Mange gjør denne feilen med lysene

Det er forbudt, men mange gjør det likevel. Du kan ha så mange lys du vil i fronten av bilen, men det finnes regler for hvordan du bruker dem. Det er ikke alle kombinasjoner som er lovlige.

Denne lyskombinasjonen er ulovlig. Foto: Knut Randem.

Du har sikkert irritert deg over medtrafikanter med mye lys i fronten når du møter dem. En vanlig feil mange gjør er å bruke tåkelysene sammen med nærlysene. De synes kanskje det ser tøft ut, men det er forbudt.

Du kan i utgangspunktet ha så mange lys du vil i fronten av bilen, men i realiteten er det kun fjernlysene det er fritt fram å montere så mange du vil av.

Statens vegvesen bruker fem betegnelser på lysene foran på bilen; kjørelys, nærlys, fjernlys, tåkelys og parkeringslys. Med unntak av fjernlysene skal du ha to av hvert slag. Tåkelys er et frivillig valg. Dersom du monterer ekstra lykter skal disse være merket med ”E” eller ”e” som godkjent lysutstyr.

Kjørelysfella
Kjørelyset skal være hvitt eller gult. Som kjørelys kan du benytte kurve-/tåkelys, spesielt godkjente lykter, nærlysene eller nærlys med redusert spenning.

Det er ikke påbudt med bruk av baklys sammen med kjørelys, og mange biler er levert slik at baklysene ikke tenner når du bruker kjørelys. Det er det mange som ikke vet – eller glemmer. Når du kjører i en tunnel, det blir dårligere sikt eller mørkt har du plikt til å tenne baklyset. Da er det naturlig å skru over til nærlys om ikke bilen gjør det automatisk.

Du har ikke lov til å ha mer enn to nærlys på bilen. Disse kan benyttes sammen med fjernlys, men altså ikke sammen med tåkelys. Det er regler for hvor sterke disse kan være og kravet er at de ikke skal lyse sterkere enn 0,7 lux i en høyde på 110 cm 25 meter foran bilen.

Tåkelysfella
Du kan kun ha to tåkelys. På dagtid kan du bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys, men det er altså forbudt å kombinere de to lystypene.
Det er heller ikke lov å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys – unntatt ved kurvekjøring i hastigheter så lave som 10-20 km/t.

Også parkeringslysene kan du kun ha to av. Disse skal alltid være tent i kombinasjon med nærlys, tåkelys, fjernlys og baklys. Så om du har behov for å kjøre med tåkelysene tent kan det normalt kun skje sammen med parkeringslysene.

Så mange fjernlys du vil
Tidligere var det strenge restriksjoner på bruk av fjernlys. Om du hadde behov for ekstra fjernlys måtte du alltid montere dem i par. Den reglen er endret. Nå skal fjernlysene monteres ”symmetrisk”.

Bilen skal i utgangspunktet ha to fjernlys. Når du monterer ekstra fjernlys skal disse monteres slik at hver halvdel av fronten ser lik ut i mørket – er symmetrisk. Det betyr at om du monterer et ekstra fjernlys så skal det monteres på midten. Monterer du et ekstra par skal de monteres med like stor avstand fra ytterkantene.
Flere kombinasjoner er mulig, men de skal altså være symmetrisk montert. Det er ingen begrensninger på hvor sterke fjernlys du kan ha, men sterkere de er, mer krever de av deg som sjåfør når du møter annen trafikk.

Tenker du på å montere ekstra topp- og sidemarkeringslys så er det tillatt for biler bredere enn 180 cm, men reglene er litt mer omfattende. Følg lenken under til Lovdata om du vil ha flere detaljer om tilleggsmontering av lys. God tur i mørket!

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Kilde: Statens vegvesen og Lovdata

Les også: Du finner dybdeinformasjon om lysvarianter i Lovdata (ekstern lenke)

Del dette med andre:

  2 comments for “Mange gjør denne feilen med lysene

  1. Tor Henriksen
    24. november 2019 at 17:13

    Det er et tankekors når det står i lenken til Lovdata at kjørelys skal være tent sammen med minst baklys tent. § 28-4. Punkt 11.5 og videre står det i § 28-4 Punkt 10.4 at lys for kjennemerke skal lyse samtidig med baklys.

    Dette ble først et problem fra ca. 2010 da flere biler ble utstyrt med DRL lys og disse var koblet på en måte som ikke var i tråd med kjøretøyforskriften. At ikke Vegdirektoratet har greid å få det inn i kjøretøyforskriften, viser at ting tar tid i Norge.

    Disse bilene med disse lysene er typegodkjent i EU, men som mye annet skaper det problemer i Norge. Nå er det skapt en praksis som ikke er forenlig med forskriften. Nå står det både på siden til Vegvesenet at baklys ikke trenger å være tent som i artikkelen og politiet vil ikke skrive ut forelegg for slik bruk av DRL lys.

    Personlig synes jeg dette burde inn i forskriften, for nå møter en alt for mange biler i tunneler, skumring og tåke, uten baklys tent. Så det burde absolutt bli slutt på den praksisen, på den ene eller andre måte.

    • Redaksjonen
      24. november 2019 at 21:35

      Så enig, så enig. Regelen om at baklys ikke skulle tennes sammen med kjørelys var et forsøk på å spare strøm = drivstoff og dermed få lavere forurensning. Ettersom det var før led-lysenes tid så var sikkert intensjonen god, men tok noen hensyn til hvor mange liv det ville koste at mange kjører uten baklys? Neppe!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *