Med TÜV som kontrollør har Mercedes-Benz testet sin kommende eSprinter på langkjøring. Resultatene er langt over dagens eSprinter.
Sprinter får et stadig sterkere forhold til bobilbransjen. Det er derfor svært interessant når deres kommende eSprinter mer enn tredobler rekkevidden i forhold til dagens modell.
Den nye Mercedes-Benz eSprinter får verdenspremiere først om to måneder – i begynnelsen av februar. Nå foretar produsenten de siste testkjøringene før ordinær produksjon kan starte.
I oktober ble det gjennomført en spesiell prøvekjøring. Den ble overvåket av den nøytrale testorganisasjonen TÜV, som var med på prøveturen. Kjøreturen gikk fra Mercedes-Benz-museet i Stuttgart til München flyplass og tilbake. Det er en strekning på 475 km.
Den nye eSprinter skal leveres med tre batteristørrelser. Det var den største batteripakka som ble benyttet. Samtidig ble det benyttet en lang modell med høyt tak.
Normalt beregnes WLTP-rekkevidde i en prøvebenk for deretter å testes av myndighetene. Her snur Mercedes dette på hodet og tar testen i vanlig trafikk først. Strekningen varebilen kjørte har en varierende topografi og består både av motorveier og fylkesveier. Høydeforskjellen på strekningen var mellom 210 og 785 moh. Ved ankomst viste instrumentene at det fortsatt var 20 km rekkevidde igjen før batteriet var tomt.
I sitt informasjonsmateriell skriver Mercedes-Benz Group at testbilen var konfigurert med tanke på bud- og pakketjenester.
Tallrike konfigurasjonsmuligheter og høy lastekapasitet kombinert med lang rekkevidde gjør eSprinter til en av de mest fleksible store elektriske varebilene i verden, hevder produsenten.
TÜV Süd bekrefter at forbruket er målt til 21,9 kWt per 100 kilometer. Det ga en rekkevidde på 475 km uten lading underveis. Det er et stort sprang fra dagens eSprinter som oppgis å ha en rekkevidde på 155 km.
Den nye eSprinteren vil bli produsert suksessivt i Charleston (USA), Düsseldorf og Ludwigsfelde fra andre halvdel av 2023. Om bobilprodusentene vil, betyr det at vi tidligst kan se en lansering av en elektrisk bobil basert på nye eSprinter på Caravan salon i august 2024. Det avhenger selvfølgelig av bobilprodusentene og tilgangen på eSprinter og eventuelt chassis for påbygg. Vekt og lasteevne blir en viktig del av denne tilpasningen.
Mercedes-Benz forteller selv at fra 2025 vil alle mellomstore og store varebiler basert på deres nye modulære arkitektur være elektriske.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no