Første gang med bobil i Europa, del 2

Været har vært fantastisk så langt med sol og varme og nå vil vi ut mot Nordsjøen i Nederland og kjenne hvor varmt det er i vannet. Vi velger oss Groningen, en stor by i ett nytt land og nye skikker som vi må forholde oss til. Heldigvis så bruker de euro her også, så vår kasse av småmynter som er så viktig å ha til alle automatene må fremdeles vedlikeholdes.

Leserbidrag av Yngvar Halvorsen

Kanal i Groningen. Foto: Yngvar Halvorsen.

Kanal i Groningen. Foto: Yngvar Halvorsen.

I Nederland er det 100 til 130 km/t på motorveiene, som er firefelts, rette og uten bakker. Det er lett å kjøre når alt er flatt. Inne i byene er det små gater og noen ganger lurte vi på om det var veier vi kjørte på eller om vi var kommet inn på en gårdsplass. De fleste veiene inne i byene var brolagte med stein og de var ikke merket opp som vi er vant til. Men etter litt tilvenning gikk det fint å komme seg frem selv i trange bygater, men man må passe seg for syklistene da de er overalt og alle tar hensyn til dem.

Bobilparkeringen i Groningen ligger litt utenfor byen. Foto: Yngvar Halvorsen.

Bobilparkeringen i Groningen ligger litt utenfor byen. Foto: Yngvar Halvorsen.

Når det gjelder syklistene i Nederland så bruker de fleste bysykler der de sitter rett i en behagelig stilling. Ingen bruker hjelm. Det er ikke uvanlig at to små barn sitter på sykkelen sammen med en voksen, alle uten hjelm. De tar det med ro og samarbeider med bilistene i trafikken, og alle har hver sin sykkel. Kontrasten blir stor når man ser syklistene i Norge, med gule trøyer, hjelmer og en aggressiv fremferd rase gjennom gatene. Kanskje vi skulle lære noe av nederlenderne?
Bobilparkeringen i Groningen ligger et stykke utenfor byen ved et rekreasjonsområdet med strand, turstier, klatrevegger og golfbane. Ryddig og fint området, men ingen fasiliteter annet enn stille og rolig parkering.

Selve byen Groningen har et stort og hyggelig sentrum med mange butikker, restauranter og kanaler. Absolutt et besøk verdt og det er lett å finne en parkeringsplass i nærheten.
Det er ikke dyrt å gå ut å spise i Nederland, en hovedrett koster fra 10 til 25 euro og en flaske vin ca. 25 euro. Mangfoldet av mat i butikkene er fantastisk. Selvsagt er det oster i alle varianter og i Friesland der Groningen ligger kan du få alt av fisk og skalldyr.

Harlingen er verd et besøk. Foto: Yngvar Halvorsen.

Harlingen er verd et besøk. Foto: Yngvar Halvorsen.

Neste sted vi besøker er den lille byen Harlingen helt ut mot havet. Her er det en flott bobilparkering ved bredden av en kanal, men den er dessverre helt full.

Harlingen er et sted man absolutt bør dra innom om man er på de trakter. Her er det lange landsbygater med mange kafeer langs de mange kanalene rundt om i hele byen. Spesialbutikker for ost, nøtter, tørket frukt og selvsagt fisk finner du også her. Byen lever av sin store fiskeflåte som har en egen havn med tilgang til Nordsjøen. Utenfor byen er det en høy voll mot havet.

Harlingen havn. Foto: Yngvar Halvorsen.

Harlingen havn. Foto: Yngvar Halvorsen.

Vi finner en fin campingplass i sykkelavstand til byen. Her betaler vi 180,- NOK inkludert strøm. Det er  også viktig å ha nok av 50 cent (ca. 4,- kroner) da de må brukes om du skal dusje eller ha vann når du tømmer toalettet.

Sydover går veien over det store diket som regulerer vannet på innsiden slik at det har et stabilt nivå. Dette diket har en firefelts vei og en sykkelvei i ca. tre mil. Vi velger og ta til høyre når vi kommer til fastlandet igjen for ute på tuppen mot Nordsjøen ligger Den Helder, en liten søvnig by nå på søndag. Vi prøver å finne et sted å være uten stort hell, derfor drar vi litt utenfor byen der det er et par campingplasser.
Nå finner vi ut hvorfor det ikke var noen inne i byen da alle er her ute mot havet for å nyte den fine sommerdagen på stranden og gang- og sykkelveien på utsiden av diket.

På utsiden av diket i Den Helder. Foto: Yngvar Halvorsen.

På utsiden av diket i Den Helder. Foto: Yngvar Halvorsen.

Alkmaar camping. Foto: Yngvar Halvorsen.

Alkmaar camping. Foto: Yngvar Halvorsen.

En tur langs diket på sykkel utover langs vannet til vi finner en kafe som selger is og vann til oss er en opplevelse. Men et sted å sove finner vi ikke før vi drar til en annen liten by, Alkmaar. Der finner vi en fin citycamp med egne «båser» til bobilen og oss. Hekker rundt plassen vår gjør at vi føler at vi har et greit privatliv selv på en stor campingplass. Her koster det 180,- NOK pr. dag med strøm, og den vanlige femticenten for dusj og alt annet vi trenger.

Her blir vi i to dager da vi må vaske noe tøy og roe ned litt i varmen.

Hvordan velger vi ut hvor vi skal dra neste dag? Vi sitter som regel og ser på et papirkart over landet vi er i og finner en liten landsby når vi vil det eller en større by om det er noe vi vil se der.
Blant annet ville vi gjerne til det store sjøfartsmuseet i Bremerhaven, og valgt da denne byen. Papirkart er greit og bruke for å få oversikt over større områder når vi ikke ha tilgang til Internett. I Skandinavia da vi har trådløst nett i bilen hele tiden er Google Earth et godt hjelpemiddel.

Solnedgang i Lelystad. Foto: Yngvar Halvorsen.

Solnedgang i Lelystad. Foto: Yngvar Halvorsen.

Bobilparkeringen i Lelystad. Foto: Yngvar Halvorsen.

Bobilparkeringen i Lelystad. Foto: Yngvar Halvorsen.

Vi valgte Lelystad fordi vi visste litt om historien til byen, som ble bygget i 1967 etter at vannet det ligger i/ved ble regulert ned. Byen ligger fem meter under havflaten. Stedet som Bordatlas på GPS-en viste oss var bare en kjedelig parkeringsplass så vi dro litt tilbake mot byen. Der ute på en lang gresskledd odde ved en stor sluse lå det flere bobiler. Her var det flott med god utsikt til solnedgangen i horisonten

Det er mange hyggelige mennesker å møte når man sitter utenfor bobilen med et glass iskald hvitvin og et norsk flagge på bordet. En nederlender som gikk tur med hunden, kom bort og slo av en prat. Det viste seg at han hadde familie i Egersund og hadde vært der mange ganger.

Vi starter tidlig da det fort blir for varmt og kjøre, klokken 0800 var det 25 grader ute.
Noen ganger kommer vi til en hyggelig by, men finner ikke noe sted å stå for natten da er det bare å sette TomTom-en på sporet etter en annen by.

Bobilparkeringen ved kanalen i Haren. Foto: Yngvar Halvorsen.

Bobilparkeringen ved kanalen i Haren. Foto: Yngvar Halvorsen.

Vi forlater nå Nederland og setter kurs for den tyske byen Haren, som viser seg å være et hyggelig bekjentskap. Det er ikke stor forskjell på byene langs grensa. Denne tyske byen har også kanaler.
De tyske stellplatzene er nesten bestandig bra, som her i Haren der den ligger rett i utkanten av byen ved bredden av en kanal – planert og steinlagt med gress og ingen avgift. Her er det ikke oppmerkede felt for bobilene, men de fleste står ryddig og pent ved siden av hverandre. Det er kun de unge, antagelig med leiebiler som stå på tvers og feil vei. For det er regler for hvordan man parkerer. Alle bilene bør stå samme vei, da få alle en privatsone til bord og stoler uten å se inn i den andre bobilen, og når du har parkert så drar du ned gardinene på de vinduer som vender mot privatsonen til bilen på venstre side.

Så enkelt, men noen klarer ikke å fatte dette. En fortalte meg at kona bestemte hvordan de skulle stå avhengig av sola så da er det ikke lett. Tettheten på bobilparkeringer blir nok vesentlig større så da er det viktig av vi parkerer slik at alle får plass.
Bredden på plassene rundt om i Europa varierer, men der det er merket opp er det fra tre til fem meter mellom bilene.

Campingplassen i Husm har orden på plassene. Foto: Yngvar Halvorsen.

Campingplassen i Husm har orden på plassene. Foto: Yngvar Halvorsen.

Her på campingplassen i Husum i Tyskland er det merket opp og alle står samme vei. Her er det en separat avdeling der bare bobiler kan stå. Den er delt i to med innkjøringen i midten. På den ene siden parkerte førstemann med fronten inn mot trærne og det gjorde alle de som kom etterpå også, men på den andre siden står alle med fronten den andre veien.

 

Neste og siste del av dette leserbidraget kan du lese her.

Del dette med andre:

  2 comments for “Første gang med bobil i Europa, del 2

  1. 1. oktober 2013 at 20:01

    Hærlig på tur,Yngvar! Det du nevnte med bruken av kreditkort,stemmer også med vår erfaring.Går man inn på Kaufland,Aldi og disse her,samt klesbutikker m.m,må man ha cash !! Tyskland men også Danmark er ikke lette i så måte.Bensistasjoner derimot,tar som regel kreditkort.

    Nederland er et koslig reisemål,og heldig var dere også med været ! Artig
    å lese!

    • tornroza
      13. april 2015 at 03:44

      Vi använder våra ‘mastercard» nästan överallt i Tyskland.. Kram <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *