Mer om gassalternativer

Med regulatoren i midten kan jeg velge flasken som skal brukes. Foto: Yngvar Halvorsen.

Med regulatoren i midten kan jeg velge flasken som skal brukes. Foto: Yngvar Halvorsen.

– Nå er en fast tank montert i gassskapet sammen med en av flaskene jeg hadde tidligere. Hva må jeg vite nå?
Vår leser Yngvar Halvorsen har installert en fast flaske ved siden av en utskiftbar. Det gir ham nye muligheter for både fylling og skifte av gassflasker. I denne artikkelen fortsetter han å se på gassalternativer i bobil. Dersom du ikke har lest hans første artikkel, start her. Fyll gjerne på med egne erfaringer i kommentarfeltet under artikkelen.

Jeg har nå mulighetene til å fylle selv på den faste stålflasken ved en LPG stasjon i Norge. Disse stasjonene har normalt åpne hele døgnet og finnes over det meste av landet. På listene til LPG-guiden over LPG-stasjoner i Norge står det hvilke adapter som stasjon bruker. Det er heller ikke standardisert en type i Norge, så her må vi ha to forskjellige typer påfyllingsadapter med oss hele tiden. Det som brukes i Norge er først det «italienske» adaptere som også brukes i Sverige, Frankrike, Polen, Portugal, Spania, Norge og Italia. Så er det bajonettkoblingen eller det hollandske adapteret som brukes i Norge, Holland og Sveits.
Hvorfor det er to typer påfyllingsadapter forklares med at de som leverer LPG-utstyr til stasjonene benytter sin versjon på sitt utstyr.

Gasspumpe. Foto: Yngvar Halvorsen.

Gasspumpe. Foto: Yngvar Halvorsen.

Har du med deg et adapter til når du skal utenfor Norge, så får du fylt over alt hvor det er en LPG-stasjon. Nemlig «EU-adaptere» som brukes i Tyskland, Østerrike, Belgia, Irland, England og Italia. På noen LPG stasjoner i Europa kan du velge mellom to påfyllingssystemer på den ene eller den andre siden av «pumpa», så det er viktig å vite hvilken type adapter du har på eller med deg i bobilen.
Noen stasjoner låner også ut adapter til den pumpa de har, men ikke sats på det da det ikke er så veldig utbredt ennå.

Prisen pr. liter gass ved en LPG-stasjon koster mellom seks og syv kroner. Fyller du på en flaske vil det ligge rundt åtte, ni kroner. Her er det også konkurranse, så sjekk hva de tar rundt der du bor.
I følge LPG-guiden er det i dag ca. 150 LPG-stasjoner i Norge og det åpnes stadig flere.

 

Bajonettkobling (t.v.) benyttes i Norge og ACM- eller EU-adapteret. Foto: Yngvar Halvorsen.

Bajonettkobling (t.v.) benyttes i Norge og ACM- eller EU-adapteret. Foto: Yngvar Halvorsen.

Se oversikt over hvilke adaptre som brukes i hvilket land her.

Jan Rune Storøy, bilgassansvarlig hos GasTech AS i Førde svarer på mitt spørsmål om de merker en økning i bruk av faste tanker for gass i bobiler:

– Ja, vi merker en liten oppgang i forespørslene på campgass, så dette er noe jeg tror er på vei til å bli mye mer attraktivt. Det jeg merker meg er at de kundene som virker å ha størst behov for dette er større biler, som liker å campe noen dager – uke, uten å måtte drasse rundt på flaskene for å fylle dem igjen. Vintercampere går ofte igjen. De har et meget stort forbruk.
– Og sist, men ikke minst de som reiser til utlandet der de har problem med bytting av flaskene.
– Det å kunne fylle en 116l tank med gass og ta fatt på turen, letter hverdagen ufattelig mye for sluttbrukeren. Samtidig er det god besparelse i dette etter monteringen er nedbetalt.
– Det skal her sies at tankene er oppgitt med for eksempel 116 liter, det som er viktig å merke seg er at en tank/flaske kan kun romme 80% væske, dette er sikkerhetsregler fastsatt av godkjenningsmyndighetene. Det vil si at en 116l tank vil gi 93L gass (ca 46,4 kg)
– Den mest vanlige påfyllingen vi har i Norge er bajonettkoblingen. Den finner du på alle GasTech-stasjoner og alle Shell-stasjoner, samt en god del andre stasjoner. ”Italian dish” finner du på de fleste LPG Norge-stasjonene
– Campgass er noe som er kommet i kjølevannet av bilgass, Det er takket være bilgass vi har disse fyllestasjonene rundt om.
– Norge har ca. 150 fyllestasjoner. Vi håper og tror det vil bli langt flere i årene som kommer.
Sverige har ca. 30 fyllestasjoner. Disse er mest ment for gjennomreisende fra for eksempel Norge og Polen. Fokuset på LPG i Sverige er helt annerledes da de har andre avgifter på det. De har større fokus på naturgass.
– Lettstål er på veg inn. Vi har flasker av lettstål. Trolig vil det  komme tanker også etter hvert. Aluminium er også tilgjengelig i flaske, men er ikke utbredt enda.

Leserbidrag skrevet av: Yngvar Halvorsen

Her finner du en oversikt over LPG-stasjoner i Europa.

Rudi Kristoffersen ved Norgesgass i Larvik viser frem gasspumpa. Den er åpen hele døgnet. Foto: Yngvar Halvorsen.

Rudi Kristoffersen ved Norgesgass i Larvik viser frem gasspumpa. Den er åpen hele døgnet. Foto: Yngvar Halvorsen.

Del dette med andre:

  1 kommentarer til “Mer om gassalternativer

  1. Per
    3. desember 2013 at 21:52

    Spørsmål:
    I Norge får vi propangass på flaskene når de byttes inn / blir fylte.
    I denne artikkelen om gassalternativer er det mye referert til LPG gass.
    Ok at denne brenner greit på komfyren om sommeren, men hva med kjøleskapene ?

  2. yngvar
    4. desember 2013 at 09:57

    LPG (Liquefied petroleum gas) gas er en flytende propangass som utvinnes i Nordsjøen. Dette er samme gassen som brukes på grillen eller på flasker du bytter og virker da like godt i kjøleskap etc.i bobilen

    LPG og gassen til grillen/løse flasker/faste tanker fylt fra LPG stasjon i bobil bestå i Norge av ca. 5% butan og ca. 95% propan

  3. Stig
    9. desember 2013 at 23:08

    Vil dele min erfaring med brennbarhet på gass ved sterk kulde.
    På siste tur med bobilen i – 20 grader så oppdaget jeg at duoregulatoren som skal kople over til ny flaske når den ene er tom, drev å vekslet mellom begge flaskene. Resultatet var at begge flaskene var nesten tomme før jeg oppdaget det. Antar at stort fobruk og sterk kulde medfører redusert trykk på flaskene etter en del forbruk, regulatoren blir lurt og tror flasken er tom og velger den som i øyeblikket har best trykk. Komposittflaskene fungerer dårligst i sterk kulde siden gassen trenger noe varme for å gå over fra flytende form til gass. Denne varmen hentes fra omgivelene rundt gassflaskene. Kompositten leder dårlig varme. Kipt å være fri for gass når en tror at reserveflasken er full.
    Det burde vært mulig å lede noe varme til gassrommet på bobiler på vinteren.
    Noen som har løsning på dette?

    • admin
      10. desember 2013 at 09:09

      Vi har selv blitt rådet til å benytte stålflasker om vinteren fordi de tømmer bedre enn komposittflasker. Men om de ter seg annerledes overfor regulatoren, vet vi ikke.

  4. 12. januar 2014 at 11:08

    Hei.Skal til Sverige og Danmark til sommeren i bobil. Lurer på hvilken type gassflaske jeg bør ha, den med hurtig kobling eller industri kobling ? Hvilken type får man byttet i disse land ?

    • Trygve Nilsen
      14. januar 2014 at 16:36

      Da bør du ha industrikobling.

  5. Knut Olav Mellemberg
    25. mars 2014 at 20:09

    Hvis jeg monterer en flaske med adapter for å fylle fra tankanlegg, og en flaske tilknyttet den via slange, kan begge flaskene da fylles fra tank?
    Jeg har en bil med 2 lettstålflasker med indutrikopling. Det anbefales å bytt den ene med stuss for tankfylling og via en ventil knytte den andre (vanlige) til den første med slange.

  6. ronny mikalsen
    23. oktober 2014 at 19:31

    jeg har industriflasker i kompositt, nogen som vet hvor du kan byttes i Vestfold..?

  7. Ola Oldenborg
    25. januar 2017 at 19:51

    Hei! Noen som vet om det er forskjell på den gass som selges på pumpe kontra den som selges i flasker? Ser at det som er på pumpe kalles autogas i Spania?

  8. Tove Langvatn
    5. september 2018 at 14:44

    Hvor kan jeg få kjøpt adaptere? Er på vei til Tønsberg fra Vinstra

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *