Mer Mercedes for Eura Mobil

Mercedes blir stadig viktigere for Eura Mobil. Deres halvintegrerte serie Profila T er i 2024-utgaven i Norge kun aktuell på Mercedes med AL-KO chassis. Utseendet løftes også betraktelig.

Duse fargevalg og store takvinduer i Profila T. Foto: Knut Randem.

Eura Mobil rydder i de halvintegrerte Profila T-modellene. Grunnrisset 676 EB går ut og du kan nå velge mellom 696 EB, 726 EF og 725 QF. Alle bygges på Mercedes med AL-KO chassis. Mercedes kom inn som valgmulighet i 2022-modellene og blir nå enerådende i Profila T. I hvert fall om du skal ha automatgir.
I følge Arve Opsahl AS blir kun Mercedes med automatgir tatt inn til Norge. Nordmenn vil helst ikke ha manuelt gir. Bobilverden.no har sett nærmere på den nye 726 EF.

Eksteriørt er i kjent stil fra Eura Mobil. Foto: Knut Randem.

«Natural Heritage» kaller Eura Mobil sin nye interiørstil. Den vises i nye møbelkvalitetter og to treslag i kombinasjon og farger og stil som gjerne kan kalles retro – spesielt i dusjen.

Eura Mobils toppmodeller kombinerer det elegante og det tradisjonelle med moderne detaljer. Men Eura Mobil framhever selv at de har tilstrebet harmoni framfor iøyenfallende elementer i interiøret. Fornyelsen i interiøret omfatter også polstring og skinn i møblene.

Kombinasjonen av to treslag i vegger og skap skiller seg ut. Foto: Knut Randem.

726 EF er utstyrt med et komfortbad med en solid dusj (som vi ikke testet på prøveturen). Det er også i dusjen vi finner det mest sprelske innslaget i en svært retro-aktiv veggdekor. Armaturene både her og på kjøkkenet er i sort krom.

Toalett og dusj befinner seg på hver sin side. Dusjen har det mest utpregede retro-designet kombinert med moderne armaturer. Foto: Knut Randem.

Profila T har ellers fått en fornyet senkeseng og har Alde oppvarming, et stort panorama takvindu og oppvarmet dobbeltgulv med en høyde økt til 19,5 cm. Modellen vi ser på her har ingen senkeseng og har soveplass til to personer.

Profila T 726 EF har to enkeltsenger med enkel tilkomst bak. Dusjen og badet finner du midt i bobilen. Toalettdøren kan også lukke av bad og soverom mot kjøkkenet.

Salongen har god plass til seks personer. Foto: Knut Randem.

Kjøkkenet har to kokebluss, som vi stadig ser blir mer vanlig i ulike bobilmodeller. Den grå benkeplata går også igjen i det sammenleggbare bordet i salongen og det betongfargede gulvet.

Salongbordet er stort, men når det brettes sammen blir arealet Mer tilgjengelig. De to langsgående sofaene gir god plass rundt bordet.

Et viktig rom finner vi nederst i kjøkkenbenken. Her er det meste av sikringer samlet på et greit og oversiktlig sted. Men du må ned på magen om du skal gjøre noe der.

Om du legger deg på magen finner du mange sikringer nederst i kjøkkenbenken. Foto: Knut Randem.

Garasjen er grei og oversiktlig med et par hyller i framveggen.

En kort prøvetur sier ikke alt for mye, men vårt inntrykk er at Mercedes og AL-KO sammen gir gode kjøreegenskaper i Profila T.

Fra garasjen er det også tilgang til dobbeltgulvet. Foto: Knut Randem.

Bobilen er 744 cm lang og kan registreres for en totalvekt på 3 500 kg eller 4 500 kg. Egenvekt med standardutstyr er 3 270 kg. Motoren er på 170 hk.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “Mer Mercedes for Eura Mobil

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *