Mercedes blir stadig viktigere for Eura Mobil. Deres halvintegrerte serie Profila T er i 2024-utgaven i Norge kun aktuell på Mercedes med AL-KO chassis. Utseendet løftes også betraktelig.
Eura Mobil rydder i de halvintegrerte Profila T-modellene. Grunnrisset 676 EB går ut og du kan nå velge mellom 696 EB, 726 EF og 725 QF. Alle bygges på Mercedes med AL-KO chassis. Mercedes kom inn som valgmulighet i 2022-modellene og blir nå enerådende i Profila T. I hvert fall om du skal ha automatgir.
I følge Arve Opsahl AS blir kun Mercedes med automatgir tatt inn til Norge. Nordmenn vil helst ikke ha manuelt gir. Bobilverden.no har sett nærmere på den nye 726 EF.
«Natural Heritage» kaller Eura Mobil sin nye interiørstil. Den vises i nye møbelkvalitetter og to treslag i kombinasjon og farger og stil som gjerne kan kalles retro – spesielt i dusjen.
Eura Mobils toppmodeller kombinerer det elegante og det tradisjonelle med moderne detaljer. Men Eura Mobil framhever selv at de har tilstrebet harmoni framfor iøyenfallende elementer i interiøret. Fornyelsen i interiøret omfatter også polstring og skinn i møblene.
726 EF er utstyrt med et komfortbad med en solid dusj (som vi ikke testet på prøveturen). Det er også i dusjen vi finner det mest sprelske innslaget i en svært retro-aktiv veggdekor. Armaturene både her og på kjøkkenet er i sort krom.
Profila T har ellers fått en fornyet senkeseng og har Alde oppvarming, et stort panorama takvindu og oppvarmet dobbeltgulv med en høyde økt til 19,5 cm. Modellen vi ser på her har ingen senkeseng og har soveplass til to personer.
Profila T 726 EF har to enkeltsenger med enkel tilkomst bak. Dusjen og badet finner du midt i bobilen. Toalettdøren kan også lukke av bad og soverom mot kjøkkenet.
Kjøkkenet har to kokebluss, som vi stadig ser blir mer vanlig i ulike bobilmodeller. Den grå benkeplata går også igjen i det sammenleggbare bordet i salongen og det betongfargede gulvet.
Salongbordet er stort, men når det brettes sammen blir arealet Mer tilgjengelig. De to langsgående sofaene gir god plass rundt bordet.
Et viktig rom finner vi nederst i kjøkkenbenken. Her er det meste av sikringer samlet på et greit og oversiktlig sted. Men du må ned på magen om du skal gjøre noe der.
Garasjen er grei og oversiktlig med et par hyller i framveggen.
En kort prøvetur sier ikke alt for mye, men vårt inntrykk er at Mercedes og AL-KO sammen gir gode kjøreegenskaper i Profila T.
Bobilen er 744 cm lang og kan registreres for en totalvekt på 3 500 kg eller 4 500 kg. Egenvekt med standardutstyr er 3 270 kg. Motoren er på 170 hk.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Hva koster de ?
Mitt tips er 1,5-2 mill, håper på nærmere 1,5 enn 2 men er redd det blir nærmere 2.