Mer luft i dekkene

(NW): Lufttrykket i dekkene må økes når bilen lastes full i sommerferien, råder eksperter. Lavt lufttrykk gir økt bremselengde og dårligere veigrep.

Lufttrykket må opp når bilen lastes full i ferien, råder eksperter. Foto: Colourbox.

Lufttrykket må opp når bilen lastes full i ferien, råder eksperter. Foto: Colourbox.

Av Ulf-Arvid Mejlænder

– Med fullt bagasjerom og hele familien om bord, er det viktig å justere lufttrykket. Tyngre bil krever høyere lufttrykk, sier Katrine Køste, produktsjef i dekkjeden Vianor.

Hun mener 10 til 15 prosent økt lufttrykk ved større last er en god regel.
– Hvis anbefalt lufttrykk er 2,5 bar, skal en fullastet bil ha 0,25 til 0,40 bar mer. Først og fremst av hensyn til sikkerhet og kjøreegenskaper, men også for å sørge for best mulig biløkonomi. Lufttrykket har betydning både for drivstofforbruk og dekkslitasje.
Informasjon om hva som er riktig lufttrykk for den enkelte modell finnes i bilens instruksjonsbok.

Øker kostnadene
– 0,4 prosent for lavt lufttrykk øker drivstofforbruket med to prosent, samtidig som dekkslitasjen ifølge testresultater øker med hele 30 prosent, sier Katrine Køste.
Vianor anbefaler at lufttrykket også i reservehjulet måles og eventuelt justeres.

– Hvis du må legge om underveis og reservehjulet har et annet lufttrykk enn de andre dekkene, går det utover manøvreringsdyktigheten.

Norske bileiere sjekker dekkene for sjelden, tror Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian.
– Vår anbefaling er at dette gjøres hver tredje uke og alltid foran en lengre ferietur eller ved betydelig endring av lastenivået. Jeg er redd dette er ganske langt unna vanene hos folk flest. En betydelig andel sjekker nok ikke mer enn to ganger i året, ved omlegging av dekkene mellom sommer- og vintersesong.

Bremselengde
Den tyske motororganisasjonen ADAC har testet hvordan for lavt lufttrykk påvirker bilens kjøreegenskaper.

– Når ett av forhjulene har én bar for lavt lufttrykk, øker bremselengden med ti prosent på våt vei. Hvis alle fire dekkene har tilsvarende for lavt lufttrykk, svekkes sidegrepet med anslagsvis 55 prosent, sier Hauge.
Lufttrykket påvirkes av temperaturen.
– Kjøring varmer opp dekkene, så det gir feil resultat å måle trykket rett etter en lang kjøretur. La hjulene få kjøle seg ned først, sier Katrine Køste.

Del dette med andre:

  1 comment for “Mer luft i dekkene

  1. Litt missvisende og henvise til uttalelser som gjelder generelt for personbil.

    Når det gjelder bobil har de fleste fabrikanter oppgitt lufttrykket til det maksimale av det som dekket er laget for. Det er også kun ved dette dekktrykket lasteevnen på dekket er maks.

    På 3 akslede bobiler anbefeler AlKo et langt lavere trykk enn bilfabrikant. Dette bl.a. fordi kjørekomforen oppleves bedre ved et lavere dekktrykk og med 4 dekk som skal bære vekten av 3000kg vil en ikke overbelste dekket.

    Så lavere dekktrykk enn oppgitt redusere bæreevnen på dekket og fare for dekkeksplosjon.

    En annen meget viktig ting en skal være klar over, er at dekktrykket som ofte er oppgitt er på Campingbildekk som bobilen leveres med. Når man senere kjøper nye dekk p.g.a. slittasje og man ikke velger Campingdekk, må man redusere dekktrykket fordi dekket tøler ikke trykket.

    Campingdekk har maks dekktrykk på 80psi eller 5,5 Bar
    Vanlige C dekk har et maks dekktrykk på 70psi eller 4,6 Bar.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *