Mercedes-Benz allierer seg med Google for å skape nye navigasjonsmuligheter

Mercedes-Benz og Google kunngjorde denne uka et langsiktig strategisk partnerskap for å skape neste generasjons digitale løsninger. Noe er allerede tilgjengelig for aktuelle modeller.

Mercedes-Benz forbereder seg for bedre opplevelser av navigasjon i framtida. Luksusmodellene står først i køen når nye muligheter rulles ut. Foto: Mercedes-Benz.

Med dette partnerskapet vil Mercedes-Benz være den første bilprodusenten som bygger sin egen navigasjonsopplevelse basert på nye bildata og navigasjonsfunksjoner fra Google Maps Platform, skriver Mercedes-Benz Norge i en pressemelding.

Dette vil gi Mercedes-Benz tilgang til Googles ledende geospatiale tilbud, inkludert detaljert informasjon om steder, sanntids- og prediktiv trafikkinformasjon og mye mer. Ved å bygge inn disse funksjonene i det kommende operativsystemet til Mercedes-Benz (MB.OS), vil kundene kunne nyte en overlegen navigasjonsopplevelse, takket være enkel brukervennlighet og enestående grafikk på bilens høyoppløselige skjerm. Fortsatt i følge pressemeldingen.

For å berike brukeropplevelsen ytterligere vil selskapene introdusere YouTube-appen inn i infotainmentsystemet. I tillegg vil Mercedes-Benz bruke data fra Google Maps for å aktivere assisterte kjørefunksjoner som automatisk hastighetsjustering før kryss, rundkjøringer eller skarpe svinger.

Første del er tilgjengelig allerede i dag
Som et første skritt vil Mercedes-Benz gi kundene tilgang til stedsdetaljer levert av Google, og hjelpe dem med å finne detaljert informasjon om mer enn 200 millioner bedrifter og steder rundt om i verden, inkludert åpningstider, bilder, vurderinger og anmeldelser. Stedsdetaljer vil være tilgjengelig fra og med i dag i alle kjøretøy med den nyeste generasjonen MBUX i flere av markedene.

Selskapene ble også enige om å utforske videre samarbeid ved å bruke Google Cloud sin ledende kunstige intelligens (KI), data og åpne infrastrukturløsninger.

Det nye tilbudet og de nye løsningene skal omfatte alle generasjoner 2020 MBUX (NTG7)-kjøretøy med navigasjon i seriene 223, 206, 295, 297, 296, 294, 254, 232, 177 (fra produksjon 12/2022, årsmodell 22/2), W247 (fra produksjon 12/2022, årsmodell 22/2), V167 fra produksjon 12/2022, årsmodell 22/2).

Dermed ser det ikke ut til at nyttekjøretøy, som bobilene bygges på, er med i denne runden. Erfaringene viser imidlertid at personbilenes teknologi etter hvert tas inn i nyttekjøretøy, men gjerne litt senere.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  2 comments for “Mercedes-Benz allierer seg med Google for å skape nye navigasjonsmuligheter

  1. Med forbehold om at jeg har misforstått artikkelen, er nok MB ikke de første til å bruke Google sin plattform for navigasjon og styring av bilfunksjoner. Dette har Volvo benyttet i noen år allerede. Mulig de tenker å ta det ennå et steg lenger, men det er de heller ikke alene om.
    Det er uansett i en helt annen divisjon enn mye av de antikvariske plattformene man finner hos mange andre leverandører. Vi får håpe dette kommer til bobilene også.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *