Firmaet Hymer ble etablert i 1957. Det er en av de ledende produsentene av bobiler og campingvogner i Europa under merkenavnene Hymer og Eriba. På pressekonferansen i Bad Waldsee i mai, presenterte administrerende direktør i Hymer, Christian Bauer, et helt nyutviklet konsept for bobiler, utviklet i samarbeid med Mercedes Benz og presentert i egen artikkel her.
Christian Bauer kommer fra Ulm, ikke langt fra Bad Waldsee og Hymer konsernets hovedsete. Han vokste opp med interesser for mekanikk og markedsføring. Men, hvordan passer det sammen med å utvikle fritidskjøretøyer for folk flest?
– Jeg ønsket meg til Hymer, fordi de har lang historie og en god bedriftskultur. De har sterke merkevarer og har vært en pioner innen utviklingen av fritidskjøretøyer, sier Bauer. Og ser poenget med at campingkjøretøyer er mye mer enn mekanikk.
Arkitektoniske kunstverk
– Vi står overfor utfordringer med teknologi og innovasjon. En bobil og campingvogn er som et arkitektonisk kunstverk. Det er et hus som krever gode eksteriører og tiltalende interiører. Folk skal kunne leve og bo der, det krever komfort og god funksjonalitet. I realiteten kan vi si at de bringer hjemmet sitt med seg når de reiser på camping, sier han, og tilføyer et dette er å ta brukerne på alvor for å innfri deres krav og ønsker.
Trygghet
– Campingferie skal være trygt for alle. Folk liker å feriere, å bruke sin fritid på noe som er meningsfylt. Vi har mange flotte områder i Europa – og selvsagt i Norge, sier han med et stort smil. Så legger han til at den bedringen av folks økonomi vi har hatt gjennom noen tiår nå gjøre det mulig for folk flest å kunne investere i fritidskjøretøyer, som kan oppfylle nettopp feriedrømmene de måtte ha.
– Poenget med camping er å være fri til å kunne høste erfaringer, opplevelser og ikke minst å kunne se vakker natur og flotte byer og steder. Det største camping kan gi, er faktisk opplevelser, mener Bauer.
Drivstoffvalg
Campingbransjen står også overfor veivalg når det gjelder miljø og klimautfordringer knyttet til drivstoff for campingkjøretøyer. Hvordan ser så Christian Bauer på disse utfordringene?
– Vi vil utvilsomt se endringer i drivstoffbruken innen campingbransjen. Vi som bygger bobiler og campingvogner, er avhengige av chassisprodusenter for bobiler, og bilprodusenter for campingvogner. Det er teknologisk mulig å gå over til 100 prosent elektrisk drift, men da blir rekkevidden et problem. Jeg tror vi vil se økt bruk av hybriddrift eller hydrogen for bobiler og trekkvogner. Men i dag er ingen drivstoffalternativer valgt – og heller ingen alternativer ekskludert, konstaterer Christian Bauer.
Bobil eller campingvogn
Mange har reist spørsmålet om hvorvidt det er campingvogner eller bobiler som blir fremtidens fritid på hjul. Begge deler, konstaterer Christian Bauer:
– Bobiler og campingvogner har ulike bruksområder. En campingvogn er mer fleksibel i urbane områder, den kan parkeres, og så kan camperne bruke trekkbilen til å reise rundt og utforske nærområdene. I tillegg har vognene i hovedsak bedre plass for familier med barn. Bobilene er gjerne mer mobile, mer for langreiser, men er vanskeligere å komme til med i trange byområder. De koster mer, og brukes derfor gjerne av folk med god økonomi og gode reisemuligheter. Jeg tror at begge er like viktige, og de kompletterer hverandre i forhold til bruksområder. Hymer konsernet satser derfor like mye på begge typene fritidskjøretøyer i framtiden, slår Christian Bauer fast.
Tekst og foto: Bjarne Eikefjord for Bobilverden.no
og Bobil- og CaravanMagasinet