der er samarbeid med Mercedes det siste nye etter det jeg har lest.