Salg av nye bobiler har vært en krevende øvelse i 2020. Mars og april var en katastrofe, men så hentet markedet seg opp. En fabrikk og tre merker kjemper om å være størst. Bruktomsetningen har neppe vært større.
Ved utgangen av tredje kvartal var det registrert 3031 nye bobiler i Norge. Det er 175 færre enn i samme periode i fjor og gir en nedgang i salget på 5,5 prosent. Samtidig har bruktomsetningen skutt i været.
Stor interesse for brukte bobiler
Det er i bruktmarkedet vi har sett den største omsetningen av bobiler. Hele 11492 brukte bobiler har blitt omsatt i årets ni første måneder. Det er en økning på 21,7 prosent inntil 3500 kg og 25 prosent over 3500 kg. 8437 av dem var i den letteste klassen.
Vi spør generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) om hva dette har betydd for hans medlemmer. Det må jo ha vært en solid lagerrydding?
– Det sier seg selv at det har blitt ryddet i bruktlagrene hos forhandlerne, men de står bare for om lag 50 prosent av bruktomsetningen, sier Holm og legger til at det er ingen tvil om at det har kommet et betydelig større antal bobiler på veiene i år. Hvor mange er ukjent.
– Det har vært et vanskelig år. Mars og april lagde mye støy i nybilmarkedet med en nedgang på hhv 50 og 40 prosent. Nybilsalget i september var på samme nivå som i fjor så vi er optimister.
Kamp om andreplassen totalt
1. oktober er for mange produsenter å regne som et nytt år. Nå skal de selge 2021-modellene. Dermed blir årets første ni måneder en slags oppsummering av modellåret 2020. Registreringsstatistikken for nye bobiler i årets tre første kvartal viser ingen store endringer på rekkefølgen mellom merkene.
Som vanlig er det Hymer-gruppens fabrikk Capron som registrerer flest bobiler, men med en nedgang på 62 prosent i forhold til samme periode i fjor blir førsteplassen mer usikker. Capron produserer blant annet Solifer, Sunlight og Carado og har dermed ingen reell førsteplass. Tallene for de enkelte merkene er ikke tilgjengelig i offentlig statistikk.
Hymer registrerte 302 bobiler i perioden. Det er 16 enheter bak Capron og nøyaktig det antallet de solgte mindre enn i fjor. Dette gir Hymer en markedsandel på 10 prosent.
I fjor var det Adria som holdt andreplassen foran Challenger. Nå har de byttet plass. Challenger gikk med 265 solgte enheter opp 10,4 prosent, Adria ned med 11,5 prosent med 246 enheter. Deres markedsandel er nå hhv 8,7 og 8,1 prosent.
På de neste plassene finner vi – antall i parantes – Carthago (179), Dethleffs (172), Rapido (148), Eura Mobil (140), Benimar (137), så med en solid økning etter flere dårlige år Bürstner (137) og med en nesten like stor økning Kabe (108). Pössl (106) hadde et toppår i fjor, men har nå falt ned på lista, men er fortsatt største bybobil. Laika (100) har nesten doblet salget siden i fjor.
Blant merkene som har solgt under 100 bobiler i perioden ser vi at Knaus (85) og Pilote (59) har falt en del mens Weinsberg (75) er i framgang. Det ble solgt 175 færre ny bobiler i perioden sammenlignet med 2019.
Challenger størst inntil 3500 kg
Om vi ser bort fra Capron så er Challenger (224) størst i den letteste vektklassen. Deretter kommer Adria (175), Dethleffs (121), Pössl (106) og Benimar (99).
I den tyngre vektklassen over 3500 kg er det som vanlig Hymer (229) som dominerer suverent. Eura Mobil, Rapido og Carthago (alle 112) tar andreplassen foran Kabe (107) og Adria (71).
Det ble solgt 1832 bobiler inntil 3500 kg og 1199 over 3500 kg. Det er en nedgang på hhv 5,1 og 6 prosent sammenlignet med 2019.
Det vi her omtaler som salg knyttes til tidspunktet for førstegangs registrering – uansett salgskanal. Året har gitt de ulike produsentene flere utfordringer og produksjonen har som regel stått stille i flere uker på grunn av pandemien. Fortsatt kan det være at leveranser forsinkes slik at tallene er forskjøvet i forhold til et normalår.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Så mange ekstra bobiler kom på veiene i år