Mercedes-Benz og Google kunngjorde denne uka et langsiktig strategisk partnerskap for å skape neste generasjons digitale løsninger. Noe er allerede tilgjengelig for aktuelle modeller.
Med dette partnerskapet vil Mercedes-Benz være den første bilprodusenten som bygger sin egen navigasjonsopplevelse basert på nye bildata og navigasjonsfunksjoner fra Google Maps Platform, skriver Mercedes-Benz Norge i en pressemelding.
Dette vil gi Mercedes-Benz tilgang til Googles ledende geospatiale tilbud, inkludert detaljert informasjon om steder, sanntids- og prediktiv trafikkinformasjon og mye mer. Ved å bygge inn disse funksjonene i det kommende operativsystemet til Mercedes-Benz (MB.OS), vil kundene kunne nyte en overlegen navigasjonsopplevelse, takket være enkel brukervennlighet og enestående grafikk på bilens høyoppløselige skjerm. Fortsatt i følge pressemeldingen.
For å berike brukeropplevelsen ytterligere vil selskapene introdusere YouTube-appen inn i infotainmentsystemet. I tillegg vil Mercedes-Benz bruke data fra Google Maps for å aktivere assisterte kjørefunksjoner som automatisk hastighetsjustering før kryss, rundkjøringer eller skarpe svinger.
Første del er tilgjengelig allerede i dag
Som et første skritt vil Mercedes-Benz gi kundene tilgang til stedsdetaljer levert av Google, og hjelpe dem med å finne detaljert informasjon om mer enn 200 millioner bedrifter og steder rundt om i verden, inkludert åpningstider, bilder, vurderinger og anmeldelser. Stedsdetaljer vil være tilgjengelig fra og med i dag i alle kjøretøy med den nyeste generasjonen MBUX i flere av markedene.
Selskapene ble også enige om å utforske videre samarbeid ved å bruke Google Cloud sin ledende kunstige intelligens (KI), data og åpne infrastrukturløsninger.
Det nye tilbudet og de nye løsningene skal omfatte alle generasjoner 2020 MBUX (NTG7)-kjøretøy med navigasjon i seriene 223, 206, 295, 297, 296, 294, 254, 232, 177 (fra produksjon 12/2022, årsmodell 22/2), W247 (fra produksjon 12/2022, årsmodell 22/2), V167 fra produksjon 12/2022, årsmodell 22/2).
Dermed ser det ikke ut til at nyttekjøretøy, som bobilene bygges på, er med i denne runden. Erfaringene viser imidlertid at personbilenes teknologi etter hvert tas inn i nyttekjøretøy, men gjerne litt senere.
Tekst: Redaksjonen
Med forbehold om at jeg har misforstått artikkelen, er nok MB ikke de første til å bruke Google sin plattform for navigasjon og styring av bilfunksjoner. Dette har Volvo benyttet i noen år allerede. Mulig de tenker å ta det ennå et steg lenger, men det er de heller ikke alene om.
Det er uansett i en helt annen divisjon enn mye av de antikvariske plattformene man finner hos mange andre leverandører. Vi får håpe dette kommer til bobilene også.
Medfører dette at Google også får tilgang til data fra bilene?