Med bobilen i en container

Den største modellen fra Bliss. En ung beundrer ved forhjulet. Foto: Knut Randem.

Den største modellen fra Bliss. En ung beundrer ved forhjulet. Foto: Knut Randem.

Ikke mye pynt, men effektivt interiør. Foto: Knut Randem.

Ikke mye pynt, men effektivt interiør. Foto: Knut Randem.

Bobiler finnes i mange varianter og for ulike behov. Nederlandske Bliss Mobil BV lager bobiler for røffe forhold. Dette er bobiler som passer i en container. Den største er til og med en container.

Egentlig produserer Bliss Mobil bare bodelene. De er utformet slik at de utvendig har form som en container. Modellene på 11, 13 og 15 fots lengde kan fraktes i en standard container om du skulle finne på å ta deg en tur fra kontinent til kontinent. Modellen på 20 fot er i seg selv en container.

Bliss Mobil produserer som nevnt boenhetene og rammeverket som containeren – boenheten festes på. Det gjelder de tre minste variantene. Disse ble vist på CMT-messa i Stuttgart plassert på hver sin Unimog.

Unimog er en serie terrenggående lastebiler fra Mercedes. Vanligvis brukes Unimog innen forsvar, skogbruk og andre røffe forhold. Modellene Bliss Mobil benyttet til sine 11, 13 og 15 fotinger passer selv i en standard container. Dermed kan boenhet og bilen under sendes i to containere (eller en stor) til hvor som helst du ønsker å dra. Det kan være praktisk å ta med sin egen bil ettersom rammeverket må monteres spesielt på lastebilen du bruker.

Den største boenheten er i seg selv en container. Den kan derfor også plasseres på en hvilken som helst lastebil, som kan frakte vanlige containere. Bilen som må til under den største modellen er for stor til å passe inn i en container.

Vann og strøm på et sted. Foto: Knut Randem.

Vann og strøm på et sted. Foto: Knut Randem.

Modulbygd bodel
Bliss Mobil bygger sine boenheter etter et modulsystem som gir kundene en viss, men ikke alt for store tilpasningsmuligheter. Det er i hovedsak salong- og sengeløsningene som kan varieres med senkeseng og rundsitter eller to sofaer.

Ikke vent deg lekre stoffer og gardiner. Interiøret virker like effektivt som bobilen gjør i det ytre. Likevel har vi inntrykk av at den er komfortabel og praktisk innredet.

Bodelen er bygget med stålrammer og lammeloppbygde vegger. Taket dekkes med solcellepaneler slik at bodelen er 100 prosent selvforsynt med strøm, hevder produsenten. Bodelen har for øvrig raust med tilkoblinger for det meste fra Nato-tilkobling til usb, wi-fi, store tanker, AC og oppvarming, oppsamling av regnvann og fryser på minimum 85 liter for å nevne noe. En takterrasse er blant ekstrautstyret du kan velge sammen med satellitt- og datautstyr.

Med disse bobilene kan du virkelig dra på tur – og bli der.

En Unimog med en av de mindre boenhetene på ryggen. Den bør kommer fram der du vil. Foto: Knut Randem.

En Unimog med en av de mindre boenhetene på ryggen. Den bør kommer fram der du vil. Foto: Knut Randem.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.